De Dacia Duster, al jaren de belichaming van een robuuste, no-nonsense en betaalbare SUV, betreedt voor het modeljaar 2025 een nieuw tijdperk met zijn geheel nieuwe, derde generatie. Dit model, dat begin/medio 2024 in Nederland werd geïntroduceerd, is gebouwd op het moderne CMF-B platform en heeft een compleet nieuw, stoerder design, een aanzienlijk opgewaardeerd interieur en een gemoderniseerd motorenaanbod. Voor het eerst is de Duster leverbaar als Hybrid 140 (volledige hybride), naast de bekende ECO-G 100 (LPG) en een nieuwe TCe 130 mild-hybrid benzinemotor, die ook met 4×4-aandrijving beschikbaar is. De nieuwe Dacia Duster 2025 blijft trouw aan zijn kernwaarden van betaalbaarheid en praktische bruikbaarheid, maar voegt daar een flinke dosis moderniteit en verfijning aan toe.
Design
Het exterieurdesign van de nieuwe Dacia Duster 2025 is een radicale breuk met zijn voorgangers en straalt aanzienlijk meer zelfvertrouwen en robuustheid uit. Geïnspireerd door het Bigster Concept, heeft de Duster scherpere lijnen, geprononceerde wielkasten en een krachtige, verticale voorzijde met de nieuwe Dacia-merkidentiteit en Y-vormige LED-dagrijlichten. De achterlichten hebben eveneens een Y-vormig design. Beschermende kunststofdelen rondom en de optie voor skidplates versterken zijn avontuurlijke karakter. Een opvallend detail zijn de verborgen portiergrepen voor de achterdeuren, geïntegreerd in de C-stijl.

Het interieur van de nieuwe Duster heeft een enorme stap voorwaarts gemaakt op het gebied van design, materialen en ergonomie. Het dashboard is volledig nieuw en moderner, met een standaard 7-inch digitaal instrumentenpaneel en een centraal geplaatst 10,1-inch touchscreen voor het infotainmentsysteem (vanaf Expression). De Y-vormige designelementen keren terug in de ventilatieroosters. Nieuw is ook het slimme YouClip accessoire-systeem, met diverse bevestigingspunten in het interieur voor bijvoorbeeld een telefoonhouder of een lampje.
Aandrijflijnen en Rijcomfort
De Dacia Duster 2025 biedt in Nederland keuze uit drie verschillende aandrijflijnen:
- ECO-G 100 (LPG Bi-Fuel): Een 1.0-liter driecilinder turbomotor die zowel op benzine als LPG kan rijden, met een vermogen van circa 74 kW (100 pk) op LPG. Deze versie is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en biedt zeer lage brandstofkosten.
- TCe 130 (Mild-Hybrid 48V): Een nieuwe 1.2-liter driecilinder turbobenzinemotor met 48-volt mild-hybrid ondersteuning, goed voor 96 kW (130 pk). Deze is leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak en als voorwielaangedreven of 4×4-variant. De 4×4-versie beschikt over een Terrain Control-systeem met diverse rijmodi (Auto, Snow, Mud/Sand, Eco, Off-Road).
- Hybrid 140 (Full Hybrid): Voor het eerst is de Duster leverbaar als volledige hybride. Dit systeem, bekend van de Dacia Jogger, combineert een 1.6-liter benzinemotor met twee elektromotoren en een 1,2 kWh batterij, resulterend in een systeemvermogen van 103 kW (140 pk). Deze versie heeft altijd een automatische multimode transmissie en voorwielaandrijving.
Dankzij het CMF-B platform biedt de nieuwe Duster een merkbaar verbeterd rijcomfort en een stabieler weggedrag dan zijn voorganger, met minder rolgeluiden.
Ruimteaanbod en Praktikabilität
De nieuwe Dacia Duster behoudt zijn compacte buitenafmetingen maar biedt een efficiënt ingedeeld interieur. Er is comfortabel plaats voor vijf volwassenen. De bagageruimte is gegroeid en bedraagt nu circa 472 liter (voor de FWD-versies), wat zeer concurrerend is in zijn klasse. De 4×4- en Hybrid-versies hebben mogelijk een iets kleinere kofferbak. De achterbank is in delen neerklapbaar. Het nieuwe YouClip-systeem met tot vijf (of acht, afhankelijk van uitvoering) bevestigingspunten verhoogt de praktische bruikbaarheid in het interieur.
Interieur, Infotainment en Uitrusting
Het interieur van de Duster 2025 is standaard uitgerust met een 7-inch digitaal instrumentenpaneel. Afhankelijk van het uitrustingsniveau (Essential, Expression, Journey, Extreme) is er keuze uit verschillende infotainmentsystemen:
- Media Control: (Essential) Een basissysteem waarbij de smartphone van de bestuurder via een app als display fungeert.
- Media Display: (Expression) Een 10,1-inch centraal touchscreen met vier luidsprekers en draadloos Apple CarPlay/Android Auto.
- Media Nav Live: (Journey, Extreme) Hetzelfde 10,1-inch scherm, maar met geïntegreerde navigatie, online diensten en een zeskanaals Arkamys 3D audiosysteem. Automatische airconditioning, cruise control en parkeersensoren zijn beschikbaar op hogere uitvoeringen.
Prijs en Beschikbaarheid in Nederland
De nieuwe generatie Dacia Duster is sinds begin/medio 2024 leverbaar in Nederland en vormt het aanbod voor 2025. Dacia blijft trouw aan zijn filosofie van betaalbaarheid. Indicatieve vanafprijzen (rijklaar):
- Dacia Duster ECO-G 100 (LPG): vanaf circa € 22.000 – € 25.000
- Dacia Duster TCe 130 (MHEV): vanaf circa € 25.000 – € 28.000
- Dacia Duster Hybrid 140 (HEV): vanaf circa € 29.000 – € 32.000
Prijzen zijn afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau.
Technische Gegevens
Onderstaande tabel geeft een indicatie van de specificaties voor de Dacia Duster 2025 modellen.
Specificatie | Duster ECO-G 100 | Duster TCe 130 MHEV | Duster Hybrid 140 |
---|---|---|---|
Motor | 1.0L 3-cil. Benzine/LPG | 1.2L 3-cil. Benzine + 48V MH | 1.6L Benzine + E-motor(en) |
Vermogen (kW/pk) | 74 / 100 (LPG) | 96 / 130 | 103 / 140 (systeem) |
Koppel (Nm) | 170 (LPG) | 230 | N.b. (systeem) |
Gem. verbruik (WLTP l/100 km) | ca. 7,0-8,0 (LPG) | ca. 5,5-6,2 | ca. 5,0-5,5 |
0-100 km/h (s) | ca. 13,2-14,0 | ca. 9,9-10,5 | ca. 10,0-10,5 |
Prijs vanaf (€, indicatief) | 23.000 | 26.000 | 30.000 |
Let op: Bovenstaande waarden zijn indicatief en kunnen per uitvoering (FWD/4×4) licht afwijken. Voor de meest actuele en officiële specificaties dient u de officiële Dacia-documentatie te raadplegen.
Beschikbare Lackeringen
De nieuwe Duster is beschikbaar in een reeks nieuwe en bestaande lakkleuren, waaronder Sandstone (metallic), Safari Green Grey en Cedar Green, die zijn robuuste karakter benadrukken.
Veiligheid en Bescherming
Dankzij het nieuwe CMF-B platform is de nieuwe Dacia Duster uitgerust met modernere veiligheids- en rijhulpsystemen. Dit omvat (afhankelijk van uitvoering) Active Emergency Braking System, verkeersbordherkenning, Lane Departure Warning, Lane Keep Assist, en vermoeidheidsherkenning. Een nieuwe Euro NCAP-beoordeling voor deze generatie wordt verwacht; Dacia streeft naar solide veiligheid binnen zijn prijssegment.
Betrouwbaarheid en Bekende Problemen
Dacia heeft een reputatie voor het bouwen van robuuste en betrouwbare auto’s met bewezen Renault Group-technologie. Het CMF-B platform en de gebruikte motoren zijn al in vele andere modellen toegepast.
Garantie
De Dacia Duster 2025 wordt in Nederland geleverd met de standaard Dacia-fabrieksgarantie, doorgaans 3 jaar of 100.000 kilometer.
Concurrenten
De Dacia Duster, met zijn unieke combinatie van robuustheid, ruimte en een zeer scherpe prijs, concurreert met een breed scala aan modellen, vaak uit het B-SUV segment of instap C-SUV’s:
Interessante Fakten en Bijzonderheden
De overstap naar het CMF-B platform is een grote stap voorwaarts voor de Duster qua comfort, veiligheid en de mogelijkheid tot elektrificatie (Hybrid 140). Het YouClip-systeem met zijn slimme accessoirebevestigingspunten is een innovatieve toevoeging aan het interieur. De nieuwe generatie Duster is de eerste Dacia die leverbaar is met een 7-inch digitaal instrumentenpaneel. Ondanks de modernisering blijft de Duster trouw aan zijn “value for money” principe.
Onze Conclusies
De geheel nieuwe Dacia Duster (2025) is een indrukwekkende evolutie van een reeds zeer succesvol concept. Hij is moderner, ruimer, veiliger en verfijnder dan ooit, zonder zijn kernwaarden van betaalbaarheid en robuustheid uit het oog te verliezen. De toevoeging van de Hybrid 140 aandrijflijn maakt hem nog aantrekkelijker voor de Nederlandse markt.
Pluspunten:
- Significant verbeterd design, zowel exterieur als interieur.
- Modern interieur met nieuw infotainmentsysteem en YouClip-systeem.
- Keuze uit efficiënte aandrijflijnen, inclusief LPG en voor het eerst een Full Hybrid.
- Verbeterd rijcomfort en veiligheidsniveau dankzij CMF-B platform.
- Ongeëvenaarde prijs-kwaliteitverhouding in zijn segment.
- Nog steeds leverbaar met capabele 4×4-aandrijving.
Minpunten:
- Ondanks verbeteringen, blijven sommige interieurmaterialen gericht op duurzaamheid en budget.
- Geen volledig elektrische variant beschikbaar (in tegenstelling tot sommige concurrenten).
- De meest geavanceerde rijhulpsystemen zijn vaak voorbehouden aan duurdere uitvoeringen.
De Dacia Duster 2025 zet de nieuwe standaard voor betaalbare, veelzijdige en moderne SUV’s.
Ontdek waarom de nieuwe Dacia Duster zo populair is en vergelijk specificaties op auto2025.nl.
Galerij
