De Jeep Wrangler, het onbetwiste icoon van offroad-avontuur, presenteert zich voor het modeljaar 2025 in zijn recent gefacelifte gedaante. Deze update van de JL-generatie, die medio 2023 werd voorgesteld, verfijnt het exterieurdesign, moderniseert het interieur aanzienlijk met een nieuw infotainmentsysteem en verbetert de veiligheidsuitrusting. Voor de Nederlandse markt speelt de Wrangler 4xe plug-in hybride een cruciale rol, door de legendarische terreincapaciteiten te combineren met de mogelijkheid tot deels elektrisch en lokaal emissievrij rijden. De Wrangler 2025 blijft trouw aan zijn erfgoed van robuustheid en vrijheid, maar voegt daar een broodnodige dosis moderne technologie en efficiëntie aan toe.
Design
Het exterieurdesign van de Jeep Wrangler 2025 behoudt zijn direct herkenbare, hoekige vorm, maar de facelift heeft enkele belangrijke wijzigingen gebracht. De meest opvallende is de vernieuwde zevensleufs grille, die slanker is en zwarte, getextureerde sleuven heeft voor een modernere look en verbeterde motorkoeling. Er zijn ook nieuwe wieldesigns beschikbaar, variërend van 17 tot 20 inch. De Wrangler blijft leverbaar als tweedeurs en vierdeurs Unlimited, met diverse dakopties zoals een softtop, hardtop of de Sky One-Touch Power Top, en uitneembare deuren voor de ultieme openlucht-ervaring.
Het interieur heeft de grootste transformatie ondergaan. Centraal staat nu een standaard 12,3-inch Uconnect 5 touchscreen infotainmentsysteem, dat het vorige, kleinere scherm vervangt. Het dashboard is herzien met nieuwe, zachte materialen op diverse contactpunten en de ronde ventilatieroosters in het midden zijn vervangen door slankere, horizontale exemplaren. Dit alles draagt bij aan een meer verfijnde en technologisch geavanceerde cabine.
Aandrijflijn en Rijcomfort
Voor de Nederlandse markt ligt de nadruk sterk op de Jeep Wrangler 4xe (Plug-in Hybride):
- 4xe PHEV: Deze aandrijflijn combineert een 2.0-liter viercilinder turbobenzinemotor met twee elektromotoren en een 17 kWh batterijpakket. Het gecombineerde systeemvermogen bedraagt een forse 280 kW (381 pk) en 637 Nm koppel. Dit maakt de Wrangler 4xe niet alleen capabel in het terrein, maar ook verrassend vlot op de weg. De volledig elektrische actieradius bedraagt tot circa 40-50 kilometer (WLTP). De 4xe beschikt over een 8-traps automatische transmissie en geavanceerde 4×4-systemen (Selec-Trac of Rock-Trac, afhankelijk van de uitvoering). Bestuurders kunnen kiezen uit verschillende E-Selec rijmodi: Hybrid, Electric en e-Save.
- 2.0-liter Turbo Benzine: Mogelijk is de conventionele 2.0-liter turbobenzinemotor (ca. 200 kW/272 pk) nog beperkt leverbaar, maar de 4xe is de primaire focus voor Nederland.
Het rijcomfort op de weg is met de facelift verbeterd dankzij verfijningen aan het onderstel en de toevoeging van meer geluidsisolerend materiaal. Desondanks blijft de Wrangler primair een offroader, wat betekent dat zijn on-road manieren robuuster zijn dan die van een conventionele SUV. De Rubicon-uitvoering biedt de meest extreme offroad-capaciteiten met Dana 44 heavy-duty assen, Tru-Lok elektronisch vergrendelbare differentiëlen en een elektronisch ontkoppelbare stabilisatorstang.
Ruimteaanbod en Praktikabilität
De Jeep Wrangler is beschikbaar als tweedeurs en als ruimere vierdeurs Unlimited. De Unlimited biedt comfortabel plaats aan vijf volwassenen en een redelijke bagageruimte (ca. 533 liter achter de tweede zitrij). De tweedeurs is krapper achterin en heeft een kleinere kofferbak. De ware “praktikabilität” van de Wrangler ligt in zijn veelzijdigheid: de mogelijkheid om deuren en dak te verwijderen en de neerklapbare voorruit (op sommige modellen) bieden een unieke rijervaring.
Interieur, Infotainment en Uitrusting
Het vernieuwde interieur wordt gedomineerd door het standaard 12,3-inch Uconnect 5 touchscreen. Dit systeem is sneller, biedt betere graphics en ondersteunt draadloos Apple CarPlay en Android Auto. Nieuw is de integratie van de “Trails Offroad” gids met informatie over 62 bekende offroad-routes (abonnement vereist voor volledige toegang). Afhankelijk van de uitvoering (Sahara, Rubicon) zijn er features zoals lederen bekleding, verwarmde stoelen en stuurwiel, en een premium Alpine audiosysteem beschikbaar. Het interieur blijft robuust en is ontworpen om tegen een stootje te kunnen.
Prijs en Beschikbaarheid in Nederland
De gefacelifte Jeep Wrangler (modeljaar 2025) is sinds eind 2023/begin 2024 bestelbaar en leverbaar in Nederland, met een sterke nadruk op de 4xe plug-in hybride. De prijzen zijn stevig, maar de PHEV-status helpt de BPM te drukken. Indicatieve vanafprijzen (rijklaar):
- Jeep Wrangler 4xe (Unlimited Sahara): vanaf circa € 90.000 – € 95.000
- Jeep Wrangler 4xe (Unlimited Rubicon): vanaf circa € 93.000 – € 98.000
Actuele prijzen en beschikbaarheid zijn te verkrijgen via de officiële Jeep-dealers in Nederland.
Technische Gegevens
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de specificaties voor de Jeep Wrangler 4xe (2025).
Specificatie | Jeep Wrangler Unlimited 4xe (2025) |
---|---|
Aandrijflijn | 2.0L Turbo Benzine PHEV |
Systeemvermogen (kW/pk) | 280 / 381 |
Systeemkoppel (Nm) | 637 |
Accucapaciteit (bruto kWh) | ca. 17 |
Elektr. Actieradius (WLTP km) | ca. 40-50 |
0-100 km/h (s) | ca. 6,4 |
Topsnelheid (km/h) | ca. 150-170 (afh. van modus/banden) |
Prijs vanaf (€, indicatief) | 93.000 |
Let op: Bovenstaande waarden zijn indicatief. Voor de meest actuele en officiële specificaties dient u de officiële Jeep-documentatie te raadplegen.
Beschikbare Lackeringen
De Wrangler is bekend om zijn brede en vaak opvallende kleurenpalet. Met de facelift zijn mogelijk nieuwe kleuren geïntroduceerd, naast klassiekers als zwart, wit, rood en diverse grijstinten.
Veiligheid en Bescherming
Een belangrijk punt van de facelift is de verbeterde veiligheidsuitrusting. De Wrangler 2025 beschikt nu standaard over zijdelingse gordijnairbags voor de eerste en tweede zitrij. Daarnaast zijn er nu meer geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) beschikbaar, zoals Forward Collision Warning en Adaptive Cruise Control met Stop-functie. De Euro NCAP-beoordeling van de originele JL Wrangler (2018) was met één ster zeer laag; de facelift beoogt hier verbetering in te brengen, hoewel een nieuwe, volledige test specifiek voor de gefacelifte versie en zijn impact nog afgewacht moet worden.
Betrouwbaarheid en Bekende Problemen
De Jeep Wrangler heeft een reputatie als een robuuste, mechanisch relatief eenvoudige (in basis) offroader. De JL-generatie en de 4xe-aandrijflijn zijn complexer. Langetermijnbetrouwbaarheidsdata voor de 4xe bouwt zich op. De facelift kan eventuele kinderziektes van de vroege JL-modellen hebben aangepakt.
Garantie
Voor de Jeep Wrangler 4xe geldt in Nederland de standaard Jeep-fabrieksgarantie. Voor de hoogvoltageaccu van het 4xe-systeem geldt een uitgebreide garantie (doorgaans 8 jaar of 160.000 kilometer). Details zijn verkrijgbaar via de Jeep-dealer.
Concurrenten
Directe concurrenten die de unieke combinatie van extreme offroad-capaciteiten, openlucht-rijden én een plug-in hybride aandrijflijn bieden, zijn in Nederland zeer zeldzaam:
- Land Rover Defender P400e (luxueuzer, duurder, maar zeer capabel en PHEV)
- Toyota Land Cruiser (nieuwe generatie, primair hybride, zeer capabel offroad)
De Wrangler 4xe opereert grotendeels in een eigen niche.
Interessante Fakten en Bijzonderheden
De Jeep Wrangler is een van de weinige auto’s ter wereld met een carrosserie-op-frame constructie, uitneembare deuren, een neerklapbare voorruit en diverse dakconfiguraties. De 4xe-aandrijflijn maakt stil en emissievrij offroaden mogelijk (“Trail Rated” met elektrische kracht). De facelift met het grote 12,3-inch Uconnect 5 scherm moderniseert de cockpit aanzienlijk.
Onze Conclusies
De gefacelifte Jeep Wrangler 4xe (2025) is een geslaagde modernisering van een icoon. Hij behoudt zijn ongeëvenaarde terreincapaciteiten en unieke karakter, maar voegt daar een veel moderner interieur, verbeterde veiligheid en de relevante plug-in hybride aandrijflijn aan toe.
Pluspunten:
- Ongekende offroad-capaciteiten, zeker als Rubicon.
- Iconisch en tijdloos design met unieke openlucht-mogelijkheden.
- 4xe plug-in hybride aandrijflijn biedt elektrische actieradius en kracht.
- Significant gemoderniseerd interieur met groot Uconnect 5 scherm.
- Verbeterde standaard veiligheidsuitrusting.
Minpunten:
- On-road rijcomfort en verfijning blijven achter bij conventionele SUV’s.
- Hoge aanschafprijs in Nederland.
- Brandstofverbruik van de benzinemotor na het leegraken van de accu kan fors zijn.
- Historisch lage Euro NCAP-score (hoewel verbeteringen zijn aangebracht).
De Jeep Wrangler 4xe is een auto voor de echte liefhebber van avontuur en vrijheid, die nu ook deels elektrisch kan genieten van de unieke Wrangler-ervaring.
Voor een diepgaande blik op de capaciteiten van de Jeep Wrangler 4xe, bezoek auto2025.nl.