Hyundai Santa Fe: Technische gegevens, prijzen, motoren

Geschreven door Franciscus Ark

De Hyundai Santa Fe heeft voor het modeljaar 2025 een complete metamorfose ondergaan met de introductie van zijn geheel nieuwe, vijfde generatie. Dit model, dat begin 2024 op de Nederlandse markt arriveerde, breekt radicaal met het design van zijn voorgangers en presenteert zich met een opvallend hoekige, robuuste en zelfverzekerde stijl. De nieuwe Santa Fe is niet alleen qua uiterlijk getransformeerd; hij is ook gegroeid in afmetingen, biedt standaard of optioneel drie zitrijen en een aanzienlijk ruimer en luxueuzer interieur. Voor de Nederlandse markt focust Hyundai op geavanceerde geëlektrificeerde aandrijflijnen: een efficiënte hybride (HEV) en een krachtige plug-in hybride (PHEV). De Santa Fe 2025 is ontworpen voor avontuur en een actieve levensstijl, onder het motto “Open for More”.

Design

Het design van de nieuwe Hyundai Santa Fe is zonder twijfel zijn meest besproken kenmerk. De auto heeft een zeer boxy, bijna terreinwagenachtig silhouet met scherpe lijnen en een lange wielbasis. Opvallend zijn de H-vormige LED-dagrijlichten en achterlichten, die een unieke lichtsignatuur creëren. De grote, rechtopstaande grille en de geprononceerde wielkasten dragen bij aan de imposante verschijning. De achterklep is breed en opent hoog, wat Hyundai omschrijft als een “terrasachtige” opening, ideaal voor outdoor activiteiten.


Het interieur van de Santa Fe is eveneens volledig nieuw en straalt een moderne, premium sfeer uit. Een highlight is het optionele panoramische curved display, dat een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel en een 12,3-inch infotainmentscherm combineert tot één geheel. Horizontale lijnen domineren het dashboard, en er is gebruikgemaakt van hoogwaardige, deels duurzame materialen. De middenconsole is breed en biedt veel opbergruimte.

Aandrijflijnen en Rijcomfort

Voor de Nederlandse markt is de Hyundai Santa Fe 2025 leverbaar met de volgende geëlektrificeerde aandrijflijnen, gebaseerd op een 1.6 T-GDi benzinemotor:


  • Hybride (HEV): Deze versie combineert de 1.6 T-GDi benzinemotor met een elektromotor en een compacte batterij. Het systeemvermogen bedraagt circa 169 kW (230 pk). De hybride is beschikbaar met zowel voorwielaandrijving als vierwielaandrijving (HTRAC).
  • Plug-in Hybride (PHEV): De PHEV-variant koppelt dezelfde 1.6 T-GDi benzinemotor aan een krachtigere elektromotor en een grotere, oplaadbare batterij (waarschijnlijk rond de 13,8 kWh netto). Het systeemvermogen ligt hoger, rond de 195 kW (265 pk). Deze versie biedt een significante elektrische actieradius (WLTP verwacht rond de 50-65 km), waardoor veel dagelijkse ritten volledig elektrisch kunnen worden afgelegd. De PHEV wordt doorgaans met standaard vierwielaandrijving geleverd.

Beide aandrijflijnen zijn gekoppeld aan een soepel schakelende automatische transmissie (6-traps voor de hybrides). De nieuwe Santa Fe belooft een comfortabele en verfijnde rijervaring, met een goede balans tussen comfort en stabiliteit, ook dankzij het langere en bredere platform.

Ruimteaanbod en Praktikabilität

De nieuwe Santa Fe is aanzienlijk gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, met name in lengte en wielbasis. Dit resulteert in een zeer ruim interieur. Afhankelijk van de Nederlandse marktconfiguratie is de Santa Fe leverbaar met vijf of zeven zitplaatsen. De toegang tot de derde zitrij (indien aanwezig) is verbeterd. De bagageruimte is eveneens toegenomen; met alle stoelen in gebruik is er nog steeds bruikbare ruimte, en met de derde (en tweede) rij neergeklapt ontstaat een enorme laadcapaciteit. De brede achterklep en de lage tildrempel verhogen de praktische bruikbaarheid.


Interieur, Infotainment en Uitrusting

Het interieur van de Santa Fe 2025 is uitgerust met Hyundai’s nieuwste generatie infotainmentsysteem, genaamd “ccNC” (Connected Car Navigation Cockpit). Dit omvat het reeds genoemde panoramische curved display (optioneel), snelle software, “over-the-air” updates, en uitgebreide connectiviteitsdiensten via Bluelink. Features zoals een digitale sleutel (Hyundai Digital Key 2), een UV-C sterilisatiecompartiment, en een dubbel draadloos oplaadplatform voor smartphones zijn beschikbaar. De standaard- en optionele uitrusting omvat verder zaken als premium audiosystemen (bijv. Bose), geavanceerde klimaatregeling, en comfortstoelen met diverse verstelmogelijkheden.

Prijs en Beschikbaarheid in Nederland

De nieuwe generatie Hyundai Santa Fe is sinds de eerste helft van 2024 leverbaar in Nederland en vormt het aanbod voor 2025. Indicatieve vanafprijzen (rijklaar):


  • Hyundai Santa Fe Hybrid (HEV): vanaf circa € 55.000 – € 60.000
  • Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (PHEV): vanaf circa € 60.000 – € 65.000

Prijzen zijn sterk afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau en of er voor FWD of AWD wordt gekozen bij de HEV. Actuele prijzen zijn te vinden via de officiële Hyundai-dealers.

Technische Gegevens

Onderstaande tabel geeft een indicatie van de specificaties voor de Hyundai Santa Fe 2025 modellen.

Specificatie
Hyundai Santa Fe Hybrid (HEV) (2025)
Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (PHEV) (2025)
Motor
1.6 T-GDi Benzine + E-motor
1.6 T-GDi Benzine + E-motor
Systeemvermogen (kW/pk)
ca. 169 / 230
ca. 195 / 265
Systeemkoppel (Nm)
ca. 350
ca. 350
Accucapaciteit (netto kWh)
ca. 1,49 (HEV)
ca. 13,8 (PHEV)
Elektr. Actieradius (WLTP km)
N.v.t. (rijdt deels elektrisch)
ca. 55-65 (schatting)
0-100 km/h (s)
ca. 8,9 – 9,5
ca. 8,5 – 9,0
Prijs vanaf (€, indicatief)
57.000
62.000

Let op: Bovenstaande waarden zijn indicatief en gebaseerd op de eerste specificaties. Voor de meest actuele en officiële specificaties dient u de officiële Hyundai-documentatie te raadplegen.

Beschikbare Lackeringen

De nieuwe Santa Fe wordt aangeboden in een reeks nieuwe exterieurkleuren, waaronder zowel gedekte als meer opvallende tinten die het unieke design van de auto accentueren.

Veiligheid en Bescherming

De Hyundai Santa Fe 2025 is uitgerust met de nieuwste en meest uitgebreide versie van Hyundai’s Smart Sense actieve veiligheids- en rijhulpsystemen. Dit omvat geavanceerde functies zoals Highway Driving Assist 2, Forward Collision-Avoidance Assist 2 (met uitgebreide detectie), Lane Following Assist 2, en diverse parkeerhulpsystemen. Hyundai streeft naar de hoogst mogelijke veiligheidsscores voor dit nieuwe model in tests zoals Euro NCAP.

Betrouwbaarheid en Bekende Problemen

Als volledig nieuw model moet de vijfde generatie Santa Fe zijn betrouwbaarheid nog in de praktijk bewijzen. Echter, Hyundai heeft de afgelopen jaren grote stappen gezet op het gebied van bouwkwaliteit en betrouwbaarheid, en de gebruikte hybride technologie is al toegepast in andere modellen van Hyundai en Kia.

Garantie

Hyundai biedt in Nederland een uitstekend garantiepakket, doorgaans 5 jaar fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking. Voor de hoogvoltageaccu van de PHEV- en HEV-modellen geldt een aparte, uitgebreide garantie (vaak 8 jaar of 160.000 km). Details zijn verkrijgbaar via de Hyundai-dealer.

Concurrenten

De nieuwe Hyundai Santa Fe, met zijn optionele derde zitrij en focus op (P)HEV, concurreert met andere grote familie-SUV’s:

Interessante Fakten en Bijzonderheden

Het radicale, hoekige design van de nieuwe Santa Fe is een bewuste keuze om de auto een unieke identiteit te geven en zich te onderscheiden. De focus op een “Open for More” levensstijl komt tot uiting in de grote, terrasachtige achterklep opening en het ruime, flexibele interieur. De standaard of optionele derde zitrij maakt hem een aantrekkelijke keuze voor grotere gezinnen. De geavanceerde plug-in hybride aandrijflijn is cruciaal voor de Nederlandse markt.

Onze Conclusies

De Hyundai Santa Fe (2025) van de vijfde generatie is een gedurfde en indrukwekkende stap voorwaarts. Met zijn unieke design, ruime en luxueuze interieur, geavanceerde technologie en efficiënte hybride aandrijflijnen, biedt hij een zeer complete propositie in het segment van de grote familie-SUV’s.

Pluspunten:

  • Zeer onderscheidend en modern design.
  • Ruim en flexibel interieur, vaak met drie zitrijen.
  • Geavanceerde (plug-in) hybride aandrijflijnen met goede prestaties en efficiëntie.
  • Hoogwaardig interieur met de nieuwste infotainment- en veiligheidstechnologie.
  • Uitgebreide garantievoorwaarden.

Minpunten:

  • Het hoekige design kan polariserend zijn.
  • De prijs kan, zeker voor de rijk uitgeruste PHEV-modellen, aanzienlijk zijn.
  • Het brandstofverbruik van de HEV-versie kan in de praktijk hoger uitvallen bij een zware auto.

De nieuwe Hyundai Santa Fe is een auto die hoofden doet omdraaien en tegelijkertijd een zeer capabele en moderne gezins-SUV is.

Voor een uitgebreide test van de nieuwe Hyundai Santa Fe en vergelijkingen met zijn concurrenten, bezoek auto2025.nl.

Galerij

Plaats een reactie