Dacia Bigster: Verbruik, technische gegevens, prijzen

Geschreven door Franciscus Ark

De Dacia Bigster, die in de loop van 2025 zijn langverwachte intrede doet op de Nederlandse markt, markeert een belangrijke stap voor het Roemeense merk. Als Dacia’s nieuwe vlaggenschip in het C-SUV segment, positioneert de Bigster zich boven de populaire Duster en belooft hij nog meer ruimte, veelzijdigheid en een robuust design, trouw aan de “value for money” filosofie van het merk. Gebaseerd op een verlengde versie van het CMF-B platform, zal de Bigster 2025 naar verwachting worden aangeboden met efficiënte mild-hybrid (MHEV) en full hybrid (HEV) aandrijflijnen, vergelijkbaar met die in de nieuwe Duster. Met zijn stoere uitstraling, geïnspireerd op het Bigster Concept, en een focus op essentiële, moderne technologie, is de Dacia Bigster ontworpen voor gezinnen en avonturiers die op zoek zijn naar een ruime en betaalbare SUV.

Design

Het exterieurdesign van de Dacia Bigster 2025 zal nauw aansluiten bij het geprezen Bigster Concept, met een stoere, gespierde en avontuurlijke uitstraling. Verwacht de nieuwste Dacia-merkidentiteit, inclusief de Y-vormige LED-lichtsignatuur in de koplampen en achterlichten, en het Dacia Link-embleem. Robuuste bumpers, geprononceerde wielkasten, beschermende kunststofdelen (mogelijk van Dacia’s innovatieve, gerecyclede Starkle® materiaal) en een solide houding zullen zijn C-SUV status benadrukken. Met een lengte van circa 4,6 meter zal hij duidelijk groter zijn dan de Duster.


Het interieur van de Bigster zal een evolutie zijn van het moderne en functionele design dat we in de nieuwe Duster zien. Dit betekent een overzichtelijk dashboard, duurzame en robuuste materialen, en een focus op ergonomie en praktische bruikbaarheid. Het slimme YouClip accessoire-systeem zal waarschijnlijk ook hier zijn opwachting maken.

Aandrijflijnen en Rijcomfort

De Dacia Bigster 2025 zal naar verwachting worden aangedreven door een selectie van efficiënte en bewezen aandrijflijnen van de Renault Group, vergelijkbaar met de nieuwe Duster:


  • TCe 130 (Mild-Hybrid 48V): Een 1.2-liter driecilinder turbobenzinemotor met 48-volt mild-hybrid ondersteuning, goed voor 96 kW (130 pk). Deze zal waarschijnlijk beschikbaar zijn met een handgeschakelde zesversnellingsbak en als voorwielaangedreven of optioneel met 4×4-aandrijving.
  • Hybrid 140 (Full Hybrid): Dacia’s beproefde volledige hybride systeem, dat een 1.6-liter benzinemotor combineert met twee elektromotoren en een 1,2 kWh batterij. Het systeemvermogen bedraagt 103 kW (140 pk). Deze versie zal altijd een automatische multimode transmissie en voorwielaandrijving hebben.
  • ECO-G (LPG Bi-Fuel): Mogelijk wordt ook een ECO-G variant op LPG aangeboden, gezien Dacia’s succes met deze brandstof, maar dit is voor de Bigster nog minder zeker dan voor de Duster.
  • Diesel: Een dieselmotor wordt voor de Europese markt niet verwacht.

Dankzij het CMF-B platform zal de Bigster een modern en comfortabel rijgedrag bieden, met een goede balans tussen stabiliteit en comfort, ook op langere afstanden.

Ruimteaanbod en Praktikabilität

Als een C-SUV van circa 4,6 meter lang zal de Dacia Bigster een zeer ruim interieur bieden, met name voor vijf inzittenden. De focus ligt op maximale passagiers- en bagageruimte. De kofferbak zal naar verwachting aanzienlijk groter zijn dan die van de Duster, mogelijk richting de 500-600 liter of meer. Een optionele derde zitrij (voor 7 personen) is gespeculeerd, maar Dacia heeft met de Jogger al een 7-zitter; de Bigster zal zich waarschijnlijk primair als ruime 5-zitter positioneren. De achterbank zal in delen neerklapbaar zijn voor maximale flexibiliteit.


Interieur, Infotainment en Uitrusting

Het interieur van de Bigster 2025 zal beschikken over Dacia’s nieuwste infotainmentsystemen, waarschijnlijk vergelijkbaar met de nieuwe Duster:

  • Media Display: Een 10,1-inch centraal touchscreen met draadloos Apple CarPlay/Android Auto.
  • Media Nav Live: Hetzelfde 10,1-inch scherm, maar met geïntegreerde navigatie en online diensten. Een 7-inch digitaal instrumentenpaneel zal waarschijnlijk standaard of optioneel zijn. Het YouClip-systeem met diverse bevestigingspunten voor accessoires zal de functionaliteit verhogen. Verwacht een logische indeling van bedieningselementen en een focus op gebruiksgemak.

Prijs en Beschikbaarheid in Nederland

De Dacia Bigster wordt verwacht officieel onthuld te worden eind 2024 of begin 2025, met een marktintroductie in Nederland gepland voor medio tot eind 2025. Dacia zal de Bigster competitief prijzen, als een betaalbaar alternatief in het C-SUV segment, gepositioneerd boven de Duster. Indicatieve vanafprijzen:


  • Dacia Bigster (TCe 130 MHEV): geschat vanaf circa € 28.000 – € 32.000
  • Dacia Bigster (Hybrid 140 HEV): geschat vanaf circa € 32.000 – € 36.000

Exacte prijzen en specificaties worden dichter bij de marktintroductie bekendgemaakt.

Technische Gegevens

Onderstaande tabel geeft een speculatieve indicatie van de technische specificaties voor de Dacia Bigster (2025).

Specificatie
Bigster TCe 130 MHEV (verwacht)
Bigster Hybrid 140 (verwacht)
Motor
1.2L 3-cil. Benzine + 48V MH
1.6L Benzine + E-motor(en)
Vermogen (kW/pk)
96 / 130
103 / 140 (systeem)
Koppel (Nm)
230
N.b. (systeem)
Gem. verbruik (WLTP l/100 km)
ca. 5,8 – 6,5
ca. 5,2 – 5,7
Prijs vanaf (€, indicatief)
30.000
34.000

Let op: Bovenstaande waarden zijn zeer speculatief en gebaseerd op verwachtingen en de specificaties van de Duster. Officiële cijfers volgen bij de onthulling.

Beschikbare Lackeringen

Verwacht een palet aan robuuste en outdoor-georiënteerde lakkleuren, passend bij het avontuurlijke karakter van de Bigster, mogelijk inclusief nieuwe, specifieke tinten.

Veiligheid en Bescherming

De Dacia Bigster zal, net als de nieuwe Duster, profiteren van de veiligheidsvoordelen van het CMF-B platform en zal worden uitgerust met een reeks moderne rijhulpsystemen (ADAS) om te voldoen aan de Europese veiligheidsnormen.et name voor de Hybrid 155 en mogelijk ook voor de ECO-G 140 en TCe 140/130 motoren. Zodra Dacia meer details vrijgeeft, zullen we deze informatie hier bijwerken.

Betrouwbaarheid en Bekende Problemen

Als een volledig nieuw model zal de Bigster zijn betrouwbaarheid in de praktijk moeten bewijzen. Dacia’s filosofie van het gebruik van bewezen Renault Group-technologie en een focus op robuustheid biedt echter een goede basis.

Garantie

De Dacia Bigster 2025 wordt in Nederland geleverd met de standaard Dacia-fabrieksgarantie, doorgaans 3 jaar of 100.000 kilometer.

Concurrenten

De Dacia Bigster zal zich positioneren als een ruim en betaalbaar alternatief in het C-SUV segment, en concurreert met:

Interessante Fakten en Bijzonderheden

De Dacia Bigster wordt het nieuwe vlaggenschip van het merk en zal Dacia’s aanwezigheid in het belangrijke C-SUV segment versterken. Het gebruik van het CMF-B platform maakt de integratie van moderne hybride technologie mogelijk. De Bigster belooft een uitzonderlijke hoeveelheid ruimte en functionaliteit voor zijn prijs.

Onze Conclusies

De Dacia Bigster (2025) wordt met spanning verwacht en heeft het potentieel om een zeer succesvolle C-SUV te worden, door Dacia’s kernwaarden van betaalbaarheid, robuustheid en praktische bruikbaarheid te combineren met een aantrekkelijk design en moderne technologie.

Pluspunten:

  • Zeer concurrerende prijsstelling voor een C-SUV.
  • Ruim en praktisch interieur, mogelijk met optie voor 7 zitplaatsen.
  • Stoer en aantrekkelijk design, geïnspireerd op het Bigster Concept.
  • Efficiënte hybride en mild-hybrid aandrijflijnen.
  • Moderne infotainment- en veiligheidssystemen.

Minpunten:

  • Interieurmaterialen zullen functioneel en duurzaam zijn, maar niet luxueus.
  • Prestaties van de basismotoren zullen adequaat zijn, niet sportief.
  • Het aanbod aan geavanceerde comfort- en luxeopties zal beperkter zijn dan bij duurdere concurrenten.

De Dacia Bigster lijkt een slimme zet van Dacia te worden, die veel auto biedt voor een relatief bescheiden prijs.

Zodra de Dacia Bigster officieel wordt gelanceerd, vindt u alle details en de eerste tests op auto2025.nl.

Galerij

Plaats een reactie