Lotus Eletre: Verbruik, technische gegevens, prijzen

Geschreven door Franciscus Ark

De Lotus Eletre, die sinds eind 2023 / begin 2024 de Nederlandse wegen verovert en het aanbod voor 2025 definieert, is een auto die alle conventies van het merk Lotus doorbreekt. Als de allereerste SUV en de eerste vijfdeurs productieauto van het legendarische Britse sportwagenmerk, is de Eletre bovendien volledig elektrisch. Deze “Hyper-SUV”, zoals Lotus hem noemt, combineert een adembenemend, aerodynamisch design met extreme prestaties, baanbrekende technologie (waaronder een 800V-architectuur en optionele LiDAR-systemen), en een luxueus, duurzaam interieur. De Lotus Eletre 2025, beschikbaar in de varianten Eletre, Eletre S en de supersnelle Eletre R, is ontworpen om de concurrentie aan te gaan met de meest exclusieve en performante elektrische SUV’s op de markt.

Design

Het exterieurdesign van de Lotus Eletre 2025 is dramatisch en zeer aerodynamisch, met een “porous design” filosofie waarbij lucht door de carrosserie wordt geleid om de luchtweerstand te minimaliseren en downforce te genereren. De lage, scherpe neus met actieve grille-elementen, de gesplitste LED-koplampen en de gespierde wielkasten dragen bij aan zijn agressieve voorkomen. Het silhouet is dat van een sportieve SUV-coupé, met een aflopende daklijn en een actieve achterspoiler. Een opvallend kenmerk is de optionele, uitklapbare LiDAR-sensor bovenaan de voorruit, die de geavanceerde rijhulpsystemen ondersteunt.


Het interieur van de Eletre is een mix van futuristische technologie en duurzame luxe. Het dashboard is minimalistisch en bestuurdergericht, met een slank digitaal bestuurdersdisplay en een groot, centraal geplaatst 15,1-inch OLED-touchscreen voor het Lotus Hyper OS infotainmentsysteem. Een optioneel passagiersdisplay is eveneens beschikbaar. Er is uitgebreid gebruikgemaakt van hoogwaardige en duurzame materialen, zoals gerecyclede koolstofvezel en alcantara. De Eletre is beschikbaar met een vijfzitsconfiguratie of een luxueuzere vierzitsopstelling met twee individuele achterstoelen.

Aandrijfvarianten en Prestaties

De Lotus Eletre 2025 wordt aangedreven door een geavanceerde elektrische aandrijflijn met standaard dual-motor vierwielaandrijving en een grote 112 kWh (bruto, ca. 107-109 kWh netto) batterij met 800V-architectuur:


  • Eletre / Eletre S: Deze varianten leveren een gecombineerd systeemvermogen van 450 kW (603-612 pk) en 710 Nm koppel. Acceleratie van 0-100 km/u duurt circa 4,5 seconden. De WLTP-actieradius bedraagt tot circa 600 kilometer. De Eletre S voegt extra luxe- en comfortfeatures toe.
  • Eletre R: Het absolute topmodel, ontworpen voor maximale prestaties. Levert een systeemvermogen van 675 kW (905-918 pk) en 985 Nm koppel, mede dankzij een unieke tweevoudige transmissie op de achterste elektromotor. De sprint van 0-100 km/u wordt afgelegd in een adembenemende 2,95 seconden. De WLTP-actieradius is tot circa 490-500 kilometer.

Laden:

  • AC-laden: Standaard tot 22 kW.
  • DC-snelladen: Dankzij de 800V-architectuur kan de Eletre ultrasnel laden tot 350 kW. Hiermee kan in circa 20 minuten tot 400 km actieradius worden bijgeladen.

Alle modellen zijn uitgerust met luchtvering, actieve demping, en de Eletre R beschikt over een nog sportievere afstelling, actieve rolstabilisatie en achterasbesturing.


Ruimteaanbod en Praktikabilität

Als grote SUV biedt de Lotus Eletre een ruim en luxueus interieur. De vijfzitsversie biedt comfortabel plaats aan vijf volwassenen. De optionele vierzitsconfiguratie biedt twee individuele, elektrisch verstelbare achterstoelen voor ultieme luxe. De bagageruimte achteraan bedraagt circa 611-688 liter (afhankelijk van 4- of 5-zits), uitbreidbaar door de achterbank neer te klappen. Er is ook een handige “frunk” (opbergruimte voorin) van 46 liter.

Interieur, Infotainment en Uitrusting

Het interieur van de Eletre 2025 wordt gedomineerd door het 15,1-inch centrale OLED-touchscreen met het door Lotus zelf ontwikkelde Lotus Hyper OS. Dit systeem, aangedreven door Snapdragon-processors, biedt snelle graphics, intuïtieve bediening, “Over-The-Air” (OTA) software-updates en diverse online diensten. Een slank digitaal bestuurdersdisplay en een optioneel passagiersdisplay zijn aanwezig. Een standaard KEF Premium audiosysteem of een optioneel KEF Reference systeem met 23 luidsprekers en Dolby Atmos zorgen voor een uitzonderlijke geluidservaring. Duurzame materialen en een focus op een “driver-centric” lay-out zijn kenmerkend.


Prijs en Beschikbaarheid in Nederland

De Lotus Eletre is sinds eind 2023 / begin 2024 leverbaar in Nederland en vormt het aanbod voor 2025. Als high-performance elektrische “Hyper-SUV” bevindt hij zich in het hogere prijssegment. Indicatieve vanafprijzen (rijklaar):

  • Lotus Eletre: vanaf circa € 100.000 – € 110.000
  • Lotus Eletre S: vanaf circa € 125.000 – € 135.000
  • Lotus Eletre R: vanaf circa € 155.000 – € 165.000

Actuele prijzen zijn te vinden via de officiële Lotus-dealers in Nederland.

Technische Gegevens

Onderstaande tabel geeft een indicatie van de specificaties voor de Lotus Eletre (2025) modellen.

Specificatie
Eletre / Eletre S
Eletre R
Aandrijving
Dual Motor AWD
Dual Motor AWD (2-speed achter)
Systeemvermogen (kW/pk)
450 / 603-612
675 / 905-918
Systeemkoppel (Nm)
710
985
Accucapaciteit (bruto/netto kWh)
ca. 112 / 107-109
ca. 112 / 107-109
Actieradius (WLTP km)
ca. 600
ca. 490-500
0-100 km/h (s)
4,5
2,95
Max. Snelladen (DC, kW)
350
350
Prijs vanaf (€, indicatief)
105.000 (Eletre)
160.000

Let op: Exacte vermogens en actieradius kunnen per specifieke uitvoering licht afwijken. Voor de meest actuele specificaties dient u de officiële Lotus-documentatie te raadplegen.

Beschikbare Lackeringen

De Eletre is beschikbaar in een reeks gedurfde en elegante kleuren, waaronder Kaimu Grey, Galloway Green en Solar Yellow.

Veiligheid en Bescherming

De Lotus Eletre is ontworpen met een sterke focus op veiligheid en is uitgerust met een zeer uitgebreid pakket aan actieve en passieve veiligheidssystemen. Standaard zijn diverse camera’s en radars. Optioneel is een pakket met uitklapbare LiDAR-sensoren beschikbaar, wat de auto voorbereidt op toekomstige Level 4 autonome rijfuncties. Een hoge Euro NCAP-score wordt verwacht.

Betrouwbaarheid en Bekende Problemen

Als een volledig nieuw model op een nieuw platform, zal de Eletre zijn betrouwbaarheid in de praktijk moeten bewijzen. De steun van Geely (eigenaar van Lotus en Volvo/Polestar) en de focus op kwaliteit bieden echter een solide basis.

Garantie

Voor de Lotus Eletre 2025 geldt in Nederland de standaard Lotus-fabrieksgarantie. Voor de hoogvoltageaccu en elektrische componenten geldt een uitgebreide garantie (doorgaans 8 jaar of 160.000-240.000 km).

Concurrenten

De Lotus Eletre, als elektrische “Hyper-SUV”, concurreert in het topsegment van high-performance elektrische SUV’s:

Interessante Fakten en Bijzonderheden

De Eletre is de eerste SUV in de geschiedenis van Lotus en wordt geproduceerd in een nieuwe, hypermoderne fabriek in Wuhan, China. Het “porous design” is niet alleen esthetisch, maar dient ook een aerodynamisch doel. De optionele LiDAR-technologie is een voorbereiding op een hoge mate van autonoom rijden. Het Lotus Hyper OS is een door Lotus zelf ontwikkeld besturingssysteem.

Onze Conclusies

De Lotus Eletre (2025) is een radicale en indrukwekkende transformatie voor het merk Lotus. Hij combineert adembenemende prestaties met een luxueus en technologisch geavanceerd interieur, verpakt in een gedurfd en aerodynamisch SUV-design.

Pluspunten:

  • Extreme prestaties, met name van de Eletre R.
  • Adembenemend en aerodynamisch “Hyper-SUV” design.
  • Ultrasnel laden dankzij 800V-architectuur (tot 350 kW).
  • Luxueus en technologisch geavanceerd interieur met Lotus Hyper OS.
  • Goede actieradius, met name voor de Eletre/Eletre S.
  • Geavanceerde veiligheidstechnologie met optionele LiDAR.

Minpunten:

  • Zeer hoge aanschafprijs.
  • Als nieuw model op een nieuw platform, moet de langetermijnbetrouwbaarheid zich nog volledig bewijzen.
  • Het merk Lotus moet zijn imago als bouwer van SUV’s nog vestigen bij een breder publiek.
  • Het gewicht van de auto is aanzienlijk, wat afwijkt van de traditionele Lotus-filosofie van lichtgewicht.

De Lotus Eletre is een auto die de grenzen van wat mogelijk is met een elektrische SUV verlegt en een nieuwe richting voor het merk Lotus inluidt.

Verken de wereld van de Lotus Eletre en zijn baanbrekende technologie op auto2025.nl.

Plaats een reactie