De Volkswagen ID.7 werd gelanceerd met een duidelijke en zware taak: het elektrische vlaggenschip van het merk worden en de spirituele opvolger van de legendarische Passat. De eerste versie, een gestroomlijnde liftback, maakte indruk met zijn comfort, efficiëntie en enorme binnenruimte. Maar voor 2025 wordt de ID.7-familie pas écht compleet en onthult ze haar ware potentieel. De langverwachte ID.7 Tourer is hier, de eerste volledig elektrische stationwagen van Volkswagen. En alsof dat nog niet genoeg is, worden beide carrosserievarianten nu ook leverbaar als krachtige, vierwielaangedreven GTX en als Pro S met een nog grotere actieradius.
Met deze uitbreiding is de ID.7 niet langer één model, maar een compleet gamma dat een antwoord biedt op bijna elke wens in de zakelijke en familiaire topklasse. Hij combineert de vertrouwde degelijkheid van Volkswagen met baanbrekende efficiëntie, een hightech interieur en nu ook de praktische bruikbaarheid van een stationwagen en de prestaties van een sportieve GT. De elektrische Passat van de toekomst is volwassen geworden.
Het belangrijkste in het kort
Kenmerk | Details |
Model | Volkswagen ID.7 & ID.7 Tourer |
Prijs vanaf | € 48.990 (Limousine Pro Limited Edition), juli 2025 |
Nieuwe versies | Tourer (stationwagen), Pro S (grotere accu), GTX (340 pk, 4MOTION) |
Grootste pluspunt | Enorme actieradius (tot 690 km), zeer ruim en comfortabel, nu ook als stationwagen |
Kenmerkend | Technologisch vlaggenschip, efficiënt, opvolger van de Passat |

Prijzen en versies: Voor Ieder Wat Wils
De ID.7-familie is nu zeer uitgebreid, met diverse tijdelijke ‘Limited Edition’-modellen die extra veel waarde bieden. De prijzen, zoals vermeld op de officiële website van Volkswagen Nederland, zijn als volgt:
- ID.7 Limousine:
- Pro Limited Edition (77 kWh): vanaf € 48.990
- Pro S (86 kWh): nog niet exact geprijsd, verwachting circa € 60.000
- GTX (79 kWh): nog niet exact geprijsd, verwachting circa € 70.000
- ID.7 Tourer:
- Limited Edition (77 kWh): vanaf € 49.990
- Pro S (86 kWh): vanaf € 57.990
- GTX (86 kWh): vanaf € 71.490
De Grote Nieuwkomer: De ID.7 Tourer
Dit is de auto waar zakelijk en familiaal rijdend Nederland op heeft gewacht. De ID.7 Tourer is de eerste volledig elektrische stationwagen van Volkswagen.
- Bagageruimte: De Tourer biedt een indrukwekkende 605 liter aan bagageruimte met de achterbank omhoog. Klap je de bank neer, dan ontstaat er een bijna vlakke laadvloer met een volume van 1.714 liter.
- Design: De Tourer combineert de gestroomlijnde neus van de limousine met een elegante, maar zeer functionele stationwagen-achterkant.
De Krachtpatser: De Nieuwe ID.7 GTX
Voor het eerst krijgt het elektrische vlaggenschip een sportieve GTX-behandeling.
- Aandrijving: De GTX is de eerste ID.7 met 4MOTION vierwielaandrijving, dankzij een extra elektromotor op de vooras.
- Vermogen: Het gecombineerde systeemvermogen bedraagt 340 pk, wat zorgt voor een sprint van 0-100 km/u in circa 5,4 seconden.
- Onderstel: De GTX beschikt standaard over een sportief afgesteld onderstel en optioneel over adaptieve demping (Dynamic Chassis Control).
- Uiterlijk: De GTX-versie is herkenbaar aan zijn sportievere bumpers met honingraatpatroon, 20-inch wielen en rode accenten in het interieur.
Aandrijving, Actieradius en Laden
Twee Accu’s, Drie Smaken
- Pro (77 kWh, netto): De standaardaccu biedt al een zeer grote actieradius tot 621 km (WLTP) voor de limousine. Snelladen kan tot 175 kW.
- Pro S (86 kWh, netto): De nieuwe, grotere accu tilt de actieradius naar een indrukwekkende 690 km (WLTP) voor de Tourer en zelfs 709 km voor de limousine. Snelladen kan met dit accupakket tot 200 kW, waarmee in circa 26 minuten van 10% naar 80% kan worden geladen.
Interieur en Technologie
Het interieur van de ID.7 is een toonbeeld van rust en technologie. Het dashboard is minimalistisch en wordt gedomineerd door een groot, standaard 15-inch centraal touchscreen. De meeste fysieke knoppen zijn verdwenen. Uniek is het standaard augmented reality head-up display, dat navigatie-instructies en informatie ‘op de weg’ projecteert. Met de laatste software-update is ook de IDA spraakassistent met ChatGPT-integratie beschikbaar, wat de bediening nog intuïtiever maakt.
De Strijd der Elektrische Zakenauto’s
- Tesla Model 3: Blijft een sterke concurrent op het gebied van efficiëntie en het Supercharger-netwerk, maar de ID.7 biedt meer comfort en een hoogwaardiger interieur.
- BMW i5: De BMW is de meer dynamisch rijdende auto, met een focus op sportiviteit. De ID.7 is ruimer en comfortabeler.
- Hyundai Ioniq 6: De Koreaanse concurrent heeft een meer uitgesproken design en 800V-laadtechnologie, maar de ID.7 Tourer biedt een praktisch voordeel dat de Ioniq 6 niet heeft.
Conclusie: voor wie is deze auto?
De Volkswagen ID.7 is de ultieme elektrische allrounder. Hij is de perfecte keuze voor de zakelijke rijder die op zoek is naar een comfortabele, efficiënte en technologisch geavanceerde reisauto. Met de komst van de Tourer is hij nu ook een van de beste opties voor het grote gezin dat de overstap naar elektrisch wil maken. De GTX-versie voegt daar een welkome dosis prestaties en sportiviteit aan toe. De ID.7 is de spirituele opvolger van de Passat in elk opzicht: hij is ruim, verstandig, van hoge kwaliteit en zet een nieuwe standaard in zijn klasse.
Voor- en nadelen
Voordelen (Pro’s) | Nadelen (Contra’s) |
✅ Enorme actieradius, met name de Pro S-versie (>690 km) | ❌ Bediening via het touchscreen vergt gewenning |
✅ Zeer ruim en comfortabel, zeker als Tourer | ❌ Rijgedrag is primair op comfort gericht, niet erg sportief (behalve GTX) |
✅ Hightech interieur met standaard head-up display | ❌ Ondanks de prijs, voelen sommige interieurmaterialen wat hard aan |
✅ Nu ook als ruime Tourer en sportieve GTX | ❌ Concurrentie in dit segment is zeer sterk |
✅ Zeer scherpe prijzen, met name de ‘Limited Editions’ |
Oordeel van de redacteur
Volkswagen heeft met de ID.7 en de uitbreiding van de familie een meesterzet gedaan. De auto was al indrukwekkend als limousine, maar de komst van de Tourer maakt hem onweerstaanbaar voor de Nederlandse markt. Hij biedt de ruimte die gezinnen en zakelijke rijders zoeken, gecombineerd met een enorme actieradius en de nieuwste technologie. De GTX is de kers op de taart voor wie meer vermogen wenst. De ID.7 is niet de meest opwindende elektrische auto, maar het is wel een van de slimste, meest complete en best doordachte. De elektrische Passat is hier, en hij stelt niet teleur.