BMW M5 (G90) & M5 Touring (G99): De Revolutie van een Icoon

Geschreven door Franciscus Ark

Al bijna 40 jaar is de BMW M5 de onbetwiste maatstaf voor de high-performance sedan. Een auto die het comfort van een directielimousine combineert met de prestaties van een supercar. Maar voor de nieuwe, zevende generatie (G90) gooit BMW het roer drastisch om. De M5 betreedt het elektrische tijdperk en wordt een plug-in hybride. En alsof die revolutie nog niet groot genoeg is, keert na 15 jaar afwezigheid de legendarische M5 Touring terug om de strijd aan te gaan met de Audi RS 6.

De nieuwe M5 is krachtiger dan ooit, met een gecombineerd vermogen van 727 pk. Maar hij is ook zwaarder dan ooit, met een gewicht van meer dan 2.400 kg. Dit creëert een fascinerende paradox: is dit nog steeds de vlijmscherpe atleet die we kennen, of is het een nieuw soort ‘super-GT’? De M5 staat op een keerpunt in zijn geschiedenis, en de vraag is of deze nieuwe, geëlektrificeerde weg de juiste is.

Het belangrijkste in het kort

Kenmerk
Details
Model
BMW M5 Sedan (G90) & M5 Touring (G99)
Prijs vanaf
€ 144.204 (Sedan) / € 146.265 (Touring), juli 2025
Aandrijflijn
4.4 V8 M TwinPower Turbo + Elektromotor (Plug-in Hybrid)
Vermogen
Systeemvermogen: 727 pk / 1.000 Nm
Belangrijkste kenmerken
Eerste M5 als PHEV, terugkeer van de M5 Touring, extreem hoog gewicht

Prijzen en versies in Nederland

De nieuwe generatie M5 wordt gelanceerd als Sedan en, voor het eerst sinds de E61, als Touring. De Nederlandse prijzen zijn fors, maar weerspiegelen de complexe technologie en het enorme vermogen.

  • BMW M5 Sedan (G90): Leverbaar vanaf € 144.204.
  • BMW M5 Touring (G99): Leverbaar vanaf € 146.265.

Beide modellen delen dezelfde aandrijflijn en zijn standaard zeer rijk uitgerust met onder andere het M xDrive-vierwielaandrijfsysteem en een adaptief M onderstel Professional.

De Revolutie: Een V8 Plug-in Hybride met 727 pk

Het hart van de nieuwe M5 is een complex samenspel van traditie en toekomst.

  • De verbrandingsmotor: Een doorontwikkelde 4.4-liter V8 met M TwinPower Turbo-technologie, goed voor 585 pk.
  • De elektromotor: Een 197 pk sterke elektromotor die is geïntegreerd in de 8-traps M Steptronic-automaat.
  • Systeemvermogen: Gecombineerd leveren ze een duizelingwekkend vermogen van 727 pk en een allesverwoestend koppel van 1.000 Nm.
  • Elektrisch rijden: Dankzij de 18,6 kWh (netto) accu kan de M5 tot 69 kilometer (WLTP) volledig elektrisch en lokaal emissievrij rijden, met een elektrische topsnelheid van 140 km/u.

Design: Subtiele Spierballen

In tegenstelling tot de controversiële designs van de recente M3 en M4, kiest BMW voor de M5 voor een meer ingetogen, maar onmiskenbaar krachtige uitstraling. De wielkasten zijn breed uitgeklopt, de voorbumper heeft grote luchtinlaten voor de koeling en de achterkant wordt gedomineerd door de kenmerkende vier uitlaatpijpen. Het is een design dat spierballen toont zonder te schreeuwen, wat perfect past bij het karakter van een M5.

Kracht versus Gewicht: De Strijd met de Kilo’s

De grootste uitdaging voor de nieuwe M5 is zijn gewicht. Met meer dan 2.400 kg is hij aanzienlijk zwaarder dan zijn voorganger. Om dit te compenseren heeft BMW M alles uit de kast gehaald:

  • Adaptief M Onderstel Professional: Standaard met elektronisch geregelde schokdempers en actieve rolstabilisatie.
  • Integral Active Steering: Vierwielsturing die de achterwielen op lage snelheid tegenstuurt voor meer wendbaarheid en op hoge snelheid meestuurt voor meer stabiliteit.
  • M xDrive: Het slimme vierwielaandrijfsysteem kan de kracht variabel verdelen en biedt zelfs een pure achterwielaandrijfmodus (2WD) voor de puristen.

Het resultaat is een auto die zijn gewicht op miraculeuze wijze weet te verbergen in bochten, maar op het circuit onvermijdelijk de strijd met de zwaartekracht zal voelen.

De Terugkeer van de Koning: De M5 Touring is Terug

Voor veel liefhebbers is dit het grootste nieuws. De M5 Touring combineert de absurde prestaties van de sedan met de praktische bruikbaarheid van een stationwagen. Hij is de ultieme ‘one car solution’: een auto waarmee je de kinderen naar school brengt, op wintersport gaat en in het weekend een ronderecord op het circuit kunt aanvallen. Zijn voornaamste concurrent is de Audi RS 6 Avant, een auto die jarenlang het rijk voor zich alleen had in het segment van de ‘super-stations’.

De belangrijkste concurrenten

  • Mercedes-AMG E 63 S E Performance: De aartsrivaal uit Stuttgart zal naar verwachting ook een plug-in hybride aandrijflijn krijgen. De strijd tussen deze twee Duitse titanen wordt spannender dan ooit.
  • Audi RS 6 Avant (voor de M5 Touring): De gevestigde koning van de performance stationwagens. De RS 6 heeft een puurdere V8-ervaring (zonder hybride), maar de M5 Touring countert met een moderner platform en een scherper rijgedrag.
  • Porsche Panamera Turbo E-Hybrid: Een andere high-performance PHEV die zich onderscheidt met een nog luxueuzer interieur en Porsche’s kenmerkende rijdynamiek.

Conclusie: voor wie is deze auto?

De nieuwe BMW M5 is voor de bestuurder die het beste van twee werelden wil, en bereid is het compromis van het hoge gewicht te accepteren. Het is een technologisch wonder dat in staat is om geruisloos door de stad te zoeven op elektrische kracht, om vervolgens op de Autobahn te transformeren in een prestatie-monster. De M5 Touring is de droom van elke autoliefhebber met een gezin en een behoefte aan snelheid. De M5 is complexer en zwaarder dan ooit, maar ook krachtiger en veelzijdiger.

Voor- en nadelen

Voordelen (Pro’s)
Nadelen (Contra’s)
✅ Fenomenaal systeemvermogen van 727 pk en 1000 Nm
❌ Extreem hoog leeggewicht van meer dan 2.400 kg
✅ Mogelijkheid tot 69 km volledig elektrisch rijden
❌ De puurheid en lichtvoetigheid van vorige M5’s is verdwenen
✅ De legendarische M5 Touring is eindelijk terug
❌ Zeer hoge aanschafprijs
✅ Geavanceerd onderstel maskeert het gewicht op indrukwekkende wijze
❌ Complexiteit van de aandrijflijn
✅ Relatief ingetogen en stijlvol design

Oordeel van de redacteur

De nieuwe BMW M5 is een monumentale verschuiving. Het is het onvermijdelijke, maar tegelijkertijd briljant uitgevoerde antwoord op een veranderende wereld. BMW M heeft een auto gecreëerd die zowel een technologisch statement is als een eerbetoon aan de V8-motor. Het immense gewicht is een bittere pil om te slikken voor de puristen, maar de manier waarop de geavanceerde technologie dit weet te verbloemen, is ronduit magisch. De terugkeer van de M5 Touring is de kers op de taart. De M5 is misschien niet meer de vlijmscherpe atleet van weleer, maar hij is geëvolueerd tot de meest complete en capabele ‘super-sedan’ die de wereld ooit heeft gezien. Een nieuw tijdperk, een nieuw icoon.

Galerij

Categorieën BMW