De zesde generatie van de Honda CR-V, die sinds eind 2023 op de Nederlandse markt is, markeert een significante evolutie voor Honda’s populaire SUV. Het nieuwe model is groter, luxueuzer en technologisch geavanceerder dan ooit tevoren. Voor de Europese markt, en dus ook voor Nederland, wordt de CR-V uitsluitend geleverd met geëlektrificeerde aandrijflijnen: als een efficiënte volwaardige hybride (e:HEV) en, voor het eerst, als een plug-in hybride (e:PHEV) met een indrukwekkende elektrische actieradius. Hiermee positioneert de CR-V zich als een serieuze speler in het hogere segment van de familie-SUV’s.
Design
Het design van de nieuwe CR-V is volwassener en assertiever geworden. De vloeiende lijnen van het vorige model hebben plaatsgemaakt voor een strakkere, meer horizontale vormgeving die de toegenomen omvang van de auto benadrukt. De prominente, rechtopstaande grille en de smalle LED-koplampen geven hem een zelfverzekerde uitstraling. Door de A-stijlen verder naar achteren te plaatsen, is het zicht voor de bestuurder verbeterd. Het algehele ontwerp is clean en modern, en straalt de hoge kwaliteit uit die men van Honda gewend is.
Interieur, Infotainment en Uitrusting
De grootste sprong voorwaarts heeft in het interieur plaatsgevonden. Het dashboard is volledig nieuw en overtuigt met een hoogwaardige afwerking en een uitstekende ergonomie. Het strakke, horizontale ontwerp met de doorlopende honingraat-structuur voor de ventilatieroosters is herkenbaar van andere nieuwe Honda-modellen zoals de Civic. Een groot pluspunt is dat Honda vastbesloten vasthoudt aan fysieke draaiknoppen en toetsen voor de klimaatregeling, wat de bediening tijdens het rijden aanzienlijk vereenvoudigt. Een digitaal instrumentenpaneel en een centraal 9-inch touchscreen zijn standaard.
Aandrijflijnen en Rijcomfort
De CR-V is in Nederland verkrijgbaar met twee geavanceerde hybride aandrijflijnen.
- e:HEV (Vollhybrid): Deze versie, met een systeemvermogen van 135 kW (184 pk), vormt de kern van het aanbod. Het intelligente systeem van Honda laat de 2,0-liter benzinemotor meestal als generator fungeren, terwijl de elektromotor de wielen aandrijft. Dit zorgt voor een zeer soepele, stille en directe rijervaring, vergelijkbaar met die van een elektrische auto. De e:HEV is verkrijgbaar met zowel voorwiel- als vierwielaandrijving (AWD).
- e:PHEV (Plug-in-Hybrid): Dit is het nieuwe vlaggenschip van de reeks. Hij gebruikt hetzelfde basissysteem, maar koppelt dit aan een grote 17,7 kWh-batterij. Dit resulteert in een toonaangevende, puur elektrische actieradius van tot 82 kilometer (WLTP). Hiermee kunnen de meeste Nederlanders hun dagelijkse ritten volledig elektrisch afleggen. De e:PHEV-versie heeft altijd voorwielaandrijving.
Ruimte en Praktikabiliteit
Dankzij de toegenomen lengte en wielbasis biedt de nieuwe CR-V een zee aan ruimte. Vooral de beenruimte op de achterbank is gigantisch en behoort tot de beste in zijn klasse. De kofferbak is eveneens zeer ruim en praktisch, met een volume van 587 liter (e:HEV AWD) tot een indrukwekkende 617 liter voor de e:PHEV, omdat de batterij volledig in de vloer is weggewerkt.
Technische Gegevens
Merkmal | e:HEV AWD | e:PHEV FWD |
---|---|---|
Aandrijving | Vollhybrid, Allrad | Plug-in-Hybrid, Front |
Systeemvermogen | 135 kW (184 pk) | 135 kW (184 pk) |
Batterijcapaciteit | – | 17,7 kWh |
0-100 km/u | 9,4 s | 9,4 s |
Elektrische actieradius | – | tot 82 km |
Bagageruimte | 587 Liter | 617 Liter |
Beschikbare Lakken
De CR-V is verkrijgbaar in een reeks elegante metallic kleuren, waaronder “Canyon River Blue Metallic” en “Crystal Red Metallic”.
Veiligheid en Bescherming
Op het gebied van veiligheid zet de nieuwe CR-V de standaard in zijn klasse. Hij behaalde de maximale score van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest volgens de verscherpte testprotocollen van 2023. Het uitgebreide “Honda SENSING”-pakket met alle belangrijke actieve veiligheids- en rijhulpsystemen is standaard op alle uitvoeringen.
Betrouwbaarheid en bekende problemen
Honda heeft een ijzersterke reputatie op het gebied van betrouwbaarheid en duurzaamheid. De hybride systemen van het merk worden beschouwd als extreem robuust. Aangezien het een nieuw model is, zijn er geen systematische problemen bekend.
Prijs en Beschikbaarheid in Nederland
De nieuwe Honda CR-V is volledig beschikbaar op de Nederlandse markt. De prijzen weerspiegelen de hogere, meer premium positionering van het model.
- De prijzen voor de Honda CR-V e:HEV beginnen in Nederland bij € 54.070.
- De e:PHEV Plug-in-Hybrid met zijn grote elektrische actieradius is verkrijgbaar vanaf € 62.070.
Garantie
Honda biedt in Nederland een fabrieksgarantie van 3 jaar of 100.000 kilometer. Voor de componenten van het hybridesysteem geldt een garantie van 5 jaar of 100.000 kilometer.
Concurrenten
In het segment van de grote (plug-in) hybride SUV’s neemt de CR-V het op tegen sterke concurrenten:
- Toyota RAV4: De aartsrivaal, die eveneens bekend staat om zijn efficiënte hybride- en plug-in-hybride-aandrijving.
- Hyundai Santa Fe / Kia Sorento: De Koreaanse concurrenten die ook veel ruimte en geëlektrificeerde aandrijflijnen bieden.
- Nissan X-Trail: Biedt een uniek e-Power systeem.
Interessante Feiten en Bijzonderheden
- 82 km elektrische actieradius: De e:PHEV-versie maakt voor de meeste gebruikers een volledig elektrische dagelijkse routine mogelijk.
- Topveiligheid: 5 sterren in de zwaarste Euro NCAP-test bewijst de uitstekende veiligheidsstructuur.
- Fysieke klimaatknoppen: Een bewuste keuze voor meer gebruiksgemak, tegen de trend van volledige touch-bediening in.
- Exclusief geëlektrificeerd: In Europa wordt de CR-V niet langer met conventionele benzinemotoren aangeboden.
Onze Conclusies
De zesde generatie van de Honda CR-V is uitgegroeid tot een zeer indrukwekkende en volwassen premium SUV. Hij focust op wat echt belangrijk is voor gezinnen: ruimte, veiligheid, kwaliteit en – vooral in de e:PHEV-versie – uitstekende efficiëntie voor dagelijks gebruik.
Voordelen:
- Uitzonderlijke en zeer praktische elektrische actieradius (e:PHEV)
- Zeer ruim en hoogwaardig afgewerkt interieur
- Topniveau veiligheidsuitrusting standaard op alle versies
- Soepel, stil en comfortabel rijgedrag
- Bewezen Honda-betrouwbaarheid
Nadelen:
- Hoge instapprijs
- Het infotainmentscherm is kleiner dan bij sommige nieuwe concurrenten
- Het design is eerder conservatief en functioneel dan opwindend
- De e:PHEV-versie is alleen met voorwielaandrijving verkrijgbaar
Fazit: Hoewel hij misschien niet de meest opwindende auto is om te zien, maakt de combinatie van een toonaangevende elektrische actieradius, een hoogwaardig interieur en topklasse veiligheid de nieuwe CR-V tot een van de slimste en meest complete keuzes in zijn segment.
Vergelijk de Honda CR-V e:PHEV met de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid in de gedetailleerde analyses op Auto2025.nl.