De Ford Mustang, de legendarische Amerikaanse “pony car”, dendert het modeljaar 2025 binnen met zijn geheel nieuwe, zevende generatie (S650). Deze nieuwste incarnatie, die in 2024 op de Nederlandse markt arriveerde, bouwt voort op een erfgoed van meer dan 60 jaar en combineert klassieke Mustang-elementen met de nieuwste technologie en een aangescherpt design. De nieuwe Mustang is beschikbaar als Fastback coupé en Convertible, en biedt keuze uit een gemoderniseerde 2.3-liter EcoBoost-motor en de iconische 5.0-liter V8 “Coyote”. Nieuw aan de top van het gamma staat de circuitgerichte Mustang Dark Horse. De Mustang 2025 belooft een nog intensere en modernere rijervaring, met behoud van zijn onmiskenbare karakter.
Design
Het design van de zevende generatie Ford Mustang is een evolutie van zijn voorganger, met scherpere lijnen en een agressievere stance. De horizontale lijn over de neus is lager, wat bijdraagt aan een breder voorkomen. De koplampen zijn slanker, met een nieuwe tri-bar LED-dagrijlichtsignatuur. De grille is groter en verschilt per uitvoering (EcoBoost, GT, Dark Horse). De Fastback heeft een vloeiende daklijn, terwijl de Convertible zijn klassieke cabriolet-charme behoudt. Aan de achterzijde vallen de iconische driedelige achterlichten op, nu met een scherpere, modernere interpretatie. De Dark Horse onderscheidt zich met unieke aerodynamische elementen, een vaste achterspoiler en donkere accenten.
Het interieur van de nieuwe Mustang is radicaal gemoderniseerd en digitaler dan ooit. Het meest opvallende element is een groot, gebogen glazen paneel dat een 12,4-inch digitaal instrumentencluster en een 13,2-inch SYNC 4 touchscreen infotainmentsysteem herbergt. Dit scherm is naar de bestuurder gericht en biedt uitgebreide personalisatiemogelijkheden, mede dankzij de Unreal Engine grafische software. Een nieuw, aan de onderkant afgevlakt stuurwiel en verbeterde materialen dragen bij aan een sportieve en hoogwaardige sfeer.
Motoren, Prestaties en Rijcomfort
De Ford Mustang 2025 biedt voor de Nederlandse markt de volgende aandrijflijnen:
- 2.3-liter EcoBoost: Deze viercilinder turbomotor is herzien voor de nieuwe generatie en levert voor de Europese markt een vermogen van circa 232 kW (315 pk) en 475 Nm koppel. Standaard gekoppeld aan een 10-traps automatische transmissie.
- 5.0-liter V8 GT: De vierde generatie “Coyote” V8-motor is verder verfijnd en levert in de GT-uitvoering voor Europa circa 328 kW (446 pk) en 540 Nm koppel. Deze is beschikbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak (met rev-matching) of de 10-traps automaat.
- 5.0-liter V8 Dark Horse: Dit is de meest circuitgerichte Mustang, met een opgevoerde versie van de 5.0 V8 die circa 333 kW (453 pk) en 540 Nm levert (Europese specificaties kunnen licht afwijken van de Amerikaanse 500+ pk door emissieregels). De Dark Horse beschikt over een unieke handgeschakelde TREMEC zesversnellingsbak of de 10-traps automaat, plus verbeterde koeling, aerodynamica en een specifieke onderstelafstelling.
De nieuwe Mustang profiteert van een verbeterd onderstel, een directere stuurinrichting en diverse rijmodi. Een Performance Pack is beschikbaar voor zowel EcoBoost als GT. Nieuw is de elektronische “Drift Brake” handrem, ontworpen voor gecontroleerde drifts op het circuit.
Ruimteaanbod en Praktikabilität
De Ford Mustang blijft een 2+2 sportwagen. De voorstoelen bieden goede ruimte en ondersteuning. De achterbank is, zoals traditioneel bij de Mustang, krap en meer geschikt voor kinderen of korte ritten. De bagageruimte van de Fastback is redelijk voor een sportcoupé (circa 380 liter), terwijl de Convertible iets minder biedt vanwege de opbergruimte voor het stoffen dak. Praktikabilität is niet de primaire focus, maar hij is bruikbaar voor dagelijks verkeer en weekendtrips.
Interieur, Infotainment en Uitrusting
Het nieuwe digitale cockpit met het 12,4-inch instrumentenpaneel en 13,2-inch SYNC 4 touchscreen is de standaard. Het systeem is personaliseerbaar met verschillende thema’s, inclusief een retro Fox Body Mustang-weergave. Apple CarPlay, Android Auto en Ford Power-Up software-updates “over-the-air” zijn standaard. Optioneel is een B&O audiosysteem beschikbaar. De standaarduitrusting is, afhankelijk van de uitvoering, al behoorlijk compleet, met diverse rijhulpsystemen.
Prijs en Beschikbaarheid in Nederland
De nieuwe generatie Ford Mustang (S650) is sinds 2024 leverbaar in Nederland en geldt als het model voor 2025. De prijzen in Nederland worden sterk beïnvloed door de BPM op basis van CO2-uitstoot, wat met name de V8-modellen kostbaar maakt. Indicatieve vanafprijzen (rijklaar):
- Ford Mustang EcoBoost Fastback: vanaf circa € 80.000 – € 90.000
- Ford Mustang GT V8 Fastback: vanaf circa € 130.000 – € 150.000
- Ford Mustang Dark Horse: De prijs zal significant hoger liggen, mogelijk richting de € 170.000+
Convertible-versies hebben een meerprijs. Actuele prijzen zijn te vinden via de officiële Ford-dealers.
Technische Gegevens
Onderstaande tabel geeft een indicatie van de specificaties voor de Ford Mustang (S650) 2025.
Specificatie | Mustang EcoBoost (2025) | Mustang GT V8 (2025) | Mustang Dark Horse (2025) |
---|---|---|---|
Motor | 2.3L 4-cil. Turbo | 5.0L V8 | 5.0L V8 (High Output) |
Vermogen (kW/pk) (EU-spec) | ca. 232 / 315 | ca. 328 / 446 | ca. 333 / 453 |
Koppel (Nm) (EU-spec) | ca. 475 | ca. 540 | ca. 540 |
Transmissie | 10-automaat | 6-hand / 10-automaat | TREMEC 6-hand / 10-automaat |
0-100 km/h (s) | ca. 5,5-6,0 | ca. 4,5-5,0 | ca. 4,0-4,5 |
Prijs vanaf (€, Fastback, indicatief) | 85.000 | 140.000 | >170.000 |
Let op: Europese specificaties (pk/Nm) kunnen afwijken van Noord-Amerikaanse. Vermelde waarden zijn indicatief. Voor de meest actuele en officiële specificaties dient u de officiële Ford-documentatie te raadplegen.
Beschikbare Lackeringen
De nieuwe Mustang is beschikbaar in een reeks klassieke en nieuwe lakkleuren, waaronder Grabber Blue, Race Red, en specifieke tinten voor de Dark Horse. Diverse streep- en accentpakketten zijn beschikbaar.
Sicherheit und Schutz
De zevende generatie Mustang is uitgerust met Ford Co-Pilot360 technologie, waaronder systemen als Pre-Collision Assist met automatische noodrem, Lane Keeping System en Adaptive Cruise Control. Sportwagens worden niet altijd uitgebreid getest door Euro NCAP, maar Ford heeft de structurele veiligheid verbeterd.
Zuverlässigkeit und Bekende Problemen
De S650 Mustang is een nieuwe generatie, maar bouwt voort op de bekende EcoBoost- en Coyote V8-motoren, die over het algemeen als robuust worden beschouwd. Aandachtspunten voor een nieuwe generatie zullen zich in de praktijk moeten uitwijzen.
Garantie
De Ford Mustang 2025 wordt in Nederland geleverd met de standaard Ford-fabrieksgarantie. Details zijn verkrijgbaar via de Ford-dealer.
Konkurrenten
Traditionele concurrenten voor de Mustang zijn in Europa zeldzamer geworden. Relevante alternatieven of vergelijkbare sportieve auto’s zijn:
- Toyota GR Supra
- BMW 2 Serie Coupé (bijv. M240i) / BMW M2 (hoger geprijsd)
- Alpine A110 (andere filosofie, maar sportief)
De V8 Mustang heeft in zijn prijsklasse in Europa weinig directe concurrenten met een vergelijkbaar karakter.
Interessante Fakten en Bijzonderheden
De zevende generatie Ford Mustang is een van de weinige sportwagens die nog leverbaar is met een atmosferische V8 en een handgeschakelde versnellingsbak. Het nieuwe digitale interieur met Unreal Engine graphics is een grote stap voorwaarts. De “Remote Rev” functie, waarmee je de motor op afstand kunt laten brullen (waar toegestaan), en de elektronische driftrem zijn unieke features. De Dark Horse is de meest circuitgerichte Mustang af-fabriek ooit.
Onze Conclusies
De Ford Mustang (2025) blijft een icoon en biedt een unieke combinatie van Amerikaanse muscle car-charme en moderne technologie. De nieuwe generatie is scherper, digitaler en biedt nog steeds de geliefde V8-brul.
Pluspunten:
- Iconische status en aantrekkelijk, gemoderniseerd design.
- Leverbaar met krachtige 5.0 V8 en handgeschakelde versnellingsbak.
- Indrukwekkend nieuw digitaal interieur met grote schermen.
- Verbeterde rijeigenschappen en nieuwe performance features (Dark Horse, driftrem).
- Relatief “betaalbaar” V8-plezier (hoewel BPM in NL de prijs sterk beïnvloedt).
Minpunten:
- Hoge prijzen in Nederland voor de V8-modellen door belastingen (BPM).
- Brandstofverbruik van de V8.
- Krappe achterbank en beperkte praktische bruikbaarheid.
- Kwaliteit van sommige interieurmaterialen mogelijk niet op niveau van Europese premium concurrenten.
De Ford Mustang 2025 is een auto voor de liefhebber, die een stukje Amerikaanse autocultuur naar Europa brengt, nu in een moderner jasje.
Voor de laatste tests van de nieuwe Ford Mustang en vergelijkingen met andere sportwagens, bezoek auto2025.nl.