Mercedes-AMG C 63 S E: Technische gegevens, wijzigingen, prijzen

Geschreven door Franciscus Ark

De Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE, die sinds 2023/2024 op de Nederlandse wegen te zien is en het aanbod voor 2025 vormt, vertegenwoordigt een revolutionaire herinterpretatie van de legendarische C 63. Waar voorheen een bulderende V8 het hart vormde, beschikt deze nieuwste generatie (W206 Limousine en S206 Estate) over een geavanceerde, van de Formule 1 afgeleide, plug-in hybride aandrijflijn. Een 2.0-liter viercilinder turbomotor, ‘s werelds krachtigste in serie geproduceerde viercilinder, werkt samen met een Electric Drive Unit (EDU) op de achteras voor een adembenemend systeemvermogen en koppel. De C 63 S E PERFORMANCE is ontworpen om een nieuw tijdperk van AMG-prestaties in te luiden, waarbij extreme kracht wordt gecombineerd met (beperkte) elektrische efficiëntie en de nieuwste technologie.

Design

Het exterieurdesign van de Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE 2025 is significant agressiever en gespierder dan dat van de reguliere C-Klasse. De auto is langer en breder, met uitgeklopte voorspatborden die ruimte bieden aan een bredere spoorbreedte. De motorkap heeft een kenmerkende powerdome en een smalle luchtuitlaat. De AMG-specifieke grille met verticale lamellen, een agressieve voorbumper met grote luchtinlaten (“jet-wing design”), en specifieke dorpelverbreders zijn standaard. Aan de achterzijde vallen de diffusor, een subtiele spoilerrand (Limousine) of dakspoiler (Estate) en de twee trapeziumvormige dubbele uitlaatsierstukken op. Rode accenten en “E PERFORMANCE” badges duiden op de geëlektrificeerde aandrijflijn.


Het interieur combineert de luxe van de C-Klasse met een sterke AMG-focus. Standaard zijn AMG Performance-stoelen (optioneel nog sportievere tweede generatie AMG Performance-kuipstoelen) en het AMG Performance-stuurwiel met AMG-stuurwieltoetsen. Het MBUX-infotainmentsysteem biedt AMG-specifieke en hybride-specifieke weergaven en menu’s. Hoogwaardige materialen zoals nappaleder en carbon sieren het interieur.

Aandrijflijn en Prestaties

De aandrijflijn van de C 63 S E PERFORMANCE is een technologisch meesterwerk:


  • Verbrandingsmotor: Een in lengterichting geplaatste 2.0-liter M139l viercilinder turbomotor met een elektrische uitlaatgasturbo (afgeleid van F1-technologie), die op zichzelf al 350 kW (476 pk) levert.
  • Elektromotor (EDU): Een permanent bekrachtigde synchroonmotor van 150 kW (204 pk), geplaatst op de achteras en geïntegreerd met een elektrisch geschakelde tweetraps transmissie en een elektronisch gestuurd sperdifferentieel.
  • Systeemvermogen: Het gecombineerde systeemvermogen bedraagt een verbluffende 500 kW (680 pk).
  • Systeemkoppel: Het maximale systeemkoppel is een immense 1.020 Nm.
  • Accu: Een door AMG ontwikkelde High Performance Battery (HPB 80) van 6,1 kWh (400V), ontworpen voor extreem snelle vermogensafgifte en -opname, met directe vloeistofkoeling van de cellen.
  • Transmissie: AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (9-traps automaat met natte startkoppeling).
  • Aandrijving: AMG Performance 4MATIC+ volledig variabele vierwielaandrijving met Drift Mode.

Deze combinatie zorgt voor explosieve prestaties: een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 3,4 seconden voor zowel de Limousine als de Estate. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u, maar kan optioneel worden verhoogd naar 280 km/u (Limousine) of 270 km/u (Estate).

De accu is primair gericht op prestatie-ondersteuning en energierecuperatie, maar maakt ook een beperkte volledig elektrische actieradius van circa 13-15 kilometer (WLTP) mogelijk. Opladen kan via een 3,7 kW AC-boordlader. Er zijn diverse AMG DYNAMIC SELECT rijprogramma’s, waaronder “Electric”, “Comfort”, “Sport”, “Sport+”, “RACE” en “Battery Hold”.


Ruimteaanbod en Praktikabilität

De C 63 S E PERFORMANCE Limousine biedt plaats aan vijf personen, hoewel de middelste zitplaats achterin beperkt is. De Estate-versie voegt aanzienlijk meer praktische bruikbaarheid toe met een grotere bagageruimte (ca. 320-490 liter, afhankelijk van de positie van de achterbank, tot 1.335-1.510 liter met neergeklapte bank). De plaatsing van de hybride componenten (accu en elektromotor op de achteras) heeft enige invloed op de bagageruimte ten opzichte van de reguliere C-Klasse Estate.

Interieur, Infotainment en Uitrusting

Het interieur is uitgerust met de nieuwste generatie MBUX, inclusief het grote, verticale centrale touchscreen (11,9 inch) en het 12,3-inch digitale bestuurdersdisplay. Beide schermen bieden AMG-specifieke en hybride-specifieke weergavestijlen en menu’s. Het AMG Performance stuurwiel met de kenmerkende draaiknoppen voor rijprogramma’s is standaard. Opties als een head-up display, het Burmester® surround sound system en de nieuwste generatie AMG Performance-stoelen zijn beschikbaar.


Prijs en Beschikbaarheid in Nederland

De Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE (Limousine en Estate) is sinds 2023/2024 leverbaar in Nederland en vormt het aanbod voor 2025. De prijzen zijn zeer hoog, passend bij de prestaties en technologie:

  • Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Limousine: vanaf circa € 130.000 – € 140.000
  • Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Estate: vanaf circa € 132.000 – € 142.000

Actuele prijzen zijn te vinden via de officiële Mercedes-AMG dealers.

Technische Gegevens

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de specificaties voor de Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE (2025).

Specificatie
AMG C 63 S E PERFORMANCE (Limousine/Estate) (2025)
Aandrijflijn
2.0L 4-cil. Turbo PHEV (M139l + EDU)
Systeemvermogen (kW/pk)
500 / 680
Systeemkoppel (Nm)
1020
Accucapaciteit (bruto kWh)
6,1
Elektr. Actieradius (WLTP km)
ca. 13-15
0-100 km/h (s)
3,4
Topsnelheid (km/u)
250 (opt. 270/280)
Prijs vanaf (€, Limousine, indicatief)
135.000

Let op: Bovenstaande waarden zijn indicatief. Voor de meest actuele en officiële specificaties dient u de officiële Mercedes-Benz documentatie te raadplegen.

Beschikbare Lackeringen

De C 63 S E PERFORMANCE is beschikbaar in een breed scala aan standaard-, metallic- en Manufaktur-lakkleuren, die zijn sportieve en exclusieve karakter benadrukken.

Veiligheid en Bescherming

De C 63 S E PERFORMANCE is uitgerust met de nieuwste generatie rijhulpsystemen van Mercedes-Benz. Standaard is actieve achterasbesturing (tot 2,5 graden) voor verbeterde wendbaarheid en stabiliteit. Het AMG RIDE CONTROL stalen schroefvering met adaptieve demping en het high-performance AMG-composietremsysteem zijn eveneens standaard. De basis C-Klasse (W206) behaalde vijf sterren in de Euro NCAP-tests (2022).

Betrouwbaarheid en Bekende Problemen

Als een technologisch zeer geavanceerd model met een compleet nieuwe en complexe aandrijflijn, zal de langetermijnbetrouwbaarheid van de C 63 S E PERFORMANCE zich in de praktijk moeten bewijzen. De M139l motor staat echter bekend als zeer robuust, en de hybride technologie is afgeleid van AMG’s ervaring in de Formule 1.

Garantie

Voor de Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE geldt in Nederland de standaard Mercedes-AMG fabrieksgarantie. Voor de AMG High Performance Battery en andere PHEV-componenten gelden specifieke garantievoorwaarden.

Concurrenten

De Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE, met zijn unieke viercilinder PHEV-aandrijflijn, concurreert met andere high-performance sedans en estates:

  • BMW M3 Competition (xDrive Limousine / Touring)
  • Audi RS 4 Avant / RS 5 Sportback
  • Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Hoewel deze concurrenten (nog) geen PHEV-aandrijving hebben in dit segment, bieden ze vergelijkbare prestaties.

Interessante Fakten en Bijzonderheden

De elektrische uitlaatgasturbo van de 2.0-liter motor is een directe afgeleide van de Formule 1-technologie en elimineert het turbogat. De elektromotor op de achteras heeft een eigen tweetraps transmissie, wat bijdraagt aan de prestaties bij zowel lage als hoge snelheden. Ondanks het verlies van de V8 is dit de krachtigste C 63 ooit. De “P3-hybrid” layout met de motor voorin en de EDU op de achteras zorgt voor een optimale gewichtsverdeling.

Onze Conclusies

De Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE (2025) is een technologisch wonder en een gedurfde stap van AMG. Hij biedt verbluffende prestaties en geavanceerde technologie, maar het afscheid van de V8 zal voor puristen een emotioneel punt blijven.

Pluspunten:

  • Fenomenale acceleratie en prestaties.
  • Geavanceerde, van F1 afgeleide plug-in hybride technologie.
  • Standaard AMG Performance 4MATIC+ en achterasbesturing.
  • Luxueus en hightech interieur.
  • Beschikbaar als Limousine en praktische Estate.

Minpunten:

  • Het verlies van het iconische V8-geluid en -karakter.
  • Aanzienlijk toegenomen gewicht door het hybridesysteem.
  • Zeer hoge aanschafprijs.
  • Beperkte elektrische actieradius, primair gericht op performance boost.
  • Complexiteit van de aandrijflijn.

De C 63 S E PERFORMANCE is een indrukwekkende demonstratie van technische kunnen, die de grenzen van wat mogelijk is met een viercilinder PHEV verlegt.

Voor een diepere duik in de technologie achter de Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE, bezoek auto2025.nl.

Plaats een reactie