Peugeot 308: De Stijlvolle Aanval op de Gevestigde Orde

Geschreven door Franciscus Ark

Decennialang werd de ‘Golf-klasse’ gedomineerd door Duitse degelijkheid en voorspelbaarheid. Toen Peugeot de huidige generatie 308 introduceerde, was dat een statement: het kan ook anders. Met zijn vlijmscherpe, agressieve design en de unieke, futuristische i-Cockpit® is de 308 geen auto voor wie onopgemerkt wil blijven. Het is een auto met een uitgesproken karakter, een Franse leeuw die brult in een wereld van grijze muizen.

Voor 2025 is het aanbod van de 308 completer dan ooit. Naast de bekende benzine- en plug-in hybride versies, is de familie uitgebreid met een nieuwe, efficiënte mild-hybride en een volledig elektrische e-308. Deze ‘kracht van de keuze’ maakt de 308 niet alleen tot een van de meest stijlvolle, maar ook een van de meest veelzijdige auto’s in het C-segment. Hij is klaar om de strijd met de gevestigde orde met hernieuwd zelfvertrouwen aan te gaan.

Het belangrijkste in het kort

Kenmerk
Details
Model
Peugeot 308 & e-308
Prijs vanaf
€ 34.580 (Mild-Hybrid), € 38.050 (Elektrisch)
Aandrijflijnen
Benzine, Mild-Hybrid, Plug-in Hybrid, 100% Elektrisch
Grootste pluspunt
Zeer onderscheidend design en een uniek, hightech interieur
Kenmerkend
Breedste keuze aan aandrijflijnen in zijn klasse

Prijzen en versies: Voor Elke Wens een 308

De Peugeot 308 is er als dynamische 5-deurs hatchback en als zeer ruime en stijlvolle Sportswagon (SW).

  • Hybrid (Mild-Hybrid, 136 pk): De nieuwe, efficiënte mild-hybride start bij € 34.580 voor de hatchback.
  • Plug-in Hybrid (181 pk): De stekkerhybride, met een elektrische actieradius tot 60 km, is leverbaar vanaf € 40.590.
  • e-308 (Elektrisch, 156 pk): De volledig elektrische versie is verkrijgbaar vanaf € 38.050.

De uitvoeringen zijn de complete Allure en de sportieve topversie GT.

Design dat Brult: De Stijl van een Leeuw

Het design van de 308 is zijn sterkste wapen. De grote, frameloze grille met het nieuwe Peugeot-logo domineert de voorzijde. De slanke Matrix LED-koplampen en de kenmerkende, verticale ‘slagtand’ dagrijverlichting geven hem een agressieve en direct herkenbare blik. De scherpe lijnen en gespierde flanken creëren een dynamisch profiel. Aan de achterzijde zorgen de ‘klauw’-achterlichten voor een unieke lichtsignatuur in het donker.

De i-Cockpit®: Een Unieke Beleving

Het interieur van de 308 is net zo onderscheidend als het exterieur. De Peugeot i-Cockpit® creëert een unieke rijervaring.

  • Compact stuurwiel: Het kleine, sportieve stuurwiel zorgt voor een direct en wendbaar gevoel.
  • Hooggeplaatst instrumentenpaneel: Je kijkt over het stuur heen naar het digitale instrumentenpaneel (op de GT-versie met een indrukwekkend 3D-effect), in plaats van erdoorheen.
  • 10-inch Touchscreen: Het centrale touchscreen is naar de bestuurder gekanteld en wordt ondersteund door een rij configureerbare ‘i-Toggles’ – handige sneltoetsen voor je favoriete functies.

De Kracht van de Keuze: De Vier Aandrijflijnen

Mild-Hybrid (136 pk) Dit is de nieuwste toevoeging. De 1.2 PureTech benzinemotor is gekoppeld aan een 48-volt systeem en een nieuwe 6-traps automaat met dubbele koppeling. Dit verlaagt het brandstofverbruik en zorgt voor een soepelere rijervaring.

Plug-in Hybrid (181 pk) De PHEV combineert een benzinemotor met een elektromotor en een 12,4 kWh accu. Hiermee kan tot 60 kilometer (WLTP) volledig elektrisch worden gereden. Ideaal voor woon-werkverkeer.

Elektrisch (e-308, 156 pk) De volledig elektrische e-308 is gericht op maximale efficiëntie. De 54 kWh (51 kWh netto) accu levert een respectabele actieradius van meer dan 400 kilometer (WLTP). Snelladen kan met maximaal 100 kW.

PureTech Benzine (130 pk) De traditionele benzinemotor blijft beschikbaar voor wie een meer conventionele aandrijving prefereert.

De Strijd in de Golf-Klasse

  • Volkswagen Golf: De eeuwige benchmark. De Golf is de koning van de verfijning en de allround kwaliteit, maar voelt aanzienlijk conservatiever en minder speciaal aan dan de 308.
  • Ford Focus: De keuze voor de liefhebber van rijdynamiek. De Focus stuurt scherper, maar zijn interieur kan niet tippen aan de hightech sfeer van de Peugeot.
  • Opel Astra: De technische neef van de 308. Deelt veel techniek, maar heeft een veel strakker, Duitser design. De keuze is hier puur een kwestie van smaak.

Conclusie: voor wie is deze auto?

De Peugeot 308 is voor de koper die durft te kiezen. Voor de bestuurder die een auto zoekt die een verlengstuk is van zijn persoonlijkheid en die design en een unieke rijervaring hoog in het vaandel heeft staan. De 308 is niet de ruimste of de meest comfortabele auto in zijn klasse, maar hij is ongetwijfeld de meest charismatische. Met de toevoeging van de nieuwe hybride en elektrische versies is hij nu ook een van de meest veelzijdige keuzes.

Voor- en nadelen

Voordelen (Pro’s)
Nadelen (Contra’s)
✅ Zeer gedurfd en onderscheidend design
❌ De i-Cockpit® is niet voor ieders postuur even ideaal
✅ Uniek en hoogwaardig hightech interieur
❌ Ruimte op de achterbank is beperkter dan bij een Golf
✅ Zeer breed aanbod van moderne aandrijflijnen
❌ Onderstel is aan de stevige kant, met name in de GT-uitvoering
✅ Efficiënte elektrische e-308 met >400 km range
❌ Bediening van de klimaatcontrole gaat volledig via het touchscreen
✅ Zowel als Hatchback en ruime SW verkrijgbaar

Oordeel van de redacteur

De Peugeot 308 is een verademing in het vaak wat voorspelbare C-segment. Hij bewijst dat een ‘normale’ gezinsauto ook opwindend en begerenswaardig kan zijn. Het design is een meesterzet en de i-Cockpit® blijft een unieke ervaring die je nergens anders vindt. De enorme keuze aan aandrijflijnen, met de efficiënte e-308 en de slimme hybrides, maakt het aanbod compleet. De 308 is misschien niet de meest rationele keuze in zijn klasse, maar het is wel een van de leukste. En soms is dat het allerbelangrijkste.

Galerij

Plaats een reactie