VW ID.7: Interieur, prijzen, technische gegevens

Geschreven door Franciscus Ark

De Volkswagen ID.7, het elektrische vlaggenschip van Volkswagen, versterkt zijn positie in het hogere middenklasse segment voor het modeljaar 2025 met belangrijke uitbreidingen. Na de succesvolle lancering van de ID.7 Limousine (fastback) eind 2023, voegt Volkswagen nu de zeer praktische ID.7 Tourer (stationwagen) toe aan het gamma. Bovendien worden nieuwe aandrijfvarianten geïntroduceerd: de ID.7 Pro S, met een grotere 86 kWh (netto) batterij die een indrukwekkende WLTP-actieradius tot circa 700 kilometer mogelijk maakt, en de sportieve ID.7 GTX met vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 250 kW (340 pk). De ID.7 (2025) familie combineert een elegant en aerodynamisch design met een uitzonderlijk ruim interieur, de nieuwste generatie MIB4-infotainment, en een sterke focus op comfort en langeafstands-capaciteiten.

Design

Het design van de Volkswagen ID.7 Limousine en Tourer 2025 kenmerkt zich door vloeiende, aerodynamische lijnen die bijdragen aan hun efficiëntie. De voorkant heeft een kenmerkende ID.-look met slanke IQ.LIGHT LED Matrix-koplampen (optioneel) en een doorlopende LED-lichtstrip. De Limousine heeft een elegante fastback-daklijn, terwijl de Tourer een verlengde daklijn combineert met een stijlvolle achterzijde, resulterend in een van de meest gestroomlijnde stationwagens op de markt. De GTX-modellen onderscheiden zich met sportievere bumpers, specifieke lichtsignaturen en unieke wielontwerpen.


Het interieur van de ID.7-familie is ontworpen als een ruime en comfortabele lounge. Het dashboard wordt gedomineerd door een standaard 15-inch vrijstaand touchscreen voor het MIB4-infotainmentsysteem. Een compact digitaal instrumentenpaneel en een optioneel augmented reality head-up display (AR HUD) voorzien de bestuurder van alle nodige informatie. Hoogwaardige materialen en een minimalistische esthetiek creëren een premium ambiance. De versnellingsselector is geïntegreerd in de stuurkolom.

Aandrijfvarianten en Rijcomfort

De Volkswagen ID.7 2025 biedt een uitgebreid aanbod aan elektrische aandrijflijnen, allemaal gebaseerd op de efficiënte APP550 elektromotor voor de achterwielaangedreven modellen:


  • ID.7 Pro (Limousine & Tourer): Uitgerust met een 77 kWh (netto) batterij en een achterin geplaatste elektromotor van 210 kW (286 pk) en 545 Nm koppel. WLTP-actieradius tot circa 621 km (Limousine) / 600 km (Tourer).
  • ID.7 Pro S (Limousine & Tourer): Beschikt over een nieuwe, grotere 86 kWh (netto) batterij en dezelfde 210 kW (286 pk) elektromotor. Deze versie legt de focus op maximale actieradius: tot circa 700 km (Limousine) / 685 km (Tourer) WLTP.
  • ID.7 GTX (Limousine & Tourer): De sportieve topversie met de 86 kWh (netto) batterij en dubbele elektromotoren (één per as) voor 4MOTION vierwielaandrijving. Het systeemvermogen bedraagt 250 kW (340 pk). Dit zorgt voor snelle acceleratie (0-100 km/u in circa 5,4-5,5 s) en een sportiever rijgedrag. De actieradius zal iets lager zijn dan de Pro S.

Laden:

  • AC-laden: Standaard tot 11 kW.
  • DC-snelladen: De 77 kWh modellen kunnen tot 175 kW snelladen. De modellen met de nieuwe 86 kWh batterij (Pro S en GTX) kunnen tot 200 kW snelladen, waarmee de batterij onder ideale omstandigheden in circa 25-28 minuten van 10% naar 80% kan worden opgeladen.

De ID.7 is standaard uitgerust met een comfortabel onderstel. Optioneel is de adaptieve chassisregeling DCC Pro met tweeklepsdempers beschikbaar, die een nog betere balans biedt tussen comfort en dynamiek.


Ruimteaanbod en Praktikabilität

Dankzij zijn lange wielbasis (bijna 3 meter) biedt de ID.7 Limousine een zeer ruim interieur, met name veel beenruimte achterin. De bagageruimte bedraagt 532 liter, uitbreidbaar tot 1.586 liter. De ID.7 Tourer is de absolute kampioen in ruimte: met de achterbank omhoog biedt hij 605 liter bagageruimte, en met neergeklapte achterbank zelfs 1.714 liter. De laadvloer is dan nagenoeg vlak.

Interieur, Infotainment en Uitrusting

Het interieur van de ID.7 2025 wordt gedomineerd door het standaard 15-inch MIB4-infotainmentsysteem. Dit systeem biedt een nieuwe, intuïtieve menustructuur, snelle respons, en een verbeterde IDA spraakassistent die in de toekomst zal worden uitgebreid met ChatGPT-integratie. Een compact Digital Cockpit is standaard, en een geavanceerd augmented reality head-up display is optioneel. Nieuwe ergoActive-stoelen met massage- en klimaatfuncties, en een panoramadak met “smart glass” (elektronisch dimbaar) zijn belangrijke opties.


Prijs en Beschikbaarheid in Nederland

De Volkswagen ID.7 Limousine is sinds eind 2023 leverbaar in Nederland. De ID.7 Tourer en de Pro S en GTX-varianten zijn in de loop van 2024 bestelbaar geworden en vormen het aanbod voor 2025. Indicatieve vanafprijzen (rijklaar):

  • Volkswagen ID.7 Pro Limousine (77 kWh): vanaf circa € 60.000 – € 64.000
  • Volkswagen ID.7 Pro S Limousine (86 kWh): vanaf circa € 63.000 – € 67.000
  • Volkswagen ID.7 GTX Limousine (86 kWh): vanaf circa € 70.000 – € 75.000
  • ID.7 Tourer varianten: hebben doorgaans een meerprijs van circa € 1.500 – € 2.000.

Prijzen zijn afhankelijk van de gekozen aandrijflijn, carrosserievorm en het uitrustingsniveau.

Technische Gegevens

Onderstaande tabel geeft een indicatie van de specificaties voor de Volkswagen ID.7 2025 modellen.

Specificatie
ID.7 Pro (77kWh) Limousine
ID.7 Pro S (86kWh) Limousine
ID.7 GTX (86kWh) Limousine
Vermogen (kW/pk)
210 / 286 (RWD)
210 / 286 (RWD)
250 / 340 (AWD)
Accucapaciteit (netto kWh)
77
86
86
Actieradius (WLTP km)
ca. 621
ca. 700
ca. 580-595 (schatting)
0-100 km/h (s)
ca. 6,5
ca. 6,6
ca. 5,4
Max. Snelladen (DC, kW)
175
200
200
Prijs vanaf (€, Limousine, indic.)
62.000
65.000
72.000

Let op: Specificaties voor Tourer-modellen zijn vergelijkbaar, met een iets lagere actieradius en mogelijk licht afwijkende prestatiecijfers. Voor de meest actuele en officiële specificaties dient u de officiële Volkswagen-documentatie te raadplegen.

Beschikbare Lackeringen

De ID.7 is beschikbaar in een reeks elegante kleuren, waaronder nieuwe metallic opties.

Veiligheid en Bescherming

De Volkswagen ID.7 behaalde vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests (eind 2023). Hij is uitgerust met de nieuwste generatie rijhulpsystemen, waaronder standaard Travel Assist (met zwermdata), Park Assist Plus met memory-functie, Lane Assist en Front Assist. Optioneel zijn IQ.LIGHT LED Matrix-koplampen beschikbaar.

Betrouwbaarheid en Bekende Problemen

Als een nieuw vlaggenschipmodel op het doorontwikkelde MEB-platform, profiteert de ID.7 van de ervaringen met eerdere ID.-modellen. De nieuwe APP550 motor en het MIB4-systeem zijn belangrijke verbeteringen.

Garantie

Voor de Volkswagen ID.7 2025 geldt in Nederland de standaard Volkswagen-fabrieksgarantie. Voor de hoogvoltageaccu geldt een aparte, uitgebreide garantie (doorgaans 8 jaar of 160.000 km, met garantie op een minimale capaciteit).

Concurrenten

De Volkswagen ID.7 (Limousine en Tourer) concurreert in het segment van grote elektrische zakenauto’s:

  • Tesla Model 3 (Highland) / Model S (hoewel S duurder is)
  • Hyundai Ioniq 6
  • BMW i4 Gran Coupé / BMW i5

Interessante Fakten en Bijzonderheden

De ID.7 Pro S Limousine is de eerste Volkswagen die een WLTP-actieradius van circa 700 kilometer claimt. De ID.7 Tourer is een van de weinige volledig elektrische stationwagens in zijn klasse. Het nieuwe MIB4-infotainmentsysteem met zijn grote 15-inch scherm en de geavanceerde ergoActive-stoelen met nieuwe massage- en klimaatfuncties dragen bij aan het hoge comfortniveau.

Onze Conclusies

De Volkswagen ID.7 familie (2025), met de toevoeging van de Tourer, de Pro S met lange actieradius, en de sportieve GTX, is een zeer overtuigend aanbod in het elektrische hogere middenklasse segment. Hij combineert een elegant design, een uitzonderlijk ruim interieur, geavanceerde technologie en een indrukwekkende (elektrische) actieradius.

Pluspunten:

  • Indrukwekkende actieradius tot 700 km (Pro S).
  • Zeer ruim en comfortabel interieur, met name de Tourer.
  • Standaard groot 15-inch MIB4-infotainmentsysteem met verbeterde software.
  • Keuze uit Limousine en praktische Tourer.
  • Nieuwe, krachtige GTX-variant met vierwielaandrijving.
  • Hoog niveau van standaard veiligheids- en assistentiesystemen.

Minpunten:

  • Prijzen kunnen, zeker voor de Pro S en GTX met opties, aanzienlijk zijn.
  • Het design, hoewel elegant, is mogelijk wat conservatief voor een elektrisch vlaggenschip.
  • Concurrentie in het segment van elektrische zakenauto’s wordt steeds heviger.

De Volkswagen ID.7 en ID.7 Tourer zijn serieuze spelers die laten zien dat Volkswagen grote stappen zet in elektrische mobiliteit.

Ontdek de Volkswagen ID.7 en ID.7 Tourer en hun verschillende uitvoeringen op auto2025.nl.

Plaats een reactie