De Peugeot 2008 is een van de meest stijlvolle en populaire auto’s in het drukke segment van de compacte SUV’s (B-SUV). Voor het modeljaar 2025 profiteert hij van een recente, uitgebreide facelift die hem op alle belangrijke punten heeft gemoderniseerd. Het exterieur kreeg een scherper, zelfverzekerder design, het interieur werd technologisch opgewaardeerd en, het allerbelangrijkste, het motorenaanbod werd uitgebreid met een nieuwe, efficiënte hybride en een sterk verbeterde volledig elektrische versie, de E-2008. Dit maakt de 2008 veelzijdiger dan ooit.
Design
Het design is altijd al een sterk punt geweest van de 2008, en met de facelift is het nog expressiever geworden. De belangrijkste verandering is de nieuwe voorkant. Deze wordt gedomineerd door een bredere grille die naadloos overgaat in de carrosserie en het nieuwe Peugeot-embleem draagt. Het meest opvallende kenmerk is de nieuwe lichtsignatuur: de koplampen worden nu geflankeerd door drie verticale LED-“lichtklauwen” die in glanzend zwarte inzetstukken in de bumper zijn verwerkt. Dit geeft de 2008 een zeer assertieve en moderne uitstraling. Ook aan de achterkant is de lichtsignatuur aangepast met een nieuwe interpretatie van de drie klauwen.
Interieur, Infotainment en Uitrusting
Het interieur wordt gekenmerkt door de kenmerkende Peugeot i-Cockpit. Dit concept combineert een compact, laag stuurwiel met een hoog geplaatst instrumentenpaneel, waardoor de bestuurder over het stuur heen naar de tellers kijkt. De belangrijkste upgrade van de facelift is dat het centrale 10-inch touchscreen nu standaard is op alle uitvoeringen. Het infotainmentsysteem zelf is ook sneller en heeft een verbeterde interface. De afwerkingskwaliteit en de gebruikte materialen zijn van een hoog niveau voor deze klasse.
Aandrijflijnen en Rijcomfort
Peugeot biedt de 2008 aan met een brede keuze aan moderne en efficiënte aandrijflijnen.
- PureTech (Benzine): De instapversies worden aangedreven door de bekende 1,2-liter PureTech-turbobenzinemotor, verkrijgbaar met 100 pk (handgeschakeld) of 130 pk (automaat).
- Hybrid 136 e-DCS6 (Mild-Hybrid): Dit is de nieuwe, moderne hybride-optie. Het systeem combineert de 1,2-liter benzinemotor met een 48-volt mild-hybride systeem en een geëlektrificeerde 6-traps automaat met dubbele koppeling. Met een systeemvermogen van 136 pk biedt het een lager brandstofverbruik en meer soepelheid, met name in stadsverkeer.
- E-2008 (Vollelektrisch): De elektrische versie heeft de belangrijkste upgrade gekregen. Hij beschikt nu over de nieuwere, krachtigere elektromotor met 115 kW (156 pk) en een grotere, efficiëntere 54 kWh-batterij. Hierdoor is de WLTP-actieradius aanzienlijk toegenomen tot meer dan 400 kilometer.
Ruimte en Praktikabiliteit
De Peugeot 2008 is een praktische compacte SUV. De bagageruimte is met 434 liter een van de grootste in zijn klasse (405 liter voor de E-2008). De achterbank is neerklapbaar, waardoor een grote, vlakke laadvloer ontstaat. Het ruimteaanbod op de achterbank is voldoende voor kinderen en volwassenen op kortere ritten.
Technische Gegevens
Merkmal | PureTech 100 | Hybrid 136 | E-2008 |
---|---|---|---|
Aandrijving | Benzine | Mild-Hybrid | Elektro |
Vermogen | 74 kW (100 pk) | 100 kW (136 pk) | 115 kW (156 pk) |
Batterijcapaciteit | – | – | 54 kWh |
0-100 km/u | 10,8 s | 8,3 s | 9,1 s |
WLTP-actieradius | – | – | tot 406 km |
Kofferbakruimte | 434 Liter | 434 Liter | 405 Liter |
Veiligheid en Bescherming
De Peugeot 2008 behaalde in 2019 een Euro NCAP-score van vier sterren (vijf met het optionele veiligheidspakket). Belangrijk is dat met de facelift de standaard veiligheidsuitrusting is uitgebreid. Nieuwe, hogere-resolutie camera’s en sensoren verbeteren de werking van de rijhulpsystemen zoals de adaptieve cruise control en de rijstrookassistent.st het bestaande palet. Een contrasterend zwart dak is vaak standaard op de GT-uitvoering.
Betrouwbaarheid en bekende problemen
De gebruikte motoren en het platform van de 2008 zijn wijdverspreid binnen de Stellantis-groep en worden als betrouwbaar beschouwd. De 1,2-liter PureTech-motor had in het verleden enkele problemen met de distributieriem, maar dit is in de nieuwere generaties grotendeels verholpen.
Prijs en Beschikbaarheid in Nederland
De vernieuwde Peugeot 2008 is volledig beschikbaar op de Nederlandse markt.
- De prijzen beginnen bij € 32.520 voor de PureTech 100 benzinemotor.
- De nieuwe Hybrid 136 is verkrijgbaar vanaf € 35.520.
- De volledig elektrische E-2008 heeft een vanafprijs van € 39.970.
Garantie
Peugeot biedt in Nederland de standaard fabrieksgarantie van 2 jaar zonder kilometerbeperking. Voor de batterij van de E-2008 geldt een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer.
Concurrenten
In het drukke B-SUV-segment neemt de 2008 het op tegen sterke rivalen:
Interessante Feiten en Bijzonderheden
- Drie Klauwen: De nieuwe lichtsignatuur aan de voorkant is het meest opvallende designkenmerk van de facelift.
- Verbeterde E-2008: De elektrische versie is door de grotere batterij en sterkere motor een veel serieuzere optie geworden.
- Standaard 10-inch scherm: Het grote centrale display is nu standaard op alle uitvoeringen, wat het interieur een modernere uitstraling geeft.
Onze Conclusies
De Peugeot 2008 blijft een van de meest stijlvolle keuzes in het segment van de compacte SUV’s. De recente facelift heeft hem op de juiste punten verbeterd: een scherper design en, belangrijker nog, een aanzienlijk betere elektrische versie.
Voordelen:
- Zeer stijlvol en modern design, zowel van buiten als van binnen
- Hoogwaardig en futuristisch i-Cockpit interieur
- Brede keuze aan aandrijflijnen: benzine, hybride en elektrisch
- Sterk verbeterde actieradius van de E-2008
Nadelen:
- De ergonomie van de i-Cockpit met het kleine stuur is niet voor iedere bestuurder ideaal
- De ruimte op de achterbank is slechts gemiddeld voor de klasse
- De Euro NCAP-rating is gebaseerd op een ouder protocol
Fazit: Met zijn gedurfde design en technologisch geavanceerde interieur is de Peugeot 2008 een auto die je met het hart kiest. Dankzij de toevoeging van een efficiënte hybride en de sterk verbeterde E-2008, is er nu ook voor bijna elke rationale overweging een passend antwoord. Hij blijft een uiterst competitief en begeerlijk aanbod in de drukbezette B-SUV-klasse.
Vergelijk de Peugeot E-2008 met de Hyundai Kona Electric in de uitgebreide tests op Auto2025.nl.