VW ID. Buzz: Technische gegevens, prijzen, motoren

Geschreven door Franciscus Ark

De Volkswagen ID. Buzz, de sympathieke en stijlvolle elektrische interpretatie van de legendarische VW T1, versterkt zijn aantrekkingskracht voor het modeljaar 2025 met de komst van twee belangrijke nieuwe varianten: de ID. Buzz LWB (Long Wheelbase) en de sportieve ID. Buzz GTX. De LWB-versie, die begin 2025 in Nederland arriveert, biedt aanzienlijk meer interieurruimte, de flexibiliteit van vijf, zes of zeven zitplaatsen, en de optie voor een nieuwe, grotere 86 kWh (netto) batterij met een krachtigere 210 kW motor voor een grotere actieradius. De ID. Buzz GTX, beschikbaar voor zowel de standaard als de lange wielbasis, voegt daar vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 250 kW (340 pk) aan toe voor indrukwekkende prestaties. Samen met de bestaande ID. Buzz Pro (5-zits, standaard wielbasis) en ID. Buzz Cargo, biedt de ID. Buzz (2025) familie een unieke combinatie van retro-design, moderne EV-technologie en veelzijdige praktische bruikbaarheid.

Design

Het design van de Volkswagen ID. Buzz 2025 blijft trouw aan zijn bekroonde, retro-geïnspireerde look met korte overhangen, een V-vormige motorkap en het grote VW-logo. De tweekleurige lakopties zijn een populaire knipoog naar het verleden. De ID. Buzz LWB is 25 cm langer dan de standaardversie, wat volledig ten goede komt aan de wielbasis en de interieurruimte. Hij is herkenbaar aan de langere schuifdeuren en de gewijzigde proporties. De ID. Buzz GTX onderscheidt zich met een sportievere voorbumper met een zwarte honingraatgrille, specifieke 19-inch of optionele 21-inch lichtmetalen velgen, zwarte hoogglans accenten en GTX-logo’s. Standaard zijn IQ.LIGHT LED Matrix-koplampen op de GTX.


Het interieur is ruim, licht en functioneel, met een minimalistisch dashboard en duurzame materialen. De LWB-versie biedt nieuwe interieurconfiguraties en een optioneel panoramadak met “smart glass” dat elektronisch kan worden verduisterd.

Aandrijfvarianten en Rijcomfort

De Volkswagen ID. Buzz 2025 familie biedt nu een breder scala aan aandrijfopties:


  • ID. Buzz Pro (SWB): Achterwielaandrijving met een 77 kWh (netto) batterij en een elektromotor van 150 kW (204 pk) en 310 Nm koppel. WLTP-actieradius tot circa 420 km.
  • ID. Buzz Cargo (SWB): Dezelfde aandrijflijn als de Pro SWB.
  • ID. Buzz LWB (Long Wheelbase):
    • Pro (optie 1): Met de 77 kWh (netto) batterij en de 150 kW (204 pk) motor.
    • Pro S (optie 2): Met de nieuwe, grotere 86 kWh (netto) batterij en de nieuwe, krachtigere APP550 elektromotor op de achteras, goed voor 210 kW (286 pk) en 550 Nm koppel. WLTP-actieradius tot circa 470-480 km.
  • ID. Buzz GTX (SWB & LWB):
    • Maakt gebruik van de 86 kWh (netto) batterij en twee elektromotoren (één per as) voor 4MOTION vierwielaandrijving.
    • Systeemvermogen van 250 kW (340 pk) en een gecombineerd koppel van 134 Nm (voor) + 550 Nm (achter).
    • Acceleratie 0-100 km/u in circa 6,4-6,5 seconden. De actieradius zal iets lager zijn dan de Pro S LWB.

Laden:

  • AC-laden: Standaard tot 11 kW.
  • DC-snelladen: De 77 kWh modellen kunnen tot 170 kW snelladen. De modellen met de nieuwe 86 kWh batterij (Pro S en GTX) kunnen tot 200 kW snelladen, waarmee de batterij onder ideale omstandigheden in circa 25-30 minuten van 10% naar 80% kan worden opgeladen.

De ID. Buzz biedt een comfortabele en verrassend wendbare rijervaring voor zijn formaat, mede dankzij een kleine draaicirkel.


Ruimteaanbod en Praktikabilität

  • ID. Buzz Pro (SWB): Ruime vijfzitter met een bagageruimte van 1.121 liter, uitbreidbaar tot 2.205 liter.
  • ID. Buzz Cargo (SWB): Laadvolume van 3,9 m³, geschikt voor twee europallets.
  • ID. Buzz LWB Pro: Biedt keuze uit 5 zitplaatsen (2.558 liter bagageruimte met achterbank neer), 6 zitplaatsen (2+2+2 configuratie met captain chairs) of 7 zitplaatsen (2+3+2 configuratie). Met 5 zitplaatsen in gebruik is er 1.340 liter bagageruimte. Met alle 7 stoelen in gebruik blijft er 306 liter over.

Interieur, Infotainment en Uitrusting

Het interieur van de ID. Buzz 2025 is uitgerust met de nieuwste generatie infotainmentsystemen van Volkswagen. De LWB en GTX modellen krijgen standaard het grotere 12,9-inch touchscreen (optioneel op Pro SWB) met de nieuwste MIB4-software en een verbeterde IDA spraakassistent met toekomstige ChatGPT-integratie. Een 5,3-inch Digital Cockpit is standaard. Een head-up display is optioneel. Het nieuwe panoramadak “Smart Glass” voor de LWB kan elektronisch worden verduisterd. Duurzame, diervrije materialen worden veelvuldig toegepast.

Prijs en Beschikbaarheid in Nederland

De ID. Buzz Pro en Cargo (SWB) zijn reeds leverbaar. De ID. Buzz LWB en GTX zijn in 2024 bestelbaar geworden en de leveringen starten eind 2024 / begin 2025. Indicatieve vanafprijzen (rijklaar voor personenversies, excl. BTW voor Cargo):


  • Volkswagen ID. Buzz Pro SWB (77 kWh): vanaf circa € 65.000 – € 70.000
  • Volkswagen ID. Buzz Cargo SWB (77 kWh): vanaf circa € 50.000 – € 55.000 (excl. BTW)
  • Volkswagen ID. Buzz LWB Pro S (86 kWh): vanaf circa € 70.000 – € 75.000
  • Volkswagen ID. Buzz GTX (86 kWh): vanaf circa € 75.000 – € 80.000

Prijzen zijn afhankelijk van de gekozen variant en uitrusting.

Technische Gegevens

Onderstaande tabel geeft een indicatie van de specificaties voor representatieve Volkswagen ID. Buzz 2025 modellen.

Specificatie
ID. Buzz Pro SWB (77kWh)
ID. Buzz LWB Pro S (86kWh)
ID. Buzz GTX SWB (86kWh)
Vermogen (kW/pk)
150 / 204 (RWD)
210 / 286 (RWD)
250 / 340 (AWD)
Koppel (Nm)
310
550
134 (voor) + 550 (achter)
Accucapaciteit (netto kWh)
77
86
86
Actieradius (WLTP km)
ca. 423
ca. 470-480 (schatting)
ca. 420-450 (schatting)
0-100 km/h (s)
10,2
ca. 7,9
ca. 6,4
Max. Snelladen (DC, kW)
170
200
200
Prijs vanaf (€, Pro, indic.)
67.000
72.000
77.000

Let op: Waarden voor LWB Pro S en GTX zijn deels gebaseerd op initiële aankondigingen en kunnen afwijken. Voor de meest actuele en officiële specificaties dient u de officiële Volkswagen-documentatie te raadplegen.

Beschikbare Lackeringen

De ID. Buzz staat bekend om zijn levendige uni- en tweekleurige lakopties. Met de komst van de LWB en GTX kunnen nieuwe specifieke kleuren worden toegevoegd.

Veiligheid en Bescherming

De Volkswagen ID. Buzz behaalde vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests (2022). Hij is uitgerust met een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen, waaronder standaard Travel Assist met zwermdata, Park Assist Plus met memory-functie, Lane Assist en Front Assist.

Betrouwbaarheid en Bekende Problemen

Als model op het MEB-platform profiteert de ID. Buzz van de ervaringen met andere ID.-modellen. De nieuwe APP550 motor (voor LWB Pro S en GTX achteras) is ontworpen voor verbeterde efficiëntie en prestaties.

Garantie

Voor de Volkswagen ID. Buzz 2025 geldt in Nederland de standaard Volkswagen-fabrieksgarantie. Voor de hoogvoltageaccu geldt een aparte, uitgebreide garantie (doorgaans 8 jaar of 160.000 km).

Concurrenten

De Volkswagen ID. Buzz, met zijn unieke design en elektrische aandrijving, heeft een vrij specifieke marktpositie, zeker de personenversies:

  • Mercedes-Benz EQV (groter, meer premium, elektrisch)
  • Peugeot e-Traveller (en Stellantis-broers, praktisch, elektrisch)
  • Kia EV9 (grote elektrische gezins-SUV, ander concept maar 7-zits)

De ID. Buzz Cargo concurreert met andere middelgrote elektrische bestelwagens.

Interessante Fakten en Bijzonderheden

De ID. Buzz LWB is een van de weinige elektrische voertuigen die een flexibele 5-, 6- of 7-zits configuratie biedt. Het nieuwe panoramadak “Smart Glass” is het grootste glazen dak ooit van Volkswagen en kan elektronisch worden verduisterd. De GTX-versie is de krachtigste ID. Buzz ooit en biedt sportieve prestaties in een uniek jasje. De ID. Buzz wordt CO2-neutraal geproduceerd in Hannover.

Onze Conclusies

De Volkswagen ID. Buzz familie (2025) is met de komst van de LWB en GTX varianten completer en aantrekkelijker dan ooit. Hij combineert een iconisch design met moderne elektrische technologie, een hoge mate van praktische bruikbaarheid en nu ook de optie voor zeven zitplaatsen of sportieve prestaties.

Pluspunten:

  • Iconisch en sympathiek design.
  • Zeer ruim en flexibel interieur, met name de LWB (tot 7 zitplaatsen).
  • Goede actieradius, vooral met de nieuwe 86 kWh batterij.
  • Comfortabele en verfijnde rijeigenschappen.
  • Nieuwe, krachtige GTX-variant met vierwielaandrijving.
  • Geavanceerd infotainmentsysteem en uitgebreide veiligheidsfeatures.

Minpunten:

  • Hoge aanschafprijs, zeker voor de LWB en GTX uitvoeringen.
  • DC-snellaadsnelheid, hoewel verbeterd voor de 86 kWh accu, is mogelijk niet de allersnelste in het EV-segment.
  • Design van de standaard wieldeksels op instapmodellen is een discussiepunt.

De Volkswagen ID. Buzz blijft een unieke en zeer begeerlijke propositie op de markt voor elektrische (gezins)auto’s en bedrijfswagens.

Voor een proefrit in de Volkswagen ID. Buzz of om de verschillende configuraties te ontdekken, bezoek auto2025.nl.

Plaats een reactie