Porsche Taycan: De Perfecte Storm is Aangekomen

Geschreven door Franciscus Ark

Toen de Porsche Taycan in 2019 werd gelanceerd, bewees hij aan de wereld dat een elektrische auto de ziel, de dynamiek en de bouwkwaliteit van een échte Porsche kon hebben. Het was een technologisch meesterwerk dat de lat voor sportieve EV’s legde. Voor 2025 heeft Porsche de Taycan niet zomaar een facelift gegeven; ze hebben hem opnieuw uitgevonden. De kritiekpunten van het eerste uur – met name de actieradius – zijn niet alleen aangepakt, ze zijn weggevaagd. De vernieuwde Taycan is op elk vlak beter: hij is sneller, komt aanzienlijk verder en laadt met een verbluffende snelheid op.

Met de toevoeging van de adembenemende Taycan Turbo GT, de krachtigste productie-Porsche ooit, is dit niet langer alleen een sportwagen. Dit is een hypercar in sedankostuum. De vernieuwde Taycan is de perfecte storm van prestaties, bruikbaarheid en geavanceerde technologie. Hij is niet langer een pionier, maar de onbetwiste leider van het segment.

Het belangrijkste in het kort

Kenmerk
Details
Model
Porsche Taycan (Facelift 2025)
Prijs vanaf
€ 107.000 (Taycan RWD), juli 2025
Grootste verbetering
Aanzienlijk grotere actieradius (tot 678 km WLTP), sneller laden (tot 320 kW) en meer vermogen
Nieuw topmodel
Taycan Turbo GT met tot 1.108 pk
Kenmerkend
Ongeëvenaarde rijdynamiek, superieure bouwkwaliteit, nu met een volwassen actieradius

Prijzen en versies: Van Efficiënte GT tot Hypercar

De vernieuwde Taycan is er als gestroomlijnde sedan, praktische Sport Turismo en avontuurlijke Cross Turismo.

  • Taycan (RWD): De instapper is al indrukwekkend snel en heeft nu een zeer bruikbare actieradius. Vanafprijs: € 107.000.
  • Taycan 4S: De perfecte balans tussen prestaties en prijs. Vanafprijs: € 126.800.
  • Taycan Turbo: Het begin van de extreme prestaties, met 884 pk. Vanafprijs: € 183.000.
  • Taycan Turbo S: Jarenlang de koning, nu met 952 pk. Vanafprijs: € 218.900.
  • Taycan Turbo GT: De nieuwe, absolute heerser. Vanafprijs: € 249.900.

De Grote Sprong Voorwaarts: De Drie Pilaren van de Vernieuwde Taycan

Porsche heeft zich op drie kernpunten gericht om de Taycan te perfectioneren.

1. Actieradius en Efficiëntie Dankzij een nieuw, lichter en energieker Performance Battery Plus accupakket (105 kWh bruto, 97 kWh netto) en een efficiëntere aandrijflijn, is de actieradius met meer dan 30% toegenomen. De basis Taycan haalt nu een WLTP-actieradius van 678 kilometer. Dit is een ‘game changer’ die de Taycan van een sportwagen voor kortere ritten transformeert tot een volwaardige elektrische reisauto.

2. Snelladen De laadarchitectuur is verbeterd, waardoor de Taycan nu kan laden met een piekvermogen van 320 kW. In ideale omstandigheden duurt het opladen van 10% naar 80% nu slechts 18 minuten. Dit is een van de snelste laadtijden op de markt.

3. Prestaties Alle modellen zijn aanzienlijk krachtiger geworden. De basisversie sprint nu in 4,8 seconden naar 100 km/u (-0,6s). De Turbo S doet dit in een adembenemende 2,4 seconden en beschikt over 952 pk.

Maak Kennis met de Koning: De Taycan Turbo GT

Alsof 952 pk nog niet genoeg was, is er de nieuwe Taycan Turbo GT. Dit is de krachtigste en snelste productie-Porsche ooit.

  • Vermogen: 1.034 pk (of 1.108 pk met Launch Control).
  • Prestaties: 0-100 km/u in 2,2 seconden (met het optionele Weissach-pakket).
  • Focus op het circuit: Het Weissach-pakket verwijdert de achterbank en voegt een vaste carbon achtervleugel toe voor maximale downforce.
  • Recordbreker: De Turbo GT heeft ronderecords voor elektrische productieauto’s gevestigd op de Nürburgring Nordschleife en Laguna Seca.

Porsche Active Ride: Vliegen over het Asfalt

Standaard is elke Taycan nu uitgerust met adaptieve luchtvering. Optioneel is er het nieuwe, revolutionaire Porsche Active Ride. Dit systeem gebruikt een actieve hydraulische pomp bij elk wiel om de carrosserie perfect vlak te houden. Het elimineert duiken bij het remmen, overhellen in bochten en kan zelfs de auto laten ‘leunen’ in een bocht, vergelijkbaar met een motorfiets. Het resultaat is een ongekend niveau van zowel comfort als dynamiek.

De Strijd der Elektrische Titanen

  • Tesla Model S Plaid: Blijft de koning van de pure, brute acceleratie in een rechte lijn en heeft een superieur laadnetwerk. De Taycan wint echter op het gebied van bouwkwaliteit, interieur, remmen en algehele rijdynamiek op een bochtig traject.
  • Lucid Air (Sapphire): De enige auto die de Taycan Turbo GT kan uitdagen (en soms verslaan) qua acceleratie. De Lucid is meer gericht op luxe, terwijl de Porsche een pure sportwagen is.
  • Audi e-tron GT: Deelt zijn basisplatform met de Taycan, maar is meer gericht op de ‘Gran Turismo’ ervaring, met een focus op comfort en een iets minder scherp randje dan de Porsche.

Conclusie: voor wie is deze auto?

De vernieuwde Porsche Taycan is voor de bestuurder die weigert compromissen te sluiten. Voor wie de prestaties van een supercar, de luxe van een premium sedan en nu ook de bruikbaarheid van een langeafstands-EV in één pakket wil. De basisversie is een fantastische, sportieve reisauto geworden. De 4S is de perfecte allrounder. De Turbo en Turbo S zijn voor degenen die verslaving aan snelheid hebben, en de Turbo GT is simpelweg de meest extreme elektrische vierdeursauto die je kunt kopen.

Voor- en nadelen

Voordelen (Pro’s)
Nadelen (Contra’s)
✅ Fenomenale rijdynamiek en prestaties op alle niveaus
❌ Zeer hoge aanschafprijs, met name voor de Turbo-modellen
✅ Enorme verbetering in actieradius en laadsnelheid
❌ Ondanks verbeteringen, nog steeds zwaarder dan een 911
✅ Toonaangevende bouwkwaliteit en een prachtig interieur
❌ Optielijst is lang en duur
✅ Revolutionaire Porsche Active Ride-ophanging
❌ De extreme prestaties zijn op de openbare weg nauwelijks te benutten
✅ Extreem krachtige en recordbrekende Turbo GT-versie

Oordeel van de redacteur

Porsche heeft met de vernieuwde Taycan een meesterzet gedaan. Ze hebben geluisterd, geleerd en geleverd. De auto was al de best rijdende elektrische sedan, maar de beperkte actieradius was een legitiem nadeel. Dat nadeel is nu volledig van tafel geveegd. De 2025 Taycan is niet alleen een betere elektrische auto, hij is een betere Porsche. Hij is het definitieve bewijs dat de elektrische toekomst niet ten koste hoeft te gaan van emotie, prestaties en pure, onversneden rijsensatie. De koning is niet dood, lang leve de koning.

Plaats een reactie