Hyundai IONIQ 5 N: De Elektrische Revolutie heeft een Ziel Gekregen

Geschreven door Franciscus Ark

Jarenlang was de kritiek op elektrische auto’s hetzelfde: ze zijn verbijsterend snel in een rechte lijn, maar missen de ziel, het drama en de betrokkenheid van een auto met een verbrandingsmotor. Ze appelleren aan het hoofd, niet aan het hart. Hyundai’s high-performance N-divisie nam deze kritiek persoonlijk en komt met een antwoord dat de hele autowereld op zijn grondvesten doet schudden: de IONIQ 5 N. Dit is niet zomaar een IONIQ 5 met meer vermogen. Dit is een van de grond af aan opnieuw ontworpen ‘rijdersauto’, een 2.200 kilogram zware elektrische auto die rijdt, klinkt en voelt als een lichtvoetige, benzine-slurpende hot hatchback.

Met een arsenaal aan innovatieve software en hardware die de analoge wereld nabootst – inclusief virtuele versnellingen en een motorgeluid dat uit de speakers brult – probeert de IONIQ 5 N het schijnbaar onmogelijke: een elektrische auto bouwen voor de purist. Is het Hyundai gelukt om een digitale ziel te creëren, of is het slechts een slimme gimmick?

Het belangrijkste in het kort

Kenmerk
Details
Model
Hyundai IONIQ 5 N
Prijs vanaf
€ 73.995 (juli 2025)
Aandrijflijn
Dual Motor AWD, 84 kWh accu
Vermogen
609 pk (650 pk in N Grin Boost modus)
Unieke kenmerken
N e-shift (gesimuleerde versnellingen), N Active Sound+, N Drift Optimizer

Prijzen en versies in Nederland

Hyundai houdt het simpel. De IONIQ 5 N is in Nederland leverbaar in één, zeer complete uitvoering voor een prijs van € 73.995. Voor deze prijs krijg je direct de volledige N-ervaring, inclusief alle performance-features. De enige keuzes die je hoeft te maken, betreffen de lakkleur en de optie voor een panoramadak.

Design: De Wolf in Schaapskleren?

Op het eerste gezicht is het een IONIQ 5, maar de kenner ziet direct de verschillen. De N is 8 centimeter langer en 5 centimeter breder. De bumpers zijn veel agressiever, met grote luchtinlaten aan de voorzijde voor de koeling. Oranje accenten, een grote achterspoiler, een prominente diffuser en de enorme 21-inch gesmede velgen verraden zijn potentieel. Hij is niet schreeuwerig, maar straalt wel een en al doelgerichtheid uit.

Een Speelgoedkist voor Volwassenen: De N-Technologie

Dit is waar de IONIQ 5 N zich onderscheidt van elke andere EV op de markt.

  • N e-shift: Dit is pure magie. Het systeem simuleert perfect de schokken en het toerentalverloop van een 8-traps automaat met dubbele koppeling. Bij het ‘opschakelen’ voel je een duw in je rug, en bij het ‘terugschakelen’ remt de auto af op de motor. Het voegt een laag van interactie en controle toe die tot nu toe ontbrak bij EV’s.
  • N Active Sound+: Via 10 speakers (8 binnen, 2 buiten) produceert de auto een geluid dat is gebaseerd op de 2.0-liter turbomotor van de i30 N. Het reageert op je ‘gaspedaal’ en de ‘versnellingen’ van N e-shift. Het klinkt misschien als een gimmick, maar het werkt verrassend goed en geeft je de auditieve feedback die je nodig hebt om op de limiet te rijden.
  • N Drift Optimizer: Een speciale modus die de auto helpt om in een drift te komen en deze te controleren, compleet met een ‘Torque Kick’ functie die een koppeling-schop simuleert.
  • N Torque Distribution: De vermogensverdeling tussen de voor- en achteras is volledig instelbaar in 11 stappen, van 50:50 tot 0:100 (pure achterwielaandrijving).

Rijden: Zwaargewicht met de Voeten van een Balletdanser

Met 650 pk en een 0-100 km/u tijd van 3,4 seconden (met N Grin Boost) is de IONIQ 5 N absurd snel in een rechte lijn. Maar zijn ware talent toont hij in de bochten. Dankzij een met 42 extra laspunten verstevigd chassis, een zeer directe stuurinrichting en het slimme samenspel van het elektronisch sperdifferentieel en de N Torque Distribution, is de wegligging fenomenaal. Het immense gewicht wordt op indrukwekkende wijze gemaskeerd. De grote, krachtige remmen zorgen bovendien voor de nodige stopkracht.

De belangrijkste concurrenten

  • Kia EV6 GT: De technische neef van de IONIQ 5 N. Hij is iets minder krachtig en mist de geavanceerde N-software (e-shift, Active Sound), waardoor hij meer aanvoelt als een extreem snelle GT dan als een speelse hot hatch.
  • Tesla Model Y Performance: De koning van de rechte lijn en efficiëntie. De Tesla is sneller van 0-100, maar biedt bij lange na niet de bochtendynamiek, de betrokkenheid en het pure plezier van de Hyundai.
  • Ford Mustang Mach-E GT: Een andere krachtige elektrische SUV die zich richt op een sportieve rijervaring, maar qua ondersteltechnologie en software-innovatie niet kan tippen aan de IONIQ 5 N.

Conclusie: voor wie is deze auto?

De Hyundai IONIQ 5 N is niet voor de typische EV-rijder die op zoek is naar maximale efficiëntie en een lage bijtelling. Dit is een auto voor de verstokte ‘petrolhead’ die dacht nooit verliefd te kunnen worden op een elektrische auto. Het is voor de bestuurder die het geluid, het gevoel en de interactie van een traditionele sportauto mist, maar wel de voordelen van elektrische prestaties wil. Hyundai heeft niet zomaar een snelle EV gebouwd; ze hebben de elektrische auto een ziel gegeven.

Voor- en nadelen

Voordelen (Pro’s)
Nadelen (Contra’s)
✅ Fenomenaal en zeer vermakelijk rijgedrag
❌ Hoge aanschafprijs
✅ Innovatieve software (N e-shift) geeft een unieke rijervaring
❌ Actieradius is bij sportief rijden beperkt
✅ Extreme prestaties (0-100 in 3,4s)
❌ Interieur weinig veranderd t.o.v. de standaard IONIQ 5
✅ Onderscheidend en agressief design
❌ Hoog gewicht is op de absolute limiet voelbaar
✅ Zeer complete standaarduitrusting

Oordeel van de redacteur

De Hyundai IONIQ 5 N is een ‘game changer’. Het is de eerste elektrische auto die erin slaagt om de emotionele, bijna viscerale sensatie van het rijden in een high-performance verbrandingsmotorauto na te bootsen. De N e-shift en N Active Sound+ zijn geen gimmicks; het zijn briljant uitgevoerde tools die de bestuurder weer volledig bij de ervaring betrekken. Ja, hij is zwaar, duur en niet de meest efficiënte EV, maar dat is het punt niet. De IONIQ 5 N bewijst dat de toekomst van de ‘leuke’ auto niet stil en zielloos hoeft te zijn. Het is een meesterwerk en zonder twijfel de meest opwindende elektrische auto van dit moment.

Plaats een reactie