Porsche Panamera: De Sportlimousine die de Wetten van de Fysica Tarten

Geschreven door Franciscus Ark

De Porsche Panamera heeft altijd een unieke spagaat proberen te maken: de luxe en ruimte van een limousine combineren met de rijdynamiek en de ziel van een 911. Voor de volledig nieuwe, derde generatie (G3) gaat Porsche verder dan ooit om deze paradox op te lossen. De nieuwe Panamera is niet zomaar een evolutie; het is een technologische revolutie, met name dankzij één baanbrekende innovatie: de optionele Porsche Active Ride ophanging. Dit actieve onderstel belooft een niveau van comfort en tegelijkertijd een sportiviteit die voorheen onmogelijk leek in één auto.

Naast deze technologische sprong focust de nieuwe Panamera nog sterker op extreem krachtige en efficiënte E-Hybrid aandrijflijnen, krijgt hij een hypermodern ‘Taycan-stijl’ interieur, maar neemt hij ook afscheid van de geliefde Sport Turismo-variant. Is dit de meest complete Gran Turismo die de wereld ooit heeft gezien?

Het belangrijkste in het kort

Kenmerk
Details
Model
Porsche Panamera (Derde generatie, G3)
Prijs vanaf
€ 136.000 (4 E-Hybrid), juli 2025
Belangrijkste versies
4 E-Hybrid (470 pk), 4S E-Hybrid (544 pk), Turbo E-Hybrid (680 pk)
Grootste innovatie
Optionele Porsche Active Ride actieve ophanging
Kenmerkend
Focus op krachtige E-Hybrid modellen, Sport Turismo-variant geschrapt

Prijzen en versies: Hybride is Koning

Door het Nederlandse belastingstelsel zijn de krachtige plug-in hybride modellen (E-Hybrid) aanzienlijk gunstiger geprijsd dan de versies met alleen een benzinemotor. Dit maakt de keuze voor de meeste kopers eenvoudig.

  • Panamera 4 E-Hybrid (470 pk): De ‘instap’-hybride, leverbaar vanaf € 136.000.
  • Panamera 4S E-Hybrid (544 pk): De perfecte balans tussen kracht en prijs, vanaf circa € 149.000.
  • Panamera Turbo E-Hybrid (680 pk): Het voorlopige topmodel, vanaf circa € 200.000.
  • Panamera (V6, 353 pk): De basisversie met alleen een benzinemotor start bij een aanzienlijk hogere € 170.200.

De Revolutie van het Onderstel: Porsche Active Ride

Dit is dé technologische troefkaart van de nieuwe Panamera, exclusief beschikbaar voor de E-Hybrid modellen.

  • Hoe werkt het? Het systeem maakt gebruik van actieve schokdempers met een hydraulische pomp bij elk wiel. Het kan de carrosserie in milliseconden aanpassen aan elke situatie.
  • Ongeëvenaard Comfort: Het systeem ‘leest’ de weg en strijkt oneffenheden volledig glad. Het voelt alsof je op een vliegend tapijt rijdt.
  • Actieve Dynamiek: Bij sportief rijden houdt het systeem de carrosserie perfect vlak en kan het zelfs ‘over-compenseren’ door de auto de bocht in te laten leunen (zoals een motorfiets) of de neus bij het remmen omhoog te duwen, om zo de G-krachten op de inzittenden te verminderen.
  • Gemakkelijke Instap: Bij het openen van het portier, tilt het systeem de auto 5,5 centimeter op voor een comfortabelere instap.

De E-Hybrid als Nieuwe Norm

De focus ligt duidelijk op de plug-in hybrides. Alle E-Hybrid modellen maken gebruik van een krachtigere elektromotor (190 pk) en een grotere 25,9 kWh accu.

  • Elektrische Actieradius: Dit resulteert in een zeer bruikbare elektrische actieradius van maximaal 96 kilometer (WLTP).
  • Prestaties: Zelfs de ‘basis’ 4 E-Hybrid sprint in 4,1 seconden naar 100 km/u. De Turbo E-Hybrid is een supercar met een 0-100 tijd van slechts 3,2 seconden dankzij zijn 680 pk sterke V8-hybride aandrijflijn.
  • Laden: AC-laden kan nu standaard met 11 kW, wat de laadtijd verkort.

Een Taycan-Cockpit voor de Panamera

Het interieur is volledig vernieuwd en geïnspireerd op dat van de Taycan.

  • Porsche Driver Experience: Het dashboard is strak en digitaal, met een 12,6-inch gebogen instrumentenpaneel.
  • Passagiersdisplay: Optioneel is er een 10,9-inch display voor de voorpassagier.
  • Opgeruimde Middenconsole: De automaatselector is naar het dashboard verplaatst, wat zorgt voor een opgeruimde middenconsole.

Afscheid van de Sport Turismo

Voor de liefhebbers van de stijlvolle stationwagen-variant is er slecht nieuws. Porsche heeft bevestigd dat de Panamera Sport Turismo geen opvolger krijgt in deze nieuwe generatie, wegens een te lage vraag in de belangrijkste markten (China en de VS).

De belangrijkste concurrenten

  • Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé: De meest directe concurrent, die eveneens een extreme plug-in hybride versie biedt en focust op een combinatie van luxe en performance.
  • BMW 8 Serie Gran Coupé: Een meer traditionele GT met een focus op rijdynamiek, maar zonder de geavanceerde hybride-opties van de Panamera.

Conclusie: voor wie is deze auto?

De nieuwe Porsche Panamera is een technologische tour de force. Het is een auto voor de bestuurder die het beste van het beste eist op het gebied van zowel comfort als prestaties. De E-Hybrid modellen zijn dankzij hun grote elektrische actieradius en gunstige Nederlandse prijsstelling de meest logische keuze. De optionele Active Ride-ophanging is een ‘game changer’ die de Panamera in een klasse apart plaatst. Het is de ultieme sportlimousine die geen compromissen meer lijkt te kennen.

Voor- en nadelen

Voordelen (Pro’s)
Nadelen (Contra’s)
✅ Revolutionaire Active Ride-ophanging voor ongekend comfort/dynamiek
❌ Sport Turismo-variant is niet meer leverbaar
✅ Zeer krachtige en efficiënte E-Hybrid aandrijflijnen
❌ Zeer hoge aanschafprijs
✅ Grote elektrische actieradius (tot 96 km)
❌ Active Ride is een dure optie en alleen voor E-Hybrid modellen
✅ Prachtig, hightech ‘Taycan’-interieur
❌ Hoog gewicht van de hybride-modellen
✅ Ongeëvenaarde combinatie van sportiviteit en luxe

Oordeel van de redacteur

Porsche heeft met de derde generatie Panamera een indrukwekkend statement gemaakt. De E-Hybrid modellen zijn zo goed en hebben zo’n grote elektrische actieradius, dat ze de versies met alleen een benzinemotor bijna overbodig maken. De echte ster is echter de Active Ride-ophanging. Dit systeem is zo geavanceerd en effectief dat het de rijervaring fundamenteel verandert. Het maakt de Panamera tot een zijdezachte limousine en een vlijmscherpe sportwagen in één. Het verlies van de prachtige Sport Turismo is een aderlating, maar de technologische sprong voorwaarts van de nieuwe Panamera is simpelweg fenomenaal.

Galerij

Plaats een reactie