De Audi Q5 is altijd al een van de pijlers geweest onder het succes van Audi. Het is de perfecte mix van luxe, comfort, technologie en een formaat dat voor velen ideaal is. Maar in het meest competitieve segment ter wereld kun je niet op je lauweren rusten. Daarom presenteert Audi voor 2025 de volledig nieuwe, derde generatie Q5. Dit is geen facelift, maar een van de grond af aan nieuw ontwikkelde auto op een nieuw platform, en het is de laatste Q5 die nog met een verbrandingsmotor zal worden geleverd.
De nieuwe Q5 gooit hoge ogen met een revolutionair nieuw interieur, een design dat nog zelfverzekerder is en, voor de Nederlandse markt het allerbelangrijkst, een plug-in hybride aandrijflijn met een elektrische actieradius van meer dan 100 kilometer. Audi zet alles op alles om de kroon in de klasse van de premium mid-size SUV’s te heroveren op zijn aartsrivalen uit München en Stuttgart.
Het belangrijkste in het kort
Kenmerk | Details |
Model | Audi Q5 (Derde generatie) |
Prijs vanaf | € 65.990 (Q5 e-hybrid quattro, juli 2025) |
Belangrijkste versie | Plug-in Hybrid (e-hybrid) met >100 km elektrische actieradius |
Interieur-highlight | Revolutionair ‘Digital Stage’ met gebogen panoramadisplay |
Kenmerkend | Laatste generatie Q5 met verbrandingsmotoren |

Prijzen en versies in Nederland
De nieuwe Audi Q5 richt zich in Nederland vol op de plug-in hybride technologie, die een gunstige prijsstelling mogelijk maakt.
- Q5 e-hybrid quattro: De nieuwe plug-in hybride is bestelbaar vanaf € 65.990. Hij is er in twee vermogensvarianten:
- Een versie met 299 pk systeemvermogen.
- Een krachtigere versie met 367 pk systeemvermogen.
- Uitvoeringen: De Q5 is leverbaar in verschillende uitvoeringen, waaronder de luxe Pro Line, de sportieve S edition en de rijk uitgeruste Advanced edition.
Er is ook weer een Q5 Sportback met een meer aflopende, coupé-achtige daklijn, die start bij € 67.990.
Design: Krachtige Evolutie
De nieuwe Q5 oogt krachtiger en meer gespierd dan zijn voorganger. De achthoekige Singleframe-grille is breder en heeft een opvallend nieuw patroon. De koplampen zijn slanker en de ‘schouders’ van de auto zijn sterker aangezet. Het design is cleaner en gladder, met minder vouwen en lijnen. Het is een zelfverzekerde evolutie die de Q5 een statige, moderne uitstraling geeft.
Licht als Kunstvorm: Digitale OLED Technologie
Net als bij de Q7 en A5, speelt geavanceerde lichttechnologie een sleutelrol in het design. Optioneel zijn er digitale OLED-achterlichten die niet alleen een extreem helder en homogeen lichtbeeld geven, maar ook gepersonaliseerd kunnen worden. De bestuurder kan kiezen uit maximaal acht verschillende digitale lichtsignaturen om de auto een persoonlijk tintje te geven. Deze lichten kunnen ook communiceren met de buitenwereld door waarschuwingssymbolen te tonen aan achteropkomend verkeer.
Interieur: Welkom in de ‘Digital Stage’
Het interieur van de nieuwe Q5 is ronduit revolutionair en direct afgeleid van de elektrische Q6 e-tron. Het traditionele dashboard is verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor de Audi ‘Digital Stage’. Dit bestaat uit een indrukwekkend, slank en gebogen panoramadisplay dat de 11,9-inch Audi virtual cockpit plus en het 14,5-inch MMI-touchscreen visueel combineert tot één geheel. Optioneel is er een 10,9-inch scherm voor de voorpassagier, waarop deze bijvoorbeeld films kan kijken of kan helpen met navigeren. De algehele bouwkwaliteit en de gebruikte materialen zijn, zoals we van Audi gewend zijn, van het allerhoogste niveau.
De Plug-in Hybride als Speerpunt
Voor Nederland is de plug-in hybride (e-hybrid) de belangrijkste aandrijflijn.
- Grote accu, enorm bereik: Dankzij een nieuwe, grote accu van 25,9 kWh (bruto) kan de nieuwe Q5 e-hybrid een afstand tot 100 kilometer volledig elektrisch afleggen. Dit is een enorme verbetering en betekent dat vrijwel al het dagelijkse woon-werkverkeer emissievrij kan plaatsvinden.
- Efficiënt en krachtig: De combinatie van een efficiënte 2.0 TFSI-benzinemotor en een krachtige elektromotor zorgt voor een soepele en krachtige rijervaring, met een systeemvermogen tot 367 pk. Quattro vierwielaandrijving is standaard.
- Slim laden: De Q5 kan AC-laden met 11 kW. Over DC-snelladen, zoals bij de A5 en Kodiaq, wordt nog niet officieel gesproken, maar dit is een waarschijnlijke optie.
De Strijd om de Kroon: Q5 vs. X3 en GLC
- BMW X3: De nieuwe generatie X3 (2025) focust, zoals altijd, op superieure rijdynamiek en een op de bestuurder gericht interieur. De plug-in hybride van de X3 heeft echter een kleiner elektrisch bereik dan de Q5.
- Mercedes-Benz GLC: De GLC blijft de koning van het comfort en de traditionele luxe. Zijn interieur met het grote verticale scherm is indrukwekkend, maar de Audi countert met een nog geavanceerder en meer geïntegreerd ‘Digital Stage’-concept.
- Volvo XC60: Een sterke concurrent die uitblinkt in veiligheid en een minimalistisch, Scandinavisch design. De plug-in hybrides van Volvo zijn zeer krachtig, maar de nieuwe Q5 overtreft ze nu in elektrisch bereik.
Conclusie: voor wie is deze auto?
De nieuwe Audi Q5 is voor de koper in het premium SUV-segment die op zoek is naar de nieuwste technologie, een hoogwaardige afwerking en maximale efficiëntie zonder volledig elektrisch te gaan. De enorme elektrische actieradius van de plug-in hybride maakt hem de perfecte keuze voor de zakelijke rijder en de particulier die het merendeel van zijn ritten emissievrij wil afleggen. Het is een technologisch statement, verpakt in een stijlvol en praktisch SUV-jasje.
Voor- en nadelen
Voordelen (Pro’s) | Nadelen (Contra’s) |
✅ Revolutionair en zeer hoogwaardig interieur | ❌ Hoge aanschafprijs en dure opties |
✅ Plug-in hybride met een elektrische actieradius tot 100 km | ❌ Design is een evolutie, geen gedurfde revolutie |
✅ Geavanceerde en personaliseerbare lichttechnologie | ❌ Bediening bijna volledig via touchscreens, vergt gewenning |
✅ Hoog comfortniveau en uitstekende bouwkwaliteit | ❌ Concurrentie in dit segment is moordend |
✅ Praktisch en flexibel interieur |
Oordeel van de redacteur
Met de nieuwe Q5 slaat Audi hard terug. Waar de vorige generatie wat begon achter te lopen op de concurrentie, zet dit nieuwe model op technologisch vlak de nieuwe maatstaf. Het interieur is simpelweg het meest geavanceerde in zijn klasse. De plug-in hybride aandrijflijn met zijn enorme elektrische bereik is precies wat de markt vraagt en maakt de Q5 extreem aantrekkelijk. Audi heeft niet alleen een opvolger gebouwd, maar een auto die de potentie heeft om de leider in het belangrijkste premium segment ter wereld te worden. De strijd met de X3 en GLC wordt spannender dan ooit.
Galerij

































































