De Mercedes-Benz E-Klasse is al decennialang de maatstaf in het segment van de zakelijke topklasse. Met de volledig nieuwe, zesde generatie (W214), die eind 2023 werd geïntroduceerd, slaat Mercedes een brug tussen zijn rijke traditie en een volledig digitale toekomst. De nieuwe E-Klasse combineert klassieke luxe en comfort met een revolutionair digitaal interieur, gedomineerd door het optionele MBUX Superscreen. De grootste technologische sprong voorwaarts vindt plaats onder de motorkap: alle motoren zijn geëlektrificeerd, met een nieuwe generatie plug-in hybrides die een indrukwekkende elektrische actieradius van meer dan 100 kilometer bieden. De E-Klasse is verkrijgbaar als klassieke Limousine en als praktische T-Model (stationwagon).
Design
Het design van de nieuwe E-Klasse is een elegante evolutie. De klassieke “three-box” sedan-proporties met een lange motorkap en een korte overhang voor blijven behouden. Tegelijkertijd zijn er duidelijke invloeden van de elektrische EQ-modellen. Het meest opvallende kenmerk is het glanzend zwarte “black panel”-element aan de voorzijde, dat de grille verbindt met de nieuwe, scherp getekende LED-koplampen. De achterlichten hebben een nieuwe stervormige lichtsignatuur, een subtiele verwijzing naar het Mercedes-logo.
Interieur, Infotainment en Uitrusting
Het interieur van de nieuwe E-Klasse is een technologisch statement en een van zijn grootste troeven.
- MBUX Superscreen: Het optionele hoogtepunt is het MBUX Superscreen. Dit is een groot, doorlopend glaspaneel dat het centrale 14,4-inch display en een extra 12,3-inch scherm voor de voorpassagier omvat. De passagier kan hierop tijdens het rijden video’s streamen of apps gebruiken, onzichtbaar voor de bestuurder.
- Digitalisering en Apps: Het nieuwe MBUX-besturingssysteem maakt de installatie van apps van derden mogelijk, zoals TikTok, de webbrowser Vivaldi of de vergader-app Zoom, compleet met een (optionele) selfie-camera op het dashboard.
- “Routines”: Een nieuwe op kunstmatige intelligentie gebaseerde functie stelt de auto in staat om de gewoonten van de bestuurder te leren. Zo kan de auto bijvoorbeeld automatisch de stoelverwarming inschakelen en de sfeerverlichting op oranje zetten als de buitentemperatuur onder de 12 graden zakt.
Aandrijflijnen en Rijcomfort
Elke motor in de nieuwe E-Klasse is geëlektrificeerd.
- Mild-Hybriden (MHEV): De basisversies, zoals de benzine E 200 en de diesel E 220 d, zijn nu standaard uitgerust met een 48-volt geïntegreerde startgenerator (ISG), die de verbrandingsmotor ondersteunt voor meer efficiëntie en soepelheid.
- Plug-in-Hybriden (PHEV): Dit is de kern van het aanbod, met name voor de Nederlandse zakelijke markt. De vierde generatie PHEV’s beschikt over een grote 25,4-kWh-batterij, die een toonaangevende, puur elektrische actieradius van meer dan 100 kilometer (WLTP) mogelijk maakt. Dit betekent dat de meeste dagelijkse ritten volledig elektrisch kunnen worden afgelegd. Er zijn zowel benzine- (E 300 e) als diesel- (E 300 de) plug-in hybrides beschikbaar.
Het rijcomfort is, zoals verwacht van een E-Klasse, subliem, met de optionele AIRMATIC-luchtvering die oneffenheden moeiteloos gladstrijkt.
Ruimte en Praktikabiliteit
De nieuwe E-Klasse is opnieuw iets gegroeid, wat vooral de passagiers achterin ten goede komt met meer been- en knieruimte.
- Limousine: De bagageruimte bedraagt een solide 540 liter.
- T-Model: De stationwagon blijft de koning van de laadruimte met 615 liter, uit te breiden tot 1.830 liter. Bij de PHEV-versies is de laadruimte iets kleiner vanwege de batterij.
Technische Gegevens
Merkmal | E 220 d (MHEV) | E 300 e (PHEV) | E-Klasse T-Model |
Aandrijving | Mild-Hybrid Diesel | Plug-in-Hybrid Benzine | (Afhankelijk van motor) |
Systeemvermogen | 145 kW (197 PS) | 230 kW (313 PS) | (Variabel) |
0-100 km/u | 7,6 s | 6,4 s | (Variabel) |
Elektr. actieradius | – | 97 – 115 km | – |
Bagageruimte | 540 Liter | 370 Liter | 615 – 1.830 Liter |
Veiligheid en Bescherming
De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse heeft in 2024 de maximale score van vijf sterren behaald in de Euro NCAP-crashtest. Hij is uitgerust met de nieuwste generatie rijhulpsystemen, die de bestuurder nog beter ondersteunen.
Betrouwbaarheid en bekende problemen
Als volledig nieuw model zijn er nog geen langetermijngegevens beschikbaar. De technische basis is echter een doorontwikkeling van de beproefde MRA2-architectuur. Mercedes-Benz heeft de afgelopen jaren grote stappen gezet op het gebied van kwaliteit.
Prijs en Beschikbaarheid in Nederland
De nieuwe E-Klasse is volledig beschikbaar op de Nederlandse markt. De prijzen weerspiegelen zijn positie in het premium business-segment.
- De prijzen voor de E-Klasse Limousine beginnen in Nederland bij € 71.111 voor de E 200.
- Het T-Model en de Plug-in-Hybride versies hebben een hogere vanafprijs.
Garantie
Mercedes-Benz biedt in Nederland de standaard fabrieksgarantie van 2 jaar, die kan worden uitgebreid met diverse service- en garantiepakketten.
Concurrenten
De traditionele rivalen van de E-Klasse zijn eveneens volledig vernieuwd:
- BMW 5 Serie / i5: De eeuwige concurrent uit München, die de focus legt op rijdynamiek.
- Audi A6 / A7: De Herausforderer aus Ingolstadt, dessen Nachfolger ebenfalls in den Startlöchern steht.
Interessante Feiten en Bijzonderheden
- MBUX Superscreen: Het optionele, gigantische display met een apart scherm voor de voorpassagier.
- 100+ km elektrische actieradius: De nieuwe plug-in hybrides maken een grotendeels elektrisch dagelijks leven mogelijk.
- Diesel Plug-in-Hybrid: Een zeldzame, maar voor veelrijders zeer interessante combinatie.
- App-integratie: De mogelijkheid om apps als TikTok en Zoom direct in de auto te gebruiken.
Onze Conclusies
De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse herdefinieert de moderne zakenlimousine. Hij slaat op indrukwekkende wijze de brug tussen traditionele luxe en een volledig gedigitaliseerde toekomst.
Voordelen:
- Extreem hoog technologisch niveau met de MBUX Superscreen
- Toonaangevende elektrische actieradius van de plug-in hybrides
- Subliem rijcomfort en een zeer luxueus gevoel
- Zeer hoog veiligheidsniveau
Nadelen:
- Hoge aanschafprijs en dure opties
- Bediening van bijna alle functies via touchscreens
- Het design is eerder een veilige evolutie dan een gedurfde revolutie
Fazit: De E-Klasse is altijd de benchmark geweest voor comfort, en dat blijft zo. Maar de nieuwe generatie voegt daar een laag van digitale intelligentie en een grensverleggende efficiëntie (dankzij de PHEV’s) aan toe, die hem stevig aan de top van zijn klasse plaatst. Het is een echte “tech-kampioen” in een klassiek maatpak.
Lees de uitgebreide vergelijking tussen de Mercedes E 300 e en de BMW 530e op Auto2025.nl.
de wagen is zeer mooi van binnen, maar al de veiligheidssystemen zijn niet aanwezig en gelden als optie wat de wagen veel te duur maakt voor wat het is. Bij andere modellen (vb: honda) zitten al de veiligheidssystemen in de prijs van rond de 40.000 € inbegrepen. Heb ook een wagen gehad waar zetelverwarming, airco en massage, elek-stoelen, interieurkleuren enz… Van dit alles bijna nooit gebruikt, is ook helemaal niet nodig. Beter dit alles weg laten en de wagen aanbieden zonder extra opties die nodig zijn voor de veiligheid.