De Porsche Panamera, de vierdeurs sportsedan die luxe en prestaties op unieke wijze combineert, betreedt voor het modeljaar 2025 een nieuw tijdperk met zijn geheel nieuwe, derde generatie (G3). Dit model, dat begin 2024 in Nederland werd geïntroduceerd, legt een nog sterkere nadruk op digitalisering, geavanceerde chassistechnologie en, cruciaal voor de Nederlandse markt, een reeks krachtige en efficiënte E-Hybrid plug-in hybride aandrijflijnen. De nieuwe Panamera (2025) beschikt over een geëvolueerd exterieurdesign, een revolutionair, op de Taycan geïnspireerd “Porsche Driver Experience” interieurconcept, en de optie voor het innovatieve Porsche Active Ride veersysteem. Met de focus op de fastback sedan (de Sport Turismo is komen te vervallen), positioneert de nieuwe Panamera zich als de ultieme synthese van sportwagenprestaties en limousinecomfort.
Design
Het exterieurdesign van de derde generatie Porsche Panamera is een verfijnde evolutie van zijn voorganger. De lijnen zijn scherper, de proporties krachtiger, met name door de meer geprononceerde heupen boven de achterwielen. De voorkant heeft een nieuwe bumper met een extra luchtinlaat boven de kentekenplaat en nieuw ontworpen, standaard Matrix LED-koplampen (optioneel HD Matrix LED). De raamlijn is dynamischer en de achterzijde behoudt de kenmerkende doorlopende lichtstrip, maar met een verfijnd design.
De grootste revolutie heeft plaatsgevonden in het interieur. De Panamera G3 adopteert het “Porsche Driver Experience” cockpitconcept, bekend van de Taycan. Dit omvat een 12,6-inch curved digitaal instrumentenpaneel, een centraal 12,3-inch PCM-infotainmentscherm, en een optioneel 10,9-inch display voor de voorpassagier. De versnellingspook is verplaatst naar het dashboard, rechts naast het stuurwiel, wat ruimte creëert op de middenconsole. Hoogwaardige materialen en een onberispelijke afwerking zijn vanzelfsprekend.
Aandrijflijnen en Rijcomfort
De Porsche Panamera 2025 biedt een reeks gemoderniseerde en krachtige aandrijflijnen, met een sterke focus op E-Hybrid technologie:
- Panamera / Panamera 4 (V6 MHEV): Een geoptimaliseerde 2.9-liter V6 turbobenzinemotor, goed voor circa 260 kW (353 pk) en 500 Nm koppel. De Panamera heeft achterwielaandrijving, de Panamera 4 vierwielaandrijving. Deze motoren zijn voorzien van mild-hybrid ondersteuning.
- Panamera 4 E-Hybrid (PHEV): Combineert de 2.9 V6 met een nieuwe, krachtigere elektromotor (140 kW/190 pk) en een grotere 25,9 kWh (bruto) batterij. Het systeemvermogen bedraagt circa 346 kW (470 pk) en 650 Nm. De elektrische actieradius (WLTP) is significant verbeterd, tot circa 90-96 kilometer.
- Panamera 4S E-Hybrid (PHEV): Een nog krachtigere PHEV-variant, eveneens met de 2.9 V6 en de nieuwe elektromotor/batterij, met een systeemvermogen van circa 400 kW (544 pk) en 750 Nm. De elektrische actieradius ligt rond de 85-93 km.
- Panamera Turbo E-Hybrid (PHEV): Het absolute topmodel (voorlopig), met een grondig herziene 4.0-liter V8 biturbomotor, gekoppeld aan dezelfde 140 kW elektromotor en 25,9 kWh batterij. Het systeemvermogen bedraagt een indrukwekkende 500 kW (680 pk) en 930 Nm koppel. De elektrische actieradius is tot circa 83-91 km.
Alle modellen zijn uitgerust met een doorontwikkelde 8-traps PDK-transmissie (Porsche Doppelkupplung). Standaard is een adaptieve luchtvering met twee kamers en Porsche Active Suspension Management (PASM). Een revolutionaire optie, met name voor de E-Hybrid modellen, is het Porsche Active Ride veersysteem. Dit actieve systeem, aangedreven door een 400V-systeem, kan de carrosseriebewegingen extreem snel en precies controleren, overhellen in bochten compenseren, en zelfs de auto laten “leunen” in bochten of optillen bij het instappen.
Ruimteaanbod en Praktikabilität
De Panamera G3 blijft een ruime vierdeurs sportsedan met een 4+1 zitconfiguratie (vier volwaardige zitplaatsen plus een kleine middenzit achterin). De bagageruimte bedraagt circa 494 liter voor de V6-modellen en circa 421 liter voor de E-Hybrid modellen vanwege de plaatsing van de accu. Met neergeklapte achterbank neemt dit volume aanzienlijk toe. De grote achterklep zorgt voor goede toegankelijkheid.
Interieur, Infotainment en Uitrusting
Het interieur van de Panamera 2025 wordt gedomineerd door het “Porsche Driver Experience” concept. Het nieuwste Porsche Communication Management (PCM) systeem biedt snelle bediening, uitgebreide connectiviteit (inclusief Apple CarPlay en Android Auto), en geïntegreerde apps zoals Spotify en Apple Music. Het optionele passagiersdisplay stelt de voorpassagier in staat om media te bedienen of navigatie-informatie te bekijken. Een gekoeld smartphonecompartiment met draadloos opladen is standaard. Hoogwaardige materialen, diverse personalisatiemogelijkheden via Porsche Exclusive Manufaktur, en geavanceerde comfortopties zoals massagestoelen en een premium Burmester® 3D High-End Surround Sound System zijn beschikbaar.
Prijs en Beschikbaarheid in Nederland
De nieuwe generatie Porsche Panamera (G3) is sinds begin 2024 leverbaar in Nederland en vormt het aanbod voor 2025. De prijzen zijn premium:
- Porsche Panamera (V6): vanaf circa € 135.000 – € 145.000
- Porsche Panamera 4 E-Hybrid (PHEV): vanaf circa € 130.000 – € 140.000 (profiteert van lagere BPM)
- Porsche Panamera Turbo E-Hybrid (PHEV): vanaf circa € 210.000 – € 230.000
Actuele prijzen zijn te vinden via de officiële Porsche Centra in Nederland.
Technische Gegevens
Onderstaande tabel geeft een indicatie van de specificaties voor de Porsche Panamera (G3) 2025 modellen.
Specificatie | Panamera (V6) | Panamera 4 E-Hybrid | Panamera 4S E-Hybrid | Panamera Turbo E-Hybrid |
---|---|---|---|---|
Motor | 2.9L V6 Turbo MHEV | 2.9L V6 Turbo PHEV | 2.9L V6 Turbo PHEV | 4.0L V8 BiTurbo PHEV |
Systeemvermogen (kW/pk) | 260 / 353 | 346 / 470 | 400 / 544 | 500 / 680 |
Systeemkoppel (Nm) | 500 | 650 | 750 | 930 |
Accu (bruto kWh, PHEV) | N.v.t. | 25,9 | 25,9 | 25,9 |
Elektr. Actieradius (WLTP km, PHEV) | N.v.t. | ca. 90-96 | ca. 85-93 | ca. 83-91 |
0-100 km/h (s) | ca. 5,1-5,3 | ca. 4,1 | ca. 3,7 | ca. 3,2 |
Prijs vanaf (€, indic.) | 140.000 | 135.000 | N.n.b. | 220.000 |
Let op: Specificaties kunnen per uitvoering licht afwijken. Voor de meest actuele specificaties dient u de officiële Porsche-documentatie te raadplegen.
Beschikbare Lackeringen
De nieuwe Panamera is beschikbaar in een uitgebreid palet aan standaard-, metallic- en speciale lakkleuren, evenals het “Paint to Sample” programma van Porsche Exclusive Manufaktur.
Veiligheid en Bescherming
De Porsche Panamera 2025 is uitgerust met de nieuwste generatie rijhulpsystemen. Standaard zijn HD Matrix LED-koplampen (optioneel met meer dan 32.000 pixels per koplamp). Verbeterde systemen voor adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, en parkeerhulp (inclusief Remote ParkAssist) zijn beschikbaar.
Betrouwbaarheid en Bekende Problemen
Porsche heeft een sterke reputatie op het gebied van engineering en bouwkwaliteit. De nieuwe generatie Panamera bouwt voort op beproefde technologie, maar introduceert ook veel nieuwe systemen (zoals Porsche Active Ride).
Garantie
Voor de Porsche Panamera 2025 geldt in Nederland de standaard Porsche-fabrieksgarantie (doorgaans 2 jaar, met mogelijkheid tot verlenging via Porsche Approved). Voor de hoogvoltageaccu van de E-Hybrid modellen geldt een uitgebreide garantie (vaak 8 jaar of 160.000 km).
Concurrenten
De nieuwe Porsche Panamera, met name de E-Hybrid varianten, concurreert met andere high-performance luxe sedans en fastbacks:
Interessante Fakten en Bijzonderheden
Het nieuwe “Porsche Driver Experience” interieurconcept met de naar het dashboard verplaatste versnellingspook is een grote verandering. De E-Hybrid modellen met hun aanzienlijk vergrote elektrische actieradius van meer dan 90 km zijn een gamechanger voor dagelijkse bruikbaarheid en fiscale aantrekkelijkheid. Het optionele Porsche Active Ride veersysteem belooft een ongekend niveau van zowel comfort als dynamiek. De Panamera Sport Turismo (stationwagen) is voor deze generatie komen te vervallen.
Onze Conclusies
De Porsche Panamera (G3) 2025 is een indrukwekkende technologische en stilistische evolutie. Hij versterkt zijn positie als de ultieme sportsedan die geen compromissen sluit op het gebied van prestaties, luxe of (met de nieuwe E-Hybrids) efficiëntie en elektrische bruikbaarheid.
Pluspunten:
- Revolutionair “Porsche Driver Experience” interieur met geavanceerde digitalisering.
- Significant verbeterde E-Hybrid modellen met grote elektrische actieradius (>90 km).
- Uitzonderlijke prestaties, met name van de Turbo E-Hybrid.
- Baanbrekend optioneel Porsche Active Ride veersysteem.
- Hoogstaand niveau van luxe, comfort en afwerking.
Minpunten:
- Zeer hoge aanschafprijs, zeker voor de topmodellen en met opties.
- Het verdwijnen van de Sport Turismo variant zal door sommigen worden betreurd.
- Complexiteit van de geavanceerde systemen.
De nieuwe Porsche Panamera is een technologisch meesterwerk dat de lat in zijn segment wederom hoger legt.
Voor een diepgaande blik op de innovaties van de nieuwe Porsche Panamera, bezoek auto2025.nl.