In een autolandschap dat wordt gedomineerd door downsizing, turbo’s en een onstuitbare opmars van elektrische aandrijving, voelt de Mazda CX-5 bijna als een daad van verzet. Terwijl concurrenten vol inzetten op plug-in hybrides en complexe aandrijflijnen, blijft Mazda trouw aan zijn eigen filosofie: verfijning van het bestaande, een superieur design en een focus op puur rijplezier. Anno 2025 is de CX-5 meer dan ooit een auto voor de fijnproever, een bestuurder die kiest met het hart zonder het hoofd te verliezen.
De CX-5 is al jaren een vaste waarde in het drukbezette C-SUV-segment. Hij heeft de komst van zijn modernere broers, de CX-60 en CX-80, met verve doorstaan en behoudt een eigen, trouwe aanhang. De vraag is echter of zijn klassieke recept van een atmosferische motor en een sublieme afwerking nog volstaat tegenover de technologisch geavanceerde concurrentie. Wij doken in de prijslijsten en specificaties voor 2025 om te zien of deze tijdloze SUV nog steeds een slimme aankoop is.
Het belangrijkste in het kort
Kenmerk | Details |
Model | Mazda CX-5 (modeljaar 2025) |
Marktintroductie | Huidige generatie geïntroduceerd in 2017, significant gefacelift in 2022, updates voor 2025. |
Prijs vanaf | € 45.990 (volgens marktinformatie juli 2025) |
Belangrijkste kenmerken | e-Skyactiv G atmosferische motoren, premium interieurafwerking, 6 jaar/150.000 km garantie, Kodo-design. |

Prijzen en versies in Nederland
De Mazda CX-5 blijft qua prijsstelling competitief in zijn segment. Volgens de meest recente gegevens van juli 2025, start de CX-5 in Nederland bij € 45.990 voor de uitvoering Centre-Line met de e-Skyactiv G 165 motor en handgeschakelde versnellingsbak. De line-up is overzichtelijk en focust op luxe en comfort.
- Centre-Line: De instapversie die al verrassend compleet is uitgerust met o.a. een 10,25-inch infotainmentscherm, Apple CarPlay/Android Auto, LED-koplampen en 17-inch lichtmetalen velgen.
- Exclusive-Line: De meest populaire keuze, die hier zaken aan toevoegt als 19-inch velgen, een head-up display, keyless entry en een elektrische achterklep.
- Homura: De sportief aangeklede variant met zwarte accenten, zwarte 19-inch velgen en rode stiksels in het interieur.
- Takumi: De topversie, die zich onderscheidt door Nappa-lederen bekleding, houten interieurinleg en een zeer complete standaarduitrusting.
De zwaardere e-Skyactiv G 194 motor is doorgaans gekoppeld aan de hogere uitrustingsniveaus en is standaard voorzien van een automaat en optioneel van vierwielaandrijving (AWD).
Design: evolutie van een meesterwerk
Het Kodo-design van Mazda is al jaren een van de sterkste punten van het merk, en de CX-5 is daarvan het schoolvoorbeeld. Waar concurrenten met scherpe vouwen en drukke lijnen schreeuwen om aandacht, straalt de CX-5 een zelfverzekerde rust uit. De lange motorkap, de slanke LED-koplampen en de gladde, welvende flanken geven de auto een premium uitstraling die die van veel duurdere concurrenten evenaart of zelfs overtreft.
Het interieur is waar de CX-5 zich echt onderscheidt. De bouwkwaliteit en materiaalkeuze zijn van een uitzonderlijk hoog niveau. Zachte materialen, echt stikwerk en een ergonomisch perfect ingedeeld dashboard creëren een cockpit waarin de bestuurder centraal staat. In vergelijking met de soms wat kille en op schermen gefocuste interieurs van een Volkswagen Tiguan of de futuristische cabines van de Koreaanse concurrentie, voelt de CX-5 warm, analoog en luxueus aan.

Aandrijving en prestaties: wat zit er onder de motorkap?
Hier maakt de CX-5 zijn meest eigenzinnige keuze. Geen kleine turbomotoren of plug-in hybrides, maar atmosferische viercilinders.
- e-Skyactiv G 165: De basismotor is een 2.0-liter viercilinder met 165 pk en 213 Nm koppel. De ‘e’ staat voor Mazda’s M Hybrid-systeem, een milde hybride ondersteuning die de motor helpt bij het starten en accelereren voor een soepelere rijervaring. Verwacht hier geen wonderen van voor het brandstofverbruik; het is vooral bedoeld voor verfijning. De prestaties zijn voldoende (0-100 km/u in circa 10,5 seconden), maar de motor moet op toeren worden gehouden voor vlotte prestaties, een karaktertrek die liefhebbers van klassieke motoren zullen waarderen.
- e-Skyactiv G 194: De 2.5-liter motor met 194 pk en 258 Nm biedt meer souplesse en trekkracht, wat hem geschikter maakt voor wie regelmatig met een caravan rijdt (geremd trekgewicht tot 2.000 kg). Deze motor is standaard gekoppeld aan een zestrapsautomaat die soepel schakelt, maar niet zo alert is als de DSG-automaten van de concurrentie.
Rijgedrag en comfort
De Mazda CX-5 slaat een uitstekende balans tussen comfort en dynamiek. Het onderstel is comfortabel genoeg voor lange afstanden, maar biedt tegelijkertijd een vertrouwenwekkende wegligging in bochten. Dankzij Mazda’s G-Vectoring Control Plus-technologie voelt de auto kleiner en wendbaarder aan dan hij is. De besturing is precies en geeft goede feedback. Dit is een auto die niet alleen comfortabel van A naar B rijdt, maar de bestuurder ook betrekt bij het rijden, een eigenschap die zeldzaam wordt in dit segment.

Ruimte en kofferbak
De CX-5 is een ruime SUV. Voorin hebben bestuurder en passagier alle ruimte. Ook achterin is de hoofd- en beenruimte voor twee volwassenen dik in orde. Met een kofferbakvolume van 522 liter is hij praktisch en goed bruikbaar, hoewel hij het nipt aflegt tegen de ruimtewonderen als de Kia Sportage (591 liter) of VW Tiguan (652 liter). Met de achterbank plat ontstaat een nagenoeg vlakke laadvloer en een volume van 1.638 liter.
Infotainment en digitale instrumenten
Elke CX-5 is uitgerust met het 10,25-inch Mazda Connect-scherm. Prettig is dat de bediening primair via een intuïtieve draai-en-drukknop op de middenconsole verloopt, wat de afleiding tijdens het rijden minimaliseert. Het systeem werkt snel en ondersteunt standaard Apple CarPlay en Android Auto. Het instrumentenpaneel is deels digitaal, maar behoudt fraaie analoge klokken aan de zijkanten, wat perfect past bij het karakter van de auto.
Veiligheidssystemen en Euro NCAP
De Mazda CX-5 behaalde bij zijn laatste test een uitstekende score van vijf sterren bij Euro NCAP. De veiligheidsuitrusting (i-Activsense) is zeer compleet, met standaard zaken als adaptieve cruise control, rijstrookassistent en een noodremassistent. Hogere uitvoeringen voegen daar nog 360-graden camera’s en geavanceerdere hulpsystemen aan toe.

Betrouwbaarheid en garantie
Dit is een van de sterkste troeven van de CX-5. Mazda heeft een ijzersterke reputatie op het gebied van betrouwbaarheid. De keuze voor doorontwikkelde, atmosferische motoren draagt hieraan bij. Sinds 2023 biedt Mazda Nederland bovendien een zeer concurrerende fabrieksgarantie van 6 jaar of 150.000 kilometer, wat aanzienlijk meer is dan de meeste Europese merken bieden. Dit geeft kopers een enorme gemoedsrust.
De belangrijkste concurrenten
- Hyundai Tucson / Kia Sportage: De Koreaanse neven bieden een gewaagder design, meer technologie in het interieur en zijn leverbaar als efficiënte (plug-in) hybrides. Ze missen echter de premium afwerking en het verfijnde rijgedrag van de Mazda.
- Volkswagen Tiguan: De nuchtere Duitser. Hij is praktischer, ruimer en leverbaar met krachtigere en zuinigere plug-in hybride aandrijflijnen. De CX-5 countert met een veel rijker interieurgevoel en een aantrekkelijker design.
- Nissan Qashqai: Biedt een unieke e-Power aandrijflijn die als een EV rijdt. De CX-5 voelt echter als een auto uit een hoger segment qua materiaalgebruik en rijervaring.
Conclusie: voor wie is deze auto?
De Mazda CX-5 is in 2025 de auto voor de non-conformist. Het is de ideale keuze voor de bestuurder die waarde hecht aan een tijdloos design, een sublieme bouwkwaliteit en een puur, ongefilterd rijgevoel. Hij is voor diegene die een atmosferische motor met zijn lineaire vermogensopbouw verkiest boven een nerveuze turbomotor, en die een prachtig afgewerkt interieur belangrijker vindt dan het allergrootste touchscreen.
Kopers die primair op zoek zijn naar de laagste maandlasten, het laagste verbruik of de modernste (plug-in) hybride techniek, zullen wellicht bij de concurrentie beter slagen. Maar wie een betrouwbare, uiterst fraaie en plezierig rijdende SUV zoekt die aanvoelt als een premiumproduct, doet met de Mazda CX-5 nog steeds een van de beste keuzes in zijn klasse.
Voor- en nadelen
Voordelen (Pro’s) | Nadelen (Contra’s) |
✅ Uitzonderlijk fraai design en premium interieur | ❌ Geen (plug-in) hybride opties beschikbaar |
✅ Zeer goede en betrokken rijeigenschappen | ❌ Brandstofverbruik hoger dan bij (P)HEV-rivalen |
✅ Uitstekende betrouwbaarheidsreputatie | ❌ Infotainment is functioneel, maar niet vooruitstrevend |
✅ 6 jaar / 150.000 km fabrieksgarantie | ❌ Motorprestaties zijn voldoende, niet opwindend |
✅ Complete standaarduitrusting | ❌ Bagageruimte is niet de grootste in zijn klasse |
Oordeel van de redacteur
De Mazda CX-5 is als een goed gerijpte wijn in een markt vol snelle, hippe drankjes. Hij zal niet iedereen meer aanspreken, maar de kenners weten zijn kwaliteiten op waarde te schatten. De combinatie van zijn prachtige voorkomen, het ‘Zen’-interieur en de solide techniek maken hem een uiterst begerenswaardige auto. De royale garantie van 6 jaar is de kers op de taart die de iets hogere brandstofkosten voor velen zal compenseren. Een auto die je niet met je rekenmachine, maar met je hart koopt. En vaak zijn dat de beste aankopen.
Galerij















