De Polestar 3, die sinds medio 2024 de Nederlandse wegen siert en het aanbod voor 2025 definieert, is Polestar’s eerste serieuze stap in het segment van grote, elektrische performance SUV’s. Dit model, gebouwd op het geavanceerde SPA2-platform dat het deelt met de Volvo EX90, belichaamt Polestar’s kernwaarden: minimalistisch Scandinavisch design, geavanceerde technologie, een sterke focus op duurzaamheid en opwindende prestaties. De Polestar 3 (2025) wordt standaard geleverd met een krachtige dual-motor vierwielaandrijving en een grote batterij voor een aanzienlijke actieradius. Hij positioneert zich als een premium en sportief alternatief voor bestuurders die op zoek zijn naar een ruime, emissievrije SUV zonder concessies te doen aan stijl of rijdynamiek.
Design
Het exterieurdesign van de Polestar 3 2025 is een toonbeeld van Polestar’s minimalistische en aerodynamische ontwerpfilosofie. De auto heeft een krachtig en tegelijkertijd elegant silhouet met een lage, aflopende daklijn en een brede, zelfverzekerde houding. De voorkant wordt gedomineerd door de “SmartZone”, een paneel dat diverse sensoren, camera’s en radars herbergt, geflankeerd door de kenmerkende “Dual Blade” LED-koplampen. Aerodynamische elementen, zoals de geïntegreerde voor- en achterspoilers en de gestroomlijnde carrosserievorm, dragen bij aan zijn efficiëntie. Frameloze portieren en grote lichtmetalen velgen (tot 22 inch) versterken de premium en sportieve uitstraling.
Het interieur van de Polestar 3 is ruim, licht en luxueus, met een sterke nadruk op duurzame en hoogwaardige materialen. Het minimalistische dashboard wordt gedomineerd door een groot, 14,5-inch verticaal geplaatst touchscreen voor het Android Automotive OS infotainmentsysteem. Een slank, 9-inch digitaal bestuurdersdisplay en een optioneel head-up display voorzien de bestuurder van essentiële informatie. Een standaard panoramisch glazen dak versterkt het gevoel van ruimte. De Polestar 3 is een strikte vijfzitter.
Aandrijfvarianten en Rijcomfort
De Polestar 3 2025 wordt in Nederland standaard geleverd met een krachtige dual-motor aandrijflijn met vierwielaandrijving, en een grote 111 kWh (bruto, ca. 107 kWh netto) batterij:
- Long range Dual motor (AWD): Deze standaardversie levert een gecombineerd systeemvermogen van 360 kW (489 pk) en 840 Nm koppel. Acceleratie van 0-100 km/u duurt circa 5,0 seconden. De WLTP-actieradius bedraagt tot circa 610-630 kilometer.
- Long range Dual motor met Performance Pack (AWD): Met het optionele Performance Pack stijgt het systeemvermogen naar 380 kW (517 pk) en het koppel naar 910 Nm. De acceleratie van 0-100 km/u verbetert naar circa 4,7 seconden. De WLTP-actieradius zal iets lager zijn, rond de 560-580 km. Het Performance Pack omvat ook Polestar Engineered onderstelafstemming en specifieke designaccenten.
Laden:
- AC-laden: Standaard tot 11 kW.
- DC-snelladen: Tot 250 kW, waarmee de batterij onder ideale omstandigheden in circa 30 minuten van 10% naar 80% kan worden opgeladen.
- Vehicle-to-Load (V2L) en voorbereiding voor Vehicle-to-Grid (V2G) functionaliteit zijn aanwezig. Een warmtepomp is standaard voor efficiënte klimaatregeling.
De Polestar 3 beschikt standaard over adaptieve luchtvering met twee kamers en actieve dempers, wat zorgt voor een uitstekende balans tussen sportieve handling en comfort. Torque vectoring by braking draagt bij aan de rijdynamiek.
Ruimteaanbod en Praktikabilität
Als grote SUV biedt de Polestar 3 een ruim interieur voor vijf inzittenden, met veel hoofd- en beenruimte op beide zitrijen. De bagageruimte achteraan bedraagt circa 484 liter (onder de hoedenplank), uitbreidbaar tot 1.411 liter met de achterbank neergeklapt. Er is ook een kleine “frunk” van 32 liter voorin, ideaal voor laadkabels.
Interieur, Infotainment en Uitrusting
Het interieur van de Polestar 3 2025 wordt gedomineerd door het 14,5-inch centrale touchscreen met Android Automotive OS en Google Built-in (Google Maps, Google Assistant, Google Play Store). Het systeem, aangedreven door het Snapdragon Cockpit Platform, biedt snelle respons en “over-the-air” (OTA) software-updates. Een 9-inch digitaal bestuurdersdisplay is standaard. Een premium Bowers & Wilkins audiosysteem met 25 luidsprekers en Dolby Atmos is een belangrijke optie (vaak onderdeel van het Plus Pack). Polestar legt een sterke nadruk op duurzame interieurmaterialen, zoals MicroTech (een bio-attributed vinyl), dierenwelzijn-gecertificeerd nappaleder en volledig traceerbare wol.
Prijs en Beschikbaarheid in Nederland
De Polestar 3 is sinds medio 2024 leverbaar in Nederland en vormt het aanbod voor 2025. Als premium elektrische performance SUV bevindt hij zich in het hogere prijssegment. Indicatieve vanafprijzen (rijklaar):
- Polestar 3 Long range Dual motor: vanaf circa € 85.000 – € 90.000
- Performance Pack: een meerprijs van circa € 6.000 – € 7.000.
Actuele prijzen en de inhoud van optionele pakketten (zoals Pilot Pack met LiDAR en Plus Pack) zijn te vinden via de officiële Polestar-website en Spaces.
Technische Gegevens
Onderstaande tabel geeft een indicatie van de specificaties voor de Polestar 3 (2025) modellen.
Specificatie | Polestar 3 Long range Dual motor | Polestar 3 LR DM Perf. Pack |
---|---|---|
Aandrijving | Dual Motor AWD | Dual Motor AWD |
Systeemvermogen (kW/pk) | 360 / 489 | 380 / 517 |
Systeemkoppel (Nm) | 840 | 910 |
Accucapaciteit (bruto/netto kWh) | ca. 111 / 107 | ca. 111 / 107 |
Actieradius (WLTP km) | ca. 610-630 | ca. 560-580 |
0-100 km/h (s) | 5,0 | 4,7 |
Max. Snelladen (DC, kW) | 250 | 250 |
Prijs vanaf (€, indicatief) | 88.000 | 95.000 |
Let op: Bovenstaande waarden zijn indicatief. Voor de meest actuele en officiële specificaties dient u de officiële Polestar-documentatie te raadplegen.
Beschikbare Lackeringen
De Polestar 3 is beschikbaar in een selectie van zorgvuldig gekozen, moderne lakkleuren die het Scandinavische design benadrukken, zoals Magnesium, Snow, en Midnight.
Veiligheid en Bescherming
Veiligheid is een kernwaarde voor Polestar, voortbouwend op de expertise van Volvo. De Polestar 3 is gebouwd op het robuuste SPA2-platform en is uitgerust met de nieuwste generatie actieve en passieve veiligheidssystemen. Standaard zijn diverse camera’s en radars. Het optionele Pilot Pack met LiDAR (van Luminar) en een extra NVIDIA DRIVE Orin™ core computer bereidt de auto voor op toekomstige, verbeterde autonome rijfuncties. Een vijfsterren Euro NCAP-beoordeling wordt verwacht.
Betrouwbaarheid en Bekende Problemen
Als een nieuw model op een nieuw platform (gedeeld met de Volvo EX90), zal de Polestar 3 zijn betrouwbaarheid in de praktijk moeten bewijzen. Polestar’s focus op kwaliteit en de bewezen componenten van de elektrische aandrijflijn bieden een goede basis.
Garantie
Voor de Polestar 3 2025 geldt in Nederland de standaard Polestar-fabrieksgarantie (doorgaans 2 jaar, met 3 jaar of 50.000 km gratis onderhoud). Voor de hoogvoltageaccu geldt een uitgebreide garantie (vaak 8 jaar of 160.000 km).
Concurrenten
De Polestar 3 positioneert zich in het segment van premium elektrische performance SUV’s en concurreert met:
Interessante Fakten en Bijzonderheden
De Polestar 3 is de eerste SUV van het merk en de eerste Polestar die gebouwd wordt op het SPA2-platform. De focus op duurzaamheid is zichtbaar in de materiaalkeuze en de productieprocessen. De geavanceerde sensor-suite met optionele LiDAR is een voorbereiding op een toekomst met meer autonome rijfuncties. De auto wordt geproduceerd in Chengdu, China, en vanaf medio 2024 ook in Ridgeville, South Carolina (VS).
Onze Conclusies
De Polestar 3 (2025) is een indrukwekkende en zeer geavanceerde elektrische SUV die Polestar’s positie in het premium performance segment verder verstevigt. Met zijn combinatie van een adembenemend design, krachtige prestaties, een grote actieradius en baanbrekende technologie, is hij een serieuze concurrent voor de gevestigde orde.
Pluspunten:
- Prachtig minimalistisch en aerodynamisch design.
- Krachtige dual-motor aandrijflijn met uitstekende prestaties.
- Grote batterij met een zeer concurrerende actieradius.
- Snel laden tot 250 kW DC.
- Hoogwaardig en duurzaam interieur met geavanceerd Android Automotive OS.
- Toonaangevende veiligheidstechnologie, met optionele LiDAR.
Minpunten:
- Hoge aanschafprijs, zeker met optionele pakketten.
- Als nieuw model op een nieuw platform, moet de betrouwbaarheid op lange termijn zich nog volledig bewijzen.
- Concurrentie in het premium elektrische SUV-segment is zeer sterk.
- Strikt een vijfzitter, geen optie voor zeven zitplaatsen zoals zijn platformgenoot EX90.
De Polestar 3 is een auto die design, technologie en duurzaamheid op een unieke manier combineert, en een zeer begeerlijke keuze is in zijn klasse.
Voor een diepgaande blik op de Polestar 3 en zijn innovatieve technologie, bezoek auto2025.nl.