Renault Master: Technische gegevens, wijzigingen, prijzen

Geschreven door Franciscus Ark

De Renault Master, al decennialang een steunpilaar in het segment van grote bedrijfswagens, is voor het modeljaar 2025 volledig opnieuw uitgevonden. De geheel nieuwe, vierde generatie, die in het voorjaar van 2024 in Nederland werd geïntroduceerd, markeert een revolutionaire stap voorwaarts op het gebied van design, efficiëntie, technologie en aandrijfopties. Ontworpen als een “multi-energie” platform, is de nieuwe Master beschikbaar met efficiënte Blue dCi dieselmotoren, een significant verbeterde Master E-Tech Electric met een klasse-leidende actieradius tot 460 km (WLTP), en is hij voorbereid op een toekomstige waterstof (H2-Tech) variant. Met zijn opvallende “Aerovan” design, een personenauto-achtig interieur met het OpenR Link-systeem, en een reeks innovaties gericht op de professional, zet de Renault Master 2025 een nieuwe standaard.

Design

Het exterieurdesign van de nieuwe Renault Master 2025 is een radicale breuk met het verleden. Het “Aerovan” concept staat centraal, met een sterke focus op aerodynamica (meer dan 20% verbetering van de luchtweerstandscoëfficiënt) voor een lager verbruik en grotere elektrische actieradius. De voorkant wordt gedomineerd door Renault’s nieuwe, verticale lichtsignatuur met C-vormige LED-koplampen en een grote, assertieve grille met het nieuwe merklogo. De motorkap is korter en de voorruit staat schuiner. De achterzijde is eveneens opnieuw ontworpen voor optimale luchtstroom.


Het interieur van de nieuwe Master heeft een complete transformatie ondergaan en lijkt nu meer op dat van een personenauto. Het S-vormige dashboard is naar de bestuurder gericht en herbergt standaard een 10-inch OpenR Link touchscreen infotainmentsysteem. Een digitaal instrumentenpaneel is beschikbaar. De materialen zijn van hogere kwaliteit en het ontwerp is ergonomischer, met tal van slimme opbergvakken. De middelste zitplaats kan worden neergeklapt tot een handig bureau (“mobiel kantoor”).

Aandrijflijnen, Prestaties en Laadvermogen

De nieuwe Renault Master 2025 biedt een breed scala aan aandrijflijnen:


  • Diesel (Blue dCi): Een nieuwe generatie efficiënte 2.0-liter Blue dCi dieselmotoren, beschikbaar in vier vermogensvarianten: 105 pk, 130 pk, 150 pk en 170 pk. Deze kunnen worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een nieuwe, efficiënte 9-traps automatische transmissie (9AT).
  • Elektrisch (Master E-Tech Electric): De volledig elektrische versie is significant verbeterd:
    • Batterijopties: Keuze uit een 40 kWh batterij (WLTP-actieradius tot circa 200 km) en een grote 87 kWh batterij, die een klasse-leidende WLTP-actieradius tot 460 kilometer mogelijk maakt.
    • Elektromotor: Een nieuwe, efficiënte elektromotor met 96 kW (130 pk) of 105 kW (142 pk), beide met 300 Nm koppel.
    • Laden: AC-laden tot 22 kW. DC-snelladen tot 130 kW voor de E-Tech Electric, waarmee in circa 30 minuten tot 230 km actieradius kan worden bijgeladen. Vehicle-to-Load (V2L) en Vehicle-to-Grid (V2G) functionaliteit is voorzien.
  • Waterstof (H2-Tech): Een versie met waterstof-brandstofcel is in ontwikkeling en wordt op een later tijdstip verwacht, wat de Master tot een echte multi-energie bestelwagen maakt.

Het laadvermogen van de nieuwe Master kan oplopen tot circa 2 ton (afhankelijk van configuratie), en de E-Tech Electric met de 87 kWh batterij heeft een indrukwekkend laadvermogen tot 1.625 kg (met B-rijbewijs). Het trekvermogen is eveneens concurrerend.

Laadruimte, Afmetingen en Varianten

De nieuwe Renault Master blijft leverbaar in een breed scala aan carrosserievarianten, lengtes (L2, L3, L4) en hoogtes (H2, H3) om aan diverse professionele behoeften te voldoen. Er zijn gesloten bestelwagens, chassis-cabines en platform-cabines. De laadvolumes variëren van circa 11 tot 22 m³. De laadruimte is geoptimaliseerd met een bredere schuifdeur (+40mm) en een grotere laadlengte (+100mm). Het maximale toegestane totaalgewicht (GVW) varieert van 2,8 tot 4,0 ton.


Interieur, Infotainment en Uitrusting

Het interieur van de Master 2025 is een mobiel kantoor. Het standaard 10-inch OpenR Link infotainmentsysteem met Google Built-in (Google Maps, Google Assistant, Google Play Store) is een belangrijk pluspunt. Draadloos Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard. Een digitaal instrumentenpaneel, een inductielader voor smartphones en diverse USB-C poorten zijn aanwezig. Slimme opbergvakken en de neerklapbare middelste stoel als bureau verhogen de functionaliteit. Renault Pro Connect-diensten bieden wagenparkbeheer en optimalisatie.

Prijs en Beschikbaarheid in Nederland

De nieuwe generatie Renault Master en Master E-Tech Electric is sinds het voorjaar/zomer van 2024 bestelbaar en leverbaar in Nederland, en vormt het aanbod voor 2025. Indicatieve vanafprijzen (exclusief BTW):


  • Renault Master Blue dCi (diesel): vanaf circa € 33.000 – € 38.000
  • Renault Master E-Tech Electric (87 kWh): vanaf circa € 55.000 – € 60.000 (vóór eventuele subsidies)

Prijzen zijn sterk afhankelijk van de gekozen aandrijflijn, batterij, carrosserievorm en uitrusting.

Technische Gegevens

Onderstaande tabel geeft een indicatie van de specificaties voor representatieve Renault Master 2025 modellen.

Specificatie
Master Blue dCi 150pk (L2H2)
Master E-Tech Electric 87kWh (105kW, L2H2)
Motor
2.0L Diesel
Elektromotor
Vermogen (kW/pk)
110 / 150
105 / 142
Koppel (Nm)
N.b.
300
Accucapaciteit (bruto kWh)
N.v.t.
87
Actieradius (WLTP km)
N.v.t.
Tot 460
Max. Laadvolume (m³)
ca. 11-13
ca. 11-13
Max. Laadvermogen (kg)
ca. 1500-1600
ca. 1625
Prijs vanaf (€, excl.BTW, indic.)
36.000
58.000

Let op: Bovenstaande waarden zijn indicatief. Voor de meest actuele en officiële specificaties dient u de officiële Renault-documentatie te raadplegen.

Beschikbare Lackeringen

De nieuwe Master is beschikbaar in een reeks standaard bedrijfswagenkleuren, met opties voor speciale bedrijfskleuren.

Veiligheid en Bescherming

De nieuwe Renault Master kan worden uitgerust met tot wel 20 geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS). Dit omvat onder meer Active Emergency Braking System, Lane Departure Warning, Blind Spot Warning, Adaptive Cruise Control, en een 360-graden camera. Een nieuw, dynamisch remsysteem zorgt voor een verbeterde remkracht en -gevoel.

Zuverlässigkeit en Onderhoudskosten

Renault heeft uitgebreide ervaring in de markt voor lichte bedrijfswagens. De nieuwe Master is ontworpen voor duurzaamheid en lagere operationele kosten (TCO). De E-Tech Electric variant profiteert van lagere onderhoudskosten vanwege de elektrische aandrijflijn.

Garantie

Voor de nieuwe Renault Master 2025 geldt in Nederland de standaard Renault Pro+ fabrieksgarantie. Voor de E-Tech Electric variant geldt een aparte, uitgebreide garantie op de hoogvoltageaccu (doorgaans 8 jaar of 160.000 km).

Concurrenten

De nieuwe Renault Master en Master E-Tech Electric concurreren in het segment van grote bestelwagens:

Interessante Fakten en Bijzonderheden

Het “Aerovan” design van de nieuwe Master is niet alleen esthetisch, maar draagt significant bij aan de efficiëntie, met name voor de E-Tech Electric versie met zijn grote actieradius. De integratie van Google Built-in in het OpenR Link systeem is een primeur in dit segment. De mogelijkheid tot Vehicle-to-Grid (V2G) laden met de E-Tech Electric biedt potentieel voor energiekostenbesparing en netstabilisatie.

Onze Conclusies

De geheel nieuwe Renault Master (2025) en Master E-Tech Electric zetten een nieuwe standaard in het segment van grote bedrijfswagens. Met zijn revolutionaire design, personenauto-achtig interieur, geavanceerde technologie en, cruciaal, de klasse-leidende actieradius van de elektrische versie, is hij een zeer sterke propositie voor professionals.

Pluspunten:

  • Zeer aerodynamisch “Aerovan” design.
  • Modern en comfortabel interieur met standaard 10-inch OpenR Link en Google Built-in.
  • Indrukwekkende actieradius tot 460 km WLTP voor de Master E-Tech Electric (87 kWh).
  • Keuze uit efficiënte dieselmotoren en een nieuwe 9-traps automaat.
  • Uitgebreid aanbod aan geavanceerde rijhulpsystemen.
  • Voorbereid op waterstof (H2-Tech) voor de toekomst.

Minpunten:

  • Hogere aanschafprijs, met name voor de E-Tech Electric met grote accu.
  • Concurrentie in het segment is zeer sterk.
  • De waterstofversie is nog niet direct beschikbaar bij de lancering.

De nieuwe Renault Master is een toekomstgerichte bedrijfswagen die klaar is om professionals te ondersteunen in de transitie naar duurzamere mobiliteit, zonder concessies te doen aan functionaliteit of comfort.

Voor de laatste specificaties en configuratiemogelijkheden van de nieuwe Renault Master, bezoek auto2025.nl.

Galerij

Plaats een reactie