De Hyundai Ioniq 5 N, die eind 2023/begin 2024 op de Nederlandse markt verscheen en als modeljaar 2025 wordt voortgezet, is een baanbrekende auto voor Hyundai en zijn high-performance N-divisie. Het is de eerste volledig elektrische N-auto en tilt de bekroonde Ioniq 5 naar een extreem prestatieniveau. Met een vermogen tot 478 kW (650 pk) dankzij N Grin Boost, een speciaal voor circuitgebruik ontwikkeld onderstel, geavanceerde software voor een ongekende rijervaring en een agressief design, is de Ioniq 5 N ontworpen om de harten van autoliefhebbers te veroveren en te bewijzen dat elektrische auto’s synoniem kunnen staan voor puur rijplezier. Dit is Hyundai’s antwoord op de groeiende vraag naar high-performance elektrische voertuigen.
Design
Het design van de Hyundai Ioniq 5 N is een gespierde en agressieve interpretatie van de retro-futuristische Ioniq 5. Aan de buitenzijde onderscheidt hij zich door een N-specifieke bodykit met een meer uitgesproken voorbumper met grotere luchtinlaten, bredere spatborden, opvallende sideskirts en een grote dakspoiler. Diverse aerodynamische elementen, waaronder een achterdiffusor, dragen bij aan de downforce en koeling. De auto staat op 21-inch gesmede lichtmetalen velgen met high-performance Pirelli P-Zero banden. Kenmerkende N Luminous Orange accenten zijn te vinden op de bumpers en sideskirts.

Het interieur is eveneens doordrenkt met N-performance elementen. N-sportkuipstoelen met verlichte N-logo’s bieden maximale ondersteuning. Het N-sportstuurwiel is voorzien van diverse N-knoppen, waaronder de N Grin Boost (NGB) knop en selectoren voor rijmodi. Metaalafwerking op de pedalen en N-specifieke graphics in het digitale instrumentenpaneel en infotainmentsysteem completeren de sportieve ambiance.
Aandrijflijn en Prestaties
De Hyundai Ioniq 5 N wordt aangedreven door twee krachtige elektromotoren (één op elke as), die samen zorgen voor vierwielaandrijving. Het standaardvermogen bedraagt 448 kW (609 pk). Met de N Grin Boost functie, die voor 10 seconden geactiveerd kan worden, stijgt het vermogen naar een indrukwekkende 478 kW (650 pk). Het maximumkoppel bedraagt 740 Nm (770 Nm met N Grin Boost). Dit resulteert in een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 3,4 seconden (met N Grin Boost en N Launch Control). De topsnelheid is begrensd op 260 km/u.
De energie wordt geleverd door een 84 kWh (bruto) batterijpakket. Dankzij de 800V-architectuur kan de Ioniq 5 N ultrasnel laden (DC), van 10% naar 80% in circa 18 minuten onder ideale omstandigheden. De WLTP-actieradius zal rond de 400-450 km liggen, afhankelijk van de rijstijl en omstandigheden.
De Ioniq 5 N zit boordevol N-specifieke performance technologieën:
- N Race: Optimaliseert energieverbruik voor circuitgebruik (Endurance/Sprint modes).
- N Pedal: Zorgt voor agressieve energieregeneratie en een scherpere instuurrespons.
- N Drift Optimizer: Helpt bij het initiëren en controleren van drifts.
- N Torque Distribution: Volledig variabele koppelverdeling tussen voor- en achteras.
- e-LSD: Elektronisch sperdifferentieel op de achteras.
- N Active Sound+: Produceert diverse (gesimuleerde) aandrijfgeluiden, inclusief een geluid dat een verbrandingsmotor met versnellingsbak nabootst.
- N e-shift: Simuleert de schokken en het gevoel van een 8-traps automaat met dubbele koppeling.
- N Battery Preconditioning: Optimaliseert de accutemperatuur voor maximale prestaties of snelladen. Daarnaast is de carrosserie versterkt, zijn de remmen vergroot (400mm voor, 360mm achter) en is het koelsysteem voor de batterij en motoren geoptimaliseerd voor circuitgebruik.
Ruimteaanbod en Praktikabilität
Ondanks zijn extreme prestaties behoudt de Ioniq 5 N de praktische basis van de reguliere Ioniq 5. Hij biedt ruim plaats aan vijf inzittenden dankzij zijn lange wielbasis. De bagageruimte is met circa 480-527 liter (afhankelijk van de meetmethode) nog steeds zeer bruikbaar, en kan worden uitgebreid door de achterbank neer te klappen. Voor een high-performance auto is de Ioniq 5 N verrassend praktisch.
Interieur, Infotainment en Uitrusting
Het interieur van de Ioniq 5 N is uitgerust met het bekende dual-screen setup van Hyundai, bestaande uit twee 12,3-inch displays voor het digitale instrumentenpaneel en het centrale infotainmentsysteem. Deze zijn voorzien van N-specifieke graphics, menu’s en performance-pagina’s. Hyundai’s Bluelink connected car services zijn aanwezig. Naast de N-sportkuipstoelen en het N-stuurwiel, is de auto voorzien van diverse comfort- en gemaksfeatures die men in een moderne auto verwacht, vaak als onderdeel van een zeer complete standaarduitrusting voor het N-model.
Prijs en Beschikbaarheid in Nederland
De Hyundai Ioniq 5 N is sinds eind 2023/begin 2024 bestelbaar en leverbaar in Nederland. Als topmodel binnen de Ioniq 5-reeks en als high-performance N-product heeft hij een premium prijskaartje.
- Hyundai Ioniq 5 N: vanafprijs in Nederland ligt rond de € 70.000 – € 75.000.
Actuele prijzen en levertijden zijn te verkrijgen via de officiële Hyundai-dealers.
Technische Gegevens
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de specificaties voor de Hyundai Ioniq 5 N (2025).
Specificatie | Hyundai Ioniq 5 N (2025) |
---|---|
Aandrijving | Dual Motor All-Wheel Drive |
Vermogen (kW/pk) | 448 / 609 (standaard) |
Vermogen (kW/pk) N Grin Boost | 478 / 650 |
Koppel (Nm) N Grin Boost | 770 |
Accucapaciteit (bruto kWh) | 84 |
Actieradius (WLTP km) | ca. 410-450 (schatting) |
0-100 km/h (s) | 3,4 (met N Grin Boost) |
Topsnelheid (km/h) | 260 |
Max. Snelladen (DC, kW) | Tot ca. 240-350 (800V) |
Prijs vanaf (€, indicatief) | 73.000 |
Let op: Bovenstaande waarden zijn indicatief. Voor de meest actuele en officiële specificaties dient u de officiële Hyundai-documentatie te raadplegen.
Beschikbare Lackeringen
De Ioniq 5 N is beschikbaar in een reeks opvallende kleuren, waaronder het kenmerkende N Performance Blue (mat of glanzend), en andere sportieve tinten met de N Luminous Orange accenten.
Veiligheid en Bescherming
De Hyundai Ioniq 5 N is gebaseerd op het E-GMP platform, dat een hoge structurele veiligheid biedt. De standaard Ioniq 5 behaalde vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests (2021). De N-versie is uitgerust met Hyundai’s Smart Sense pakket aan geavanceerde rijhulpsystemen, aangepast voor de prestatiekarakteristieken van de auto. De versterkte carrosserie en het geavanceerde remsysteem dragen bij aan de veiligheid.
Betrouwbaarheid en Bekende Problemen
Als een nieuw high-performance model gebaseerd op Hyundai’s geavanceerde E-GMP platform, zal de langetermijnbetrouwbaarheid van de Ioniq 5 N zich nog moeten bewijzen. Hyundai heeft echter een goede reputatie en veel ervaring met elektrische voertuigen. De complexe N-specifieke systemen zijn ontworpen voor duurzaamheid onder zware belasting.
Garantie
Hyundai biedt in Nederland een uitstekend garantiepakket, doorgaans 5 jaar fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking. Voor de hoogvoltageaccu van de Ioniq 5 N geldt een aparte, uitgebreide garantie (vaak 8 jaar of 160.000 km). Specifieke N-performance componenten kunnen eigen voorwaarden hebben.
Concurrenten
De Hyundai Ioniq 5 N positioneert zich als een unieke high-performance elektrische auto. Relevante concurrenten in termen van prestaties en EV-karakter zijn:
- Kia EV6 GT (platformgenoot)
- Tesla Model Y Performance
- Ford Mustang Mach-E GT
Interessante Fakten en Bijzonderheden
De Ioniq 5 N is Hyundai’s eerste serieuze poging om de “fun-to-drive” filosofie van het N-label over te brengen naar een volledig elektrische auto. Features zoals N e-shift (simuleert schakelmomenten) en N Active Sound+ (creëert diverse aandrijfgeluiden, inclusief die van een verbrandingsmotor) zijn ontworpen om de bestuurder een meer betrokken en emotionele rijervaring te bieden, iets wat vaak als gemis wordt ervaren bij EV’s. De auto is uitgebreid getest op de Nürburgring Nordschleife.
Onze Conclusies
De Hyundai Ioniq 5 N (2025) is een sensationele en grensverleggende elektrische auto die laat zien dat Hyundai N de kunst van het maken van opwindende performance auto’s ook in het elektrische tijdperk beheerst. Het is een technologisch hoogstandje vol innovatieve features.
Pluspunten:
- Extreme prestaties en acceleratie.
- Zeer betrokken en aanpasbare rijervaring dankzij N-technologieën.
- Agressief en onderscheidend N-design.
- Indrukwekkende circuitcapaciteiten voor een EV.
- Praktische bruikbaarheid van het Ioniq 5 platform blijft deels behouden.
- Ultrasnel laden dankzij 800V-architectuur.
Minpunten:
- Hoge aanschafprijs voor een Hyundai.
- Actieradius neemt aanzienlijk af bij sportief gebruik.
- Gesimuleerde geluiden en schakelmomenten zijn niet ieders smaak.
- Het gewicht blijft een factor bij sportief rijden, ondanks geavanceerde systemen.
De Hyundai Ioniq 5 N is een gedurfde en indrukwekkende machine die de lat voor elektrische performance auto’s hoger legt.
Voor een diepgaande duik in de technologie van de Hyundai Ioniq 5 N en vergelijkingen, bezoek auto2025.nl.