Citroën Ami: Verbruik, technische gegevens, prijzen

Geschreven door Franciscus Ark

De Citroën Ami, het revolutionaire elektrische stadsvoertuig dat sinds zijn introductie in 2020 de normen voor stedelijke micromobiliteit heeft verlegd, blijft ook in 2025 een unieke en betaalbare oplossing voor korte ritten in en rond de stad. Deze compacte tweezits quadricycle (L6e-categorie) is 100% elektrisch en ontworpen met het oog op maximale wendbaarheid, gebruiksgemak en toegankelijkheid – hij mag in Nederland bestuurd worden vanaf 16 jaar met een AM-rijbewijs. Voor het modeljaar 2025 biedt de Ami-familie diverse personalisatiemogelijkheden en de praktische Ami Cargo bestelvariant, waarmee Citroën zijn visie op emissievrije en betaalbare mobiliteit voor een breed publiek voortzet.

Design

Het design van de Citroën Ami 2025 is onmiskenbaar en iconisch in zijn eenvoud en symmetrie. Zijn kubusachtige vorm (slechts 2,41 meter lang) maximaliseert de binnenruimte. Een opvallend kenmerk is het symmetrische ontwerp van veel carrosseriedelen, zoals de voor- en achterbumpers en de identieke portieren, die in tegengestelde richting openen (bestuurderszijde scharniert aan de achterkant, passagierszijde aan de voorkant) om productiekosten te drukken. Grote glasoppervlakken, inclusief een standaard panoramisch glazen dak, zorgen voor een licht en ruimtelijk interieur. De Ami is beschikbaar in een basisgrijze kleur, die kan worden gepersonaliseerd met diverse kleurrijke accessoirepakketten (My Ami Blue, Grey, Orange, Khaki) of meer uitgebreide stickerkits voor versies als de Ami Pop (met oranje accenten en een achterspoiler) of Ami Tonic (met kaki en gele accenten). De Ami Cargo is een eenzits bestelvariant met een modulaire laadruimte naast de bestuurder.


Het interieur is minimalistisch, functioneel en robuust, met twee naast elkaar geplaatste stoelen (licht versprongen). Het dashboard is eenvoudig, met slimme opbergvakken.

Elektrische Aandrijving en Stadsmobiliteit

De Citroën Ami is ontworpen voor puur stedelijk gebruik en beschikt over een bescheiden elektrische aandrijflijn:


  • Elektromotor: Een elektromotor met een vermogen van 6 kW (8 pk).
  • Topsnelheid: Begrensd op 45 km/u, conform de L6e-categorie voor brommobielen.
  • Batterij: Een compacte lithium-ion batterij met een capaciteit van 5,5 kWh.
  • Actieradius: De WLTP-actieradius bedraagt tot circa 70-75 kilometer, ruim voldoende voor de meeste dagelijkse stadsritten.
  • Laden: De Ami beschikt over een geïntegreerde laadkabel van drie meter, die eenvoudig kan worden aangesloten op een standaard 220V-stopcontact. Een volledige laadcyclus duurt ongeveer 3 tot 4 uur.

Dankzij zijn extreem compacte afmetingen en een zeer korte draaicirkel van slechts 7,2 meter, is de Ami uitzonderlijk wendbaar en gemakkelijk te parkeren in drukke stadsomgevingen. De elektrische aandrijving zorgt voor een stille en soepele acceleratie tot zijn topsnelheid.

Ruimteaanbod en Praktikabilität

De Citroën Ami is een strikte tweezitter. De Ami Cargo-versie biedt één zitplaats en een afgescheiden laadruimte van 260 liter naast de bestuurder, met een totaal laadvolume tot 400 liter en een laadvermogen van 140 kg. De passagiersversie biedt naast de twee zitplaatsen diverse opbergvakken. De bagageruimte is beperkt, maar de focus ligt op persoonlijke mobiliteit.


Interieur, Infotainment en Uitrusting

Het interieur van de Ami 2025 is functioneel en minimalistisch. Er is geen ingebouwd infotainmentsysteem; in plaats daarvan is er een smartphonehouder (“DAT@AMI” dongle en de My Ami Play app) waarin de bestuurder zijn eigen apparaat kan plaatsen voor navigatie, muziek en voertuiginformatie via Bluetooth. Het instrumentenpaneel is een eenvoudig digitaal display. Ventilatie en verwarming zijn aanwezig. De personalisatiepakketten voegen kleuraccenten en handige accessoires toe, zoals opbergnetten, een tashouder en een centrale scheidingswand.

Prijs en Beschikbaarheid in Nederland

De Citroën Ami is sinds zijn introductie leverbaar in Nederland en blijft een van de meest betaalbare manieren om elektrisch te rijden. Indicatieve vanafprijzen (rijklaar):


  • Citroën Ami Ami (basisversie): vanaf circa € 8.000 – € 9.000
  • Citroën Ami Cargo: vanaf circa € 8.500 – € 9.500
  • Gepersonaliseerde versies (Pop, Tonic, etc.): een meerprijs afhankelijk van de uitvoering.

De Ami mag in Nederland bestuurd worden vanaf 16 jaar met een AM-rijbewijs. Actuele prijzen en beschikbaarheid zijn te vinden via de officiële Citroën-dealers of de online verkoopkanalen.

Technische Gegevens

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de specificaties voor de Citroën Ami (2025).

Specificatie
Citroën Ami (2025)
Categorie
L6e Quadricycle (Brommobiel)
Motorvermogen (kW/pk)
6 / 8
Topsnelheid (km/u)
45
Accucapaciteit (kWh)
5,5
Actieradius (WLTP km)
ca. 70-75
Laadtijd (0-100% via 220V)
ca. 3-4 uur
Zitplaatsen
2 (Cargo: 1)
Prijs vanaf (€, indicatief)
8.500

Let op: Bovenstaande waarden zijn indicatief. Voor de meest actuele en officiële specificaties dient u de officiële Citroën-documentatie te raadplegen.

Beschikbare Lackeringen

De basiskleur van de Ami is een specifiek blauwgrijs. Personalisatie gebeurt voornamelijk via de vier accessoirepakketten (My Ami Blue, Grey, Orange, Khaki) of de meer uitgesproken designs van de Pop en Tonic uitvoeringen.

Veiligheid en Bescherming

Als L6e-quadricycle voldoet de Ami aan de specifieke veiligheidseisen voor deze categorie. Hij beschikt over een stevig stalen buizenframe dat bescherming biedt. Geavanceerde rijhulpsystemen zijn niet aanwezig om de prijs en complexiteit laag te houden.

Betrouwbaarheid en Bekende Problemen

De Ami maakt gebruik van eenvoudige en bewezen elektrische technologie. Zijn simpele opzet draagt bij aan een potentieel hoge betrouwbaarheid voor zijn beoogde gebruik.

Garantie

Voor de Citroën Ami 2025 geldt in Nederland de standaard Citroën-fabrieksgarantie, met specifieke voorwaarden voor de batterij (doorgaans 2 jaar voor het voertuig, 3 jaar/40.000km voor de batterij).

Concurrenten

De Citroën Ami opereert in een zeer specifieke niche en heeft voornamelijk concurrentie van zijn eigen platformgenoten:

Interessante Fakten en Bijzonderheden

De symmetrische deuren (één linksdraaiend, één rechtsdraaiend) en de identieke voor- en achterpanelen zijn slimme productiekeuzes om kosten te besparen. De Ami kan in veel landen online worden gekocht en wordt soms zelfs in elektronicawinkels of warenhuizen aangeboden. De “My Ami Buggy” was een extreem gelimiteerde, avontuurlijke versie die binnen enkele minuten uitverkocht was.

Onze Conclusies

De Citroën Ami (2025) blijft een revolutionaire en sympathieke oplossing voor stedelijke mobiliteit. Hij is niet bedoeld als vervanging van een traditionele auto, maar als een handig, betaalbaar en emissievrij alternatief voor korte ritten, met een uniek karakter.

Pluspunten:

  • Zeer betaalbare elektrische mobiliteit.
  • Extreem compact en wendbaar, perfect voor de stad.
  • Eenvoudig op te laden via een standaard stopcontact.
  • Mag bestuurd worden vanaf 16 jaar met AM-rijbewijs.
  • Uniek en sympathiek design met personalisatiemogelijkheden.
  • Lokaal emissievrij en stil.

Minpunten:

  • Beperkte actieradius en topsnelheid (max. 45 km/u), strikt voor stadsgebruik.
  • Zeer basale uitrusting en comfortniveau.
  • Beperkte passieve veiligheid vergeleken met reguliere auto’s.
  • Niet geschikt voor snelwegen of langere afstanden.

De Citroën Ami is een slimme en karaktervolle keuze voor wie op zoek is naar een minimalistische en ecologische vervoersoplossing in de stad.

Ontdek de wereld van de Citroën Ami op auto2025.nl.

Galerij

Plaats een reactie