De Volkswagen Transporter, al meer dan 70 jaar een icoon en een steunpilaar in het segment van middelgrote bedrijfswagens, slaat voor het modeljaar 2025 een compleet nieuwe weg in met de introductie van zijn geheel nieuwe generatie. Dit model, dat eind 2024 / begin 2025 zijn intrede doet op de Nederlandse wegen, is ontwikkeld in samenwerking met Ford en deelt zijn technische basis met de nieuwe Ford Transit Custom. De nieuwe Transporter biedt een modern design, een volledig vernieuwd en gedigitaliseerd interieur, en een ongekend breed scala aan aandrijfopties: efficiënte dieselmotoren (TDI), een nieuwe plug-in hybride (eHybrid) en diverse volledig elektrische varianten (e-Transporter) met een concurrerende actieradius. Hiermee is de Volkswagen Transporter 2025 klaar om zijn leidende positie te versterken en professionals te voorzien van een toekomstgerichte, veelzijdige en efficiënte bedrijfswagen.
Design
Het exterieurdesign van de nieuwe generatie Volkswagen Transporter is volledig herzien en straalt een moderne, zelfverzekerde look uit, die hem duidelijk onderscheidt van zijn Ford-platformgenoot. De voorkant wordt gekenmerkt door een nieuwe, slanke grille die overloopt in de standaard LED-koplampen, met een optionele doorlopende LED-lichtstrip. De bumpers en de algehele carrosserielijnen zijn strakker en aerodynamischer dan voorheen. De nieuwe Transporter zal beschikbaar zijn in diverse carrosserievarianten, waaronder Gesloten Bestelwagen, Dubbele Cabine, en Kombi (personenvervoer).
Het interieur van de nieuwe Transporter heeft een revolutie ondergaan en is nu veel meer personenauto-achtig, met een focus op digitalisering en ergonomie. Standaard is een digitaal instrumentenpaneel (“Digital Cockpit”) en een groot centraal touchscreen (bijvoorbeeld 12 inch) voor het infotainmentsysteem. De materialen en afwerking zijn van een hoger niveau, en er zijn tal van slimme opbergvakken en praktische features.
Aandrijflijnen, Prestaties en Laadvermogen
De nieuwe Volkswagen Transporter 2025 biedt een breed scala aan aandrijflijnen:
- Diesel (TDI): Een reeks efficiënte turbodieselmotoren zal beschikbaar zijn, met vermogens variërend van circa 81 kW (110 pk) tot 125 kW (170 pk). Deze kunnen worden gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak of een DSG-automaat. Voorwielaandrijving is standaard, met optioneel 4MOTION vierwielaandrijving.
- Plug-in Hybride (eHybrid): Voor het eerst is de Transporter leverbaar als plug-in hybride. Dit systeem combineert een benzinemotor met een elektromotor en een oplaadbare batterij, resulterend in een systeemvermogen van circa 171 kW (233 pk). De elektrische actieradius zal rond de 50 kilometer (WLTP) liggen, ideaal voor emissievrij rijden in de stad.
- Elektrisch (e-Transporter): De volledig elektrische e-Transporter wordt aangeboden met verschillende batterijgroottes en motorvermogens:
- Batterijopties: Waarschijnlijk opties variërend van circa 54 kWh tot 83 kWh (bruikbaar), vergelijkbaar met de E-Transit Custom.
- Motorvermogen: Verwacht vermogens van 100 kW (136 pk), 160 kW (218 pk), en mogelijk een topversie met 210 kW (286 pk).
- Actieradius: Afhankelijk van de batterij en configuratie, kan de WLTP-actieradius oplopen tot circa 380 kilometer voor de versie met de grootste batterij.
- Laden: AC-laden tot 11 kW. DC-snelladen tot circa 125 kW.
Het laadvermogen en laadvolume van de nieuwe Transporter blijven concurrerend en zijn afhankelijk van de gekozen carrosserievorm, lengte, hoogte en aandrijflijn.
Laadruimte, Afmetingen en Varianten
De nieuwe Transporter zal beschikbaar zijn in diverse lengte- en hoogtevarianten (bijv. L1H1, L2H1, etc.) als Gesloten Bestelwagen, wat resulteert in verschillende laadvolumes. De Dubbele Cabine biedt plaats aan maximaal zes personen plus laadruimte. Een Kombi-versie voor personenvervoer en chassis-cabine varianten voor specifieke opbouwen zullen het gamma completeren. De afmetingen zijn iets gegroeid ten opzichte van de T6.1, wat de laadruimte en het interieur ten goede komt.
Interieur, Infotainment en Uitrusting
Het interieur van de Transporter 2025 is standaard uitgerust met een digitaal instrumentenpaneel en een centraal touchscreen van minimaal 12 inch voor het nieuwste Volkswagen infotainmentsysteem. Dit systeem biedt uitgebreide connectiviteit, navigatie, en ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto. Een multifunctioneel stuurwiel, elektrische handrem en diverse nieuwe opbergmogelijkheden zijn standaard. Afhankelijk van de uitvoering zijn geavanceerde comfort- en gemaksopties beschikbaar, evenals specifieke oplossingen voor professionals.
Prijs en Beschikbaarheid in Nederland
De nieuwe generatie Volkswagen Transporter is eind 2024 / begin 2025 op de Nederlandse markt gekomen. Indicatieve vanafprijzen (exclusief BTW):
- Volkswagen Transporter TDI (diesel): vanaf circa € 30.000 – € 35.000
- Volkswagen Transporter eHybrid (PHEV): vanaf circa € 40.000 – € 45.000
- Volkswagen e-Transporter (BEV): vanaf circa € 45.000 – € 50.000 (vóór eventuele subsidies)
Prijzen zijn sterk afhankelijk van de gekozen aandrijflijn, carrosserievorm en uitrusting.
Technische Gegevens
Onderstaande tabel geeft een indicatie van de specificaties voor representatieve Volkswagen Transporter 2025 modellen.
Specificatie | Transporter TDI 150pk | Transporter eHybrid | e-Transporter 83kWh (160kW) |
---|---|---|---|
Motor | 2.0L Diesel | Benzine PHEV | Elektromotor |
Systeemvermogen (kW/pk) | 110 / 150 | ca. 171 / 233 | 160 / 218 |
Accu (bruikbaar kWh, EV/PHEV) | N.v.t. | ca. 12-15 (schatting) | ca. 83 |
Elektr. Actieradius (WLTP km) | N.v.t. | ca. 50 (schatting) | ca. 350-380 |
Max. Laadvolume (m³, L1H1) | ca. 5,8-6,5 | ca. 5,8-6,5 | ca. 5,8-6,5 |
Prijs vanaf (€, excl.BTW, indic.) | 33.000 | 42.000 | 48.000 |
Let op: Specificaties, met name voor eHybrid en e-Transporter, zijn deels gebaseerd op aankondigingen en specificaties van het Ford-platform. Voor de meest actuele en officiële specificaties dient u de officiële Volkswagen Bedrijfswagens documentatie te raadplegen.
Beschikbare Lackeringen
De nieuwe Transporter zal beschikbaar zijn in een reeks standaard bedrijfswagenkleuren en diverse metallic opties.
Veiligheid en Bescherming
De nieuwe generatie Volkswagen Transporter is uitgerust met een aanzienlijk uitgebreider pakket aan standaard en optionele rijhulpsystemen (ADAS) dan zijn voorganger. Dit omvat systemen als Front Assist met noodremfunctie, Lane Assist, en parkeerhulpsystemen.
Zuverlässigkeit en Onderhoudskosten
Volkswagen Bedrijfswagens heeft een sterke reputatie op het gebied van betrouwbaarheid. De nieuwe Transporter deelt zijn basis met de Ford Transit Custom, een model dat eveneens is ontworpen voor duurzaamheid. De elektrische en PHEV-varianten beloven lagere onderhoudskosten.
Garantie
Voor de nieuwe Volkswagen Transporter 2025 geldt in Nederland de standaard Volkswagen Bedrijfswagens fabrieksgarantie. Voor de eHybrid en e-Transporter varianten geldt een aparte, uitgebreide garantie op de hoogvoltageaccu.
Concurrenten
De nieuwe Volkswagen Transporter en zijn elektrische/hybride varianten concurreren in het zeer competitieve segment van middelgrote bestelwagens:
Interessante Fakten en Bijzonderheden
De samenwerking met Ford voor de ontwikkeling van deze nieuwe Transporter is een belangrijk strategisch partnerschap. De introductie van een plug-in hybride (eHybrid) is een primeur voor de Transporter. Het brede scala aan aandrijflijnen, van diesel tot volledig elektrisch en PHEV, biedt een “power of choice” die uniek is in het segment. Het nieuwe digitale interieur brengt de Transporter technologisch naar een veel hoger niveau.
Onze Conclusies
De geheel nieuwe Volkswagen Transporter (2025) is een indrukwekkende stap voorwaarts. Met zijn moderne design, geavanceerde digitale interieur, en een ongekend breed scala aan aandrijfopties inclusief efficiënte diesels, een praktische plug-in hybride en capabele volledig elektrische varianten, is hij klaar om zijn succesverhaal voort te zetten en uit te breiden.
Pluspunten:
- Modern en functioneel design, zowel exterieur als interieur.
- Standaard digitaal instrumentenpaneel en groot infotainmentscherm.
- Breed aanbod aan aandrijflijnen: diesel, PHEV (eHybrid) en volledig elektrisch (e-Transporter).
- Verbeterde rijeigenschappen en comfort.
- Uitgebreide beschikbaarheid van moderne rijhulpsystemen.
Minpunten:
- Prijzen, met name voor de geëlektrificeerde varianten, zullen stevig zijn.
- Als volledig nieuw model (deels op Ford-basis) moet de langetermijnbetrouwbaarheid in de praktijk nog blijken.
- Concurrentie in het segment is zeer sterk.
De nieuwe Volkswagen Transporter is een toekomstgerichte bedrijfswagen die professionals een breed scala aan keuzes biedt om aan hun specifieke behoeften te voldoen.
Voor alle details over de nieuwe Volkswagen Transporter en zijn verschillende aandrijfvarianten, bezoek auto2025.nl.