BMW iX5: Technische gegevens, exterieur, prijzen

Geschreven door Franciscus Ark

Modeloverzicht

De BMW iX5 voor het modeljaar 2025 is geen conventionele nieuwkomer, maar de BMW iX5 Hydrogen – een geavanceerde waterstof-elektrische auto (FCEV) gebaseerd op de huidige BMW X5. Dit model vertegenwoordigt BMW’s visie op duurzame mobiliteit naast batterij-elektrische voertuigen en dient in 2025 primair als onderdeel van een internationale pilotvloot voor demonstratie- en testdoeleinden. Hoewel nog niet beschikbaar voor reguliere verkoop aan het grote publiek in Nederland, is de iX5 Hydrogen een belangrijke stap in BMW’s strategie om waterstoftechnologie verder te ontwikkelen, met plannen voor mogelijke serieproductie voor consumenten in de tweede helft van dit decennium. Dit voertuig onderstreept BMW’s “Technologieoffenheit” – een open benadering van verschillende emissievrije aandrijftechnologieën.

Design

Het design van de BMW iX5 Hydrogen is direct herkenbaar als een BMW X5, maar met specifieke designelementen die zijn unieke aandrijflijn accentueren. Subtiele blauwe accenten, kenmerkend voor BMW’s i-modellen en waterstofvoertuigen, zijn te vinden rond het BMW-logo, in de grille, op de dorpels en bij de achterbumper. De gesloten nierengrille kan een specifiek patroon hebben om de aerodynamica te optimaliseren of om de technologische aard van de auto te benadrukken. Speciale aerodynamisch geoptimaliseerde lichtmetalen velgen en “Hydrogen Fuel Cell” badges maken het onderscheid compleet. Voor de rest behoudt hij de krachtige en elegante proporties van de X5.


Aandrijflijn en Technologie

De kern van de BMW iX5 Hydrogen is zijn innovatieve waterstof-brandstofcelsysteem. Dit systeem zet waterstof (H2), opgeslagen in twee met koolstofvezel versterkte tanks (met een totale capaciteit van circa 6 kg waterstof), en zuurstof uit de lucht om in elektriciteit. De enige restproducten zijn waterdamp en warmte. De brandstofcel zelf levert een continu vermogen van ongeveer 125 kW (170 pk).

Deze elektriciteit voedt een compacte bufferbatterij en direct de elektromotor, die de achterwielen aandrijft. Het totale systeemvermogen van de elektromotor bedraagt een indrukwekkende 295 kW (401 pk), wat zorgt voor BMW-typische dynamische prestaties. Het grote voordeel van deze technologie is de mogelijkheid om de waterstoftanks in slechts 3 tot 4 minuten volledig bij te vullen, vergelijkbaar met een conventionele benzine- of dieselauto. De actieradius op een volle tank waterstof bedraagt circa 504 kilometer volgens de WLTP-cyclus.


Ruimteaanbod en Praktikabilität

Doordat de BMW iX5 Hydrogen is gebaseerd op de ruime BMW X5, biedt hij vergelijkbare interieurruimte en praktische bruikbaarheid. Er is comfortabel plaats voor vijf inzittenden en de bagageruimte is royaal, hoewel de integratie van de waterstoftanks onder de vloer mogelijk een lichte invloed heeft op het exacte laadvolume in vergelijking met de conventionele X5-modellen. Desondanks blijft de iX5 Hydrogen een zeer functionele SUV voor dagelijks gebruik en langere reizen.

Interieur, Infotainment en Uitrusting

Het interieur van de iX5 Hydrogen is grotendeels identiek aan dat van de hoogwaardig afgewerkte BMW X5. Dit betekent een luxueuze ambiance, topmaterialen en het geavanceerde BMW Live Cockpit Professional met het iDrive-systeem. Specifiek voor de iX5 Hydrogen zijn er mogelijk aangepaste weergaven in het digitale instrumentenpaneel en het centrale display die informatie tonen over de status van het brandstofcelsysteem, het waterstofniveau en de energiestromen. Als demonstratievoertuigen zijn de pilotmodellen doorgaans rijkelijk uitgerust met de nieuwste comfort- en technologiefeatures.


Prijs en Beschikbaarheid in Nederland

De BMW iX5 Hydrogen is in 2025 niet beschikbaar voor reguliere aankoop of lease door consumenten in Nederland. Het model maakt deel uit van een exclusieve, wereldwijde pilotvloot die wordt ingezet voor test- en demonstratiedoeleinden om ervaring op te doen met de technologie in de praktijk. BMW overweegt een waterstofauto voor serieproductie aan te bieden aan klanten in de tweede helft van dit decennium, mogelijk rond 2028, afhankelijk van de marktontwikkelingen en de uitrol van waterstofinfrastructuur. Er is dus geen “vanafprijs” voor consumenten.

Technische Gegevens

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de technische specificaties van de BMW iX5 Hydrogen.


Specificatie
BMW iX5 Hydrogen (2025)
Aandrijflijn
Waterstof-brandstofcelsysteem
Vermogen brandstofcel (kW/pk)
ca. 125 / 170
Max. systeemvermogen (kW/pk)
295 / 401
Koppel (Nm)
N.b. (elektromotor specifiek)
Waterstoftankcapaciteit (kg)
ca. 6
Actieradius (WLTP km)
ca. 504
Tanktijd (minuten)
3-4
0-100 km/h (s)
ca. 6
Topsnelheid (km/h)
ca. 180-185
Uitstoot (lokaal)
Waterdamp

Let op: Bovenstaande waarden zijn gebaseerd op de specificaties van de pilotvloot. Details kunnen wijzigen bij eventuele toekomstige serieproductie.

Beschikbare Lakkleuren

Aangezien de BMW iX5 Hydrogen deel uitmaakt van een pilotvloot, is het aanbod aan lakkleuren waarschijnlijk beperkt tot de kleuren waarin de demonstratiemodellen zijn uitgevoerd. Details over een commercieel kleurenpalet zijn pas relevant bij een eventuele toekomstige serieproductie.

Veiligheid en Bescherming

De BMW iX5 Hydrogen is gebaseerd op het BMW X5-platform, dat bekendstaat om zijn hoge veiligheidsstandaarden en een vijfsterren Euro NCAP-beoordeling heeft ontvangen. BMW heeft daarnaast uitgebreide veiligheidsmaatregelen getroffen specifiek voor het waterstofsysteem, inclusief robuuste, gecertificeerde waterstoftanks en diverse sensoren om de integriteit van het systeem te waarborgen.

Betrouwbaarheid en Bekende Problemen

Betrouwbaarheidsgegevens voor de BMW iX5 Hydrogen zijn, gezien zijn status als pilotvoertuig in kleine oplage, zeer beperkt en niet publiekelijk generaliseerbaar. De pilotfase is juist bedoeld om data te verzamelen en de technologie verder te verfijnen. Brandstofceltechnologie is complex, maar BMW werkt al vele jaren aan de ontwikkeling ervan, deels in samenwerking met Toyota, een pionier op dit gebied.

Garantie

Aangezien de BMW iX5 Hydrogen niet regulier te koop is, zijn standaard consumentengarantievoorwaarden niet van toepassing. De voertuigen binnen de pilotvloot vallen onder specifieke overeenkomsten en serviceprogramma’s van BMW voor de deelnemers aan het testprogramma.

Concurrenten

Directe concurrenten voor een waterstof-SUV in het premiumsegment zijn in 2025 nog steeds zeldzaam. De meest relevante modellen die waterstoftechnologie gebruiken zijn:

De bredere concurrentie voor emissievrije SUV’s komt voornamelijk van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) in het premiumsegment.

Interessante Fakten en Bijzonderheden

De BMW iX5 Hydrogen is een product van BMW’s langdurige onderzoek naar waterstoftechnologie en een samenwerking met Toyota. Een belangrijk voordeel is de snelle tanktijd, wat hem vergelijkbaar maakt met conventionele auto’s op lange afstanden. BMW ziet waterstof als een complementaire technologie naast batterij-elektrische aandrijving, vooral voor grotere voertuigen en voor klanten die geen toegang hebben tot gemakkelijke laadinfrastructuur of zeer lange afstanden afleggen. De productie van “groene” waterstof (middels hernieuwbare energie) is cruciaal om de volledige duurzaamheidspotentie van FCEV’s te realiseren.

Onze Conclusies

De BMW iX5 Hydrogen (2025) is een fascinerend stukje techniek en een belangrijke indicator van BMW’s toekomstige ambities op het gebied van waterstofaandrijving. Hoewel nog niet beschikbaar voor het grote publiek, toont het de potentie van deze technologie.

Pluspunten:

  • Nul lokale emissies (alleen waterdamp).
  • Zeer snelle tanktijd (3-4 minuten).
  • Ruime actieradius (ca. 504 km WLTP).
  • BMW-typische rijkwaliteiten en premium afwerking.
  • Veelbelovend voor specifieke toepassingen en als aanvulling op BEV’s.

Minpunten:

  • Niet beschikbaar voor aankoop of lease door consumenten in 2025.
  • Zeer beperkte waterstof-tankinfrastructuur in Nederland (hoewel groeiende).
  • Hoge verwachte productiekosten van FCEV-technologie.
  • “Well-to-wheel” efficiëntie en de herkomst van waterstof (grijze vs. groene waterstof) blijven discussiepunten.

De BMW iX5 Hydrogen is een vooruitblik op een mogelijke toekomst, maar voor de gemiddelde Nederlandse consument in 2025 nog geen concrete optie.

Voor meer informatie over de nieuwste ontwikkelingen in alternatieve aandrijflijnen en BMW’s toekomststrategie, bezoek auto2025.nl.

Galerij

Categorieën BMW

Plaats een reactie